Marketing

Velké eshopy selhávají v pomoci zákazníkům s rozhodnutím aneb jak vybrat sušičku

Už je to tu opět! Stojíte před koupí nového zboží, produktu či služby. Nezáleží ani, zda pro sebe, tchýni, šéfa, psa či nepřítele. Ale podle čeho si vybrat? Je dražší produkt skutečně lepší než levnější? A který se více hodí pro moje potřeby? Takové otázky si kladou denně tisíce lidí, kteří nakupují na internetu. Eshopy přitom žalostně selhávají ve schopnosti poskytnout lidem užitečné informace, podle kterých by se mohli rozhodnout.

Asi jako každý v dnešní době, tak i vy v takových chvílích usedáte za počítač a do internetového vyhledávače napíšete požadovanou frázi, například “sušička na ovoce levně“. Místo sušičky si můžeme představit mobilní telefon či krmivo pro kočky. Celí natěšení s očekáváním projíždíme každý odkaz, jenž se objevil na prvních pozicích. Jak bývá zvykem, na hledání nemáme moc času, a tak chceme co nejdříve najít námi požadovaný produkt za slušnou cenu a odpovídající kvalitu. Možná si to ani neuvědomujete, ale splňuje vítězný produkt vaše očekávání? Jak víte, že právě zvolený produkt je ten správný? Nebyli jste při hledání zaslepeni?

Informace, podle kterých se nejde rozhodnout

Představme si například již zmíněnou koupi sušičky. Zadám do vyhledávače „ksušička na ovoce levně“. A co mi vyjede? Vyjede spousta odkazů na známé nákupní portály a obchody se stovkami položek. Jediné, co se dozvídám, jsou základní informace (cena, design, výška, váha, výkon, objem, záruka, forma platby a dopravy, název firmy).

Z prakticky všech nákupů, které jsem učinil, a jsem si jist, že vaše situace je stejná, jsem vždy sklouznul ke kritériu ceny a designu. Samozřejmě, nepopírám, že cena a design jsou jedněmi z nejdůležitějších faktorů. Ale stačí to k našemu definitivnímu rozhodnutí? Abychom byli spokojeni s nákupem?

Dle mého názoru zdaleka ne! Orientace podle ceny je velmi zrádná. Vyšší cena neznamená vyšší kvalitu a už vůbec ne, že produkt bude vyhovovat vašim potřebám.

Nedočetli bychom se raději o tom, jak se produkt snadno ovládá, čistí, skladuje? Jistě by na nás dobře zapůsobilo, kdybychom se dočetli o konkrétní osobní zkušenosti nějakého zákazníka či doporučení, recenzi, spokojenosti. Zajímají nás poznatky o produktu/službě, možné nástrahy apod. Já osobně bych tyto informace s velkou radostí uvítal a dokonce upřednostnil dražší produkt s recenzí a osobní zkušeností před levnějším pouze se základními informacemi.

Co udělat pro větší informovanost nakupujících

Ostatně, nerozumím těmto portálům a velkým internetovým obchodům utrácejícím nemalé peníze za zviditelnění. Vždyť ono poskytování těchto informací má obrovské skryté výhody pro obě strany. Mimo zvýšení důvěřivosti a familiárního přístupu (osobní zkušenost, recenze, doporučení) si značka buduje podvědomí a vazby se zákazníky, kteří se budou po dobré zkušenosti vracet a navíc z hlediska marketingu získá daný portál cenné zpětné odkazy, které ovlivňují pozici ve vyhledávání.

Doporučení by tedy mohlo být zakládat blogy, diskuze, recenze v jednotlivých rubrikách. Nemusí se jednat o velké a známé portály cílené na prodej a tržby, ale například o maloobchodníky, receptáře, weby pro kutily apod. Pro lepší představení si můžeme uvést příklad. Na stránce se sušičkami bude dole pod fotografiemi prostor pro komentáře a hodnocení. Uživatelé budou sdílet své dojmy a připomínky z nakoupeného produktu a potenciální zákazníci se dočtou důležité doplňující informace, jež mohou pozitivně ovlivnit jejich rozhodnutí a vzbudit zájem.

Sušičky
Marta: Tuhle velmi doporučuji! Koupil mi ji přítel a jsem s ní velice spokojená. Skvěle se skladuje a hlavně snadně umývá.

Jana: Cena byla sice vyšší, ale potrpím si na kvalitu. Líbí se mi tichý chod. Doporučuji 🙂

Milan: Asi jsem měl špatný kus, porouchala se 🙁 Ale reklamace proběhla bez problému

Autor: Jan Fiala
linkbuilding specialista

Marketingová kancelář.cz
www.marketingova-kancelar.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!