Data společnosti GfK o vývoji na celosvětovém trhu ukazují, že v loňském roce se prodalo 13,5 milionu zařízení pro sledování fyzické aktivity a zdravotního stavu a 4,1 milionu chytrých hodinek. Letos se očekává vstup významných společností na tento trh.
Společnost GfK odhaduje, že v roce 2015 vzroste celkový objem prodeje uvedených zařízení v souhrnu na 51,2 milionu, tedy trojnásobně oproti roku 2014. Oba segmenty přitom vykazují rovnocenný význam na tomto sjednocujícím se trhu.
Z hlediska objemu prodeje v loňském roce zařízení pro sledování zdravotního stavu a fyzické aktivity jednoznačně předčila chytré hodinky. Jedním z důvodů byla podstatně nižší průměrná prodejní cena HFT, čímž se tyto produkty staly cenově dostupnější než plně vybavené chytré hodinky. Ve prospěch větší obliby HFT (podle průzkumu společnosti GfK mezi 5 000 uživateli chytrých telefonů v pěti zemích1) hovoří také to, že spotřebitelé v současné době považují sledování aktivity za nejdůležitější funkci wearables včetně chytrých hodinek.
Dr. Jan Wassmann, globální produktový manažer pro wearables ve společnosti GfK, dodává: „Mnoho spotřebitelů si zatím neuvědomuje, jaké další výhody nabízejí chytré hodinky. Jsme přesvědčeni, že tento názor se letos změní díky marketingovému úsilí tohoto průmyslu. Oba segmenty se navíc už od druhé poloviny roku 2014 stále více sbližují, což podporuje růst trhu. Výrobci zařízení pro sledování zdravotního stavu a fyzické aktivity představují nové modely s chytrými funkcemi, jako je čtení oznámení a zpráv. Mnoho nových chytrých hodinek zase umožňuje snímání tepové frekvence a nabízí funkce ke sledování pohybové aktivity. Tyto produkty bývají označovány jako hybridní „fitness“ zařízení.
Společnost GfK očekává masivní růst zejména segmentu chytrých hodinek, který posílí i rostoucí podskupina nezávislých zařízení se SIM kartou, která se mohou přímo připojit k mobilní síti, čímž se přibližují současným chytrým telefonům. Průzkum společnosti GfK1 odhalil, že více než polovina (56 procent) dotazovaných uživatelů chytrých telefonů z pěti zemí považuje tuto možnost za velmi důležitou a zvýšila by u nich pravděpodobnost zakoupení chytrých hodinek, protože pak by mohli chytrý telefon odložit doma. Na růstu trhu s wearables se budou pravděpodobně podílet také zařízení s módním designem (například analogové chytré hodinky) nebo senzory zabudované do šperků, které by mohly více oslovit ženy. Jde o významný segment, byť zatím převážně nevyužitý.
Není žádným překvapením, že největší část celosvětového objemu prodeje připadá na rozvinuté země. Očekává se, že západní Evropa dožene Severní Ameriku, která převážně generovala růst tohoto trhu.
Ačkoli na západoevropských ani mnoha jiných trzích nedošlo v prvních třech čtvrtletích roku 2014 k očekávanému nárůstu, ve čtvrtém čtvrtletí prodej prudce stoupl. Hlavní příčinou bylo sezónní zvýšení prodeje před Vánocemi a uvedení nových modelů renomovaných výrobců. Na největších evropských trzích v Německu, Velké Británii a Francii odpovídal objem prodeje3 za třetí kvartál 36 procentům z celkového prodeje za rok 2014. Lze tedy říct, že wearables jsou oblíbeným vánočním dárkem s optimistickým výhledem pro rok 2015.