Výzkum trhu

Počet nákupů na internetu v západní Evropě stoupá

V prvním pololetí roku 2013 byl na celosvětovém trhu s malými domácími spotřebiči zaznamenán meziroční nárůst tržeb o tři procenta (Severní Amerika není zahrnuta). Za tento nárůst trh vděčí především evropským spotřebitelům.U zákazníků bodovaly především plně automatické kávovary a espressa, ale i dobíjecí ruční vysavače. Stále více zákazníků lákají nákupy na internetu. K těmto závěrům dospěl průzkum společnosti GfK v oblasti malých domácích spotřebičů, jehož závěry jsou zveřejněny u příležitosti konání veletrhu IFA 2013 v Berlíně.

V prvním pololetí roku 2013 zaznamenal pozitivní vývoj západoevropský trh s malými domácími spotřebiči, který meziročně vzrostl o 3 procenta. Zatímco zákazníci ve Španělsku byli vzhledem k obtížné ekonomické situaci v zemi spíše zdrženlivější, Němci a Britové nakupovali poměrně rádi: na obou těchto významných trzích došlo k nárůstu tržeb o 9 procent respektive o 7 procent v prvním pololetí tohoto roku. Mnoho spotřebitelů se ve srovnání s předchozími léty rozhodovalo pro přístroje s vyspělejšími a modernějšími funkcemi.

V prvních šesti měsících také pokračoval trend směrem k nakupování na internetu. Celkově se zde nakoupilo o 21 procent více malých domácích spotřebičů než ve stejném období předchozího roku. Internetové obchodování ve Španělsku a Itálii je stále relativně okrajové. Jeho podíl na celkovém objemu nákupů je 6 procent, respektive 7 procent. V Německu, Nizozemsku a ve Velké Británii naopak spotřebitelé na internetu utratí každé čtvrté nebo páté vynaložené euro.

Co pohání trh s malými domácími spotřebiči?

Které spotřebiče nejvíce přispívají k růstu západoevropského trhu? Jedná se o plně automatické kávovary a espressa, jejichž popularita stoupá a které stále častěji nahrazují tradiční překapávače. K tomu se přidává i nárůst prodeje kuchyňských spotřebičů a inovativních pomocníků na čištění podlahy s přídavnými funkcemi, například dobíjecích ručních vysavačů, nebo tyčových a robotických vysavačů.

Západoevropský trh s kávovary a automaty na espresso zaznamenal mírný nárůst co do hodnoty. Z větší části za tento nárůst vděčí plně automatickým kávovarům a espressům a to především těm s cenou nižší než 500 euro. Nejvíce k tomuto trendu přispělo Německo, kde trh narostl meziročně o 10 procent. Prodej kávových sáčků a kapslí také dramaticky vzrostl především díky extrémně rychlému růstu v Německu a Velké Británii. K růstu se přidaly i klesající ceny: téměř polovina prodaných zařízení na výrobu kávy byla levnější než 75 euro.

V první polovině roku se rychle rozvíjel i západoevropský trh s pomocníky v péči o podlahy. Zde stouply tržby o 8 procent. Na německém a britském trhu, které k tomuto rozvoji přispěly nejvíce, došlo k nárůstu tržeb o téměř 13 procent. Prodej dobíjecích ručních vysavačů i nadále kvete a pokračuje tak v trendu minulého roku. V roce 2013 zde došlo k navýšení o dalších 89 procent. Po tomto zboží se jen zaprášilo hlavně v obchodech ve Velké Británii, ale i v Německu nebo ve Francii. U největšího segmentu, válcových vysavačů, i nadále roste prodej bezsáčkových vysavačů. Naproti tomu sáčkové vysavače zaznamenaly značný pokles prodeje. K největšímu nárůstu, o 22 procent, v segmentu bezsáčkových vysavačů došlo v Německu. Nadále trvá popularita robotických vysavačů. I zde nejvíce k růstu přispěl německý trh s nárůstem o 63 procent, a Španělsko, kde tržby vzrostly o 21 procent.

O tři procenta vzrostl v západní Evropě prodej přístrojů pro osobní péči. Bylo tomu tak především díky přístrojům ústní péče. Ve všech zemích stoupaly prodeje ústních sprch. Německý a britský trh významně přispěly k nárůstu trhu s elektrickými zubními kartáčky co do hodnoty. Směrem vzhůru (o 4 procenta) také po období propadu zamířily prodeje fénů v západní Evropě. I nadále trval zájem o péči o vlasy a vousy: k růstu tržeb za prodej přístrojů sloužících k osobní péči proto přispěl i prodej různých stylerů, zastřihovačů a elektronických hřebenů. Zákazníci se zajímali i o odstraňovače chloupků fungující na bázi laseru nebo intenzivního pulsního světla. Ačkoliv objem prodeje tu byl stále poměrně nízký, přístroje na péči o ruce, nohy a pleť zaznamenaly silný nárůst.

V prodeji žehliček se západoevropský trh propadl o 6 procent. Vedle negativního vývoje na západoevropských trzích u dvou nejvýznamnějších segmentů, systémových (parních) žehliček (pokles o 9 procent) a klasických napařovacích žehliček (pokles o 4 procenta), je třeba zmínit i pozitivní trendy v Německu: o 17 procent stouply tržby z prodeje integrovaných žehlicích prken a o 15 procent tržby u parních žehliček se stálým přítokem vody.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!