Trendy letošního roku budou youtubeři a živé mobilní video. To alespoň předpokládá 346 účastníků ankety o trendech a buzzwordech v českém marketingu. Optimismus, který je v odhadech růstu rozpočtů přítomný už několik let, značí nástup zlaté éry českého marketingu.
Růst rozpočtů předpokládá dokonce 86 % dotázaných. 37 % očekává růst větší než 10 %. „Je možné, že současní mladí marketéři budou na dnešní období jednou vzpomínat jako na zlatou éru marketingu. Stejně jako dnes vzpomínají čtyřicátníci na devadesátá léta jako na čas plný nových možností, technologií a bujné kreativity,” říká David Šimák z Idealistů.
Mobilní sociálno získává prim
I v tomto roce pokračuje ve vedoucí pozici reklama na sociálních sítích. K té se připojují trendy související s technologickým rozvojem a novými funkcionalitami na sociálních sítích. Největší skok zaznamenal mobile live-streaming (streamování živého videa z mobilních zařízení). Další trendy, které se posunuly směrem vzhůru, byly lokační služby a lokální vyhledávání. Ty ilustrují silné zaměření marketingu na mobilitu. V neposlední řadě získává na popularitě virtuální realita, která v minulém roce byla využita několika známými globálními značkami (Merrell, Volvo aj.).
Marketingové stálice
E-mailing stále pokračuje ve své dráze tiché stálice, která je dále utilizována velkou částí marketingové komunity, ale není jí věnováno příliš mediální pozornosti. Nicméně díky aplikacím, jakou je například Mailchimp, se stále drží velmi vysoko, co se užívání týče. Mezi tiché stálice patří také word of mouth a výzkumné online komunity. Pro oba pojmy je typická široká definice a určité zamlžení jejich významu. S postupným prolínáním kyberprostoru a „reality“ se také stírá hranice internetem mediované komunikace a womu. Youtubeři se stále drží velmi vysoko, ale jak ukázaly loňské aféry, tak i velké značky se stále učí s youtubery pracovat. Big data získala na používanosti, ale lehce ztratila na odhadované „diskutovanosti.“ Je možné, že i v příštích letech se budou postupně přesunovat mezi tiché stálice.
Video i mezi nováčky
Letos bylo mezi nováčky zařazeno tzv. immersivní video (360 stupňové), které se zařadilo mezi trendy méně používané, ale často diskutované. Internet věcí neboli Internet of Things je překvapivě pro mnoho marketérů neznámým termínem. V českém marketingovém světě je zatím tomuto tématu věnováno minimum prostoru v kontrastu se zahraničím. Ani třetí nováček – chatbots nezískal zatím příliš popularity i přes různé zahraniční pokusy, ačkoliv oproti IoT je mezi respondenty poměrně známý. „Důvodem našeho odtržení od globálních trendů je hlavně jazyk. Čeština je pro umělou inteligenci mnohem náročnější než angličtina, a tudíž se hned tak nedočkáme toho, že bychom ve Facebook Messengeru potkali reklamního nebo prodejního chatbota,” vysvětluje Šimák. Nicméně i na českém trhu se objevily první vlaštovky (Alexa či soutěžní bot v messengeru O2), které ale nedosahují kvalit těch zahraničních.
Buzzwordy a mizející
Překvapivá je pozice rozšířené reality (AR), která si i po raketovém vzestupu a následném poklesu fenoménu Pokémon Go neudržela svou pozici na výsluní. Zatím se ale spíše pátrá po možnostech marketingového využití. Mezi mizejícími či nepochopenými se nadále drží QR kódy, gamifikace a guerilla marketing.