Vyplývá to z průzkumu, který v Česku provedla společnost IPSOS a PayPal. Podle získaných údajů vzroste objem elektronického obchodování v Česku z dnešních 45 625 miliard korun ročně na 58 475 miliard korun v roce 2015. Největší nárůst online prodejů lze přitom očekávat především v segmentu potraviny a nápojů, jejichž nakupování budou spotřebitelé stále častěji realizovat na internetu. Výrazně také naroste objem mobilních transakcí, ročně téměř o 45 %. V roce 2015 by měly, dosáhnou objemu 7 946 miliard korun.
Že právě objem mobilních transakcí výrazně roste, dokazuje i pětinásobné navýšení mobilních plateb provedených z účtů PayPal v loňském roce. Celkově jejich výše dosáhla 10 miliard dolarů. Takovýto dynamický růst transakcí z mobilních zařízení zažívá i Česká republika. Získaná data jednoznačně ukazují, že mobilní obchodování nepředstavuje vzdálenou budoucnost, ale naopak je již významnou součástí dnešního elektronického obchodu – jak globálně, tak v České republice.
Přispívá k tomu především stále větší obliba tzv. „chytrých“ mobilních zařízení. Například smartphony momentálně vlastní 47 % českých uživatelů a díky nim tráví podstatně více času na internetu. Chytrá zařízení ale už dávno uživatelé nepoužívají pouze pro přístup k e-mailu a čtení textových zpráv, pro 8 % uživatelů smartphonů a 19 % majitelů tabletů jsou platformou pro realizování nákupů.
Větší rozmach mobilního obchodování na druhé straně brzdí některé překážky. Mezi ty hlavní řadí čeští uživatelé především neoptimalizované a nepřehledné webové stránky pro mobilní zařízení. Jako důvod, proč nenakupují online, toto uvádí 12 % uživatelů smartphonů. Téměř třetina uživatelů (29 %) dodává, že v budoucnu chtějí nakupovat online za předpokladu, že prodejci optimalizují své stránky pro mobily. Uživatelé, kteří své smartphony a tablety nepoužívají k nákupům na webu, dále nejčastěji zmiňují následující důvody: Dávají přednost nakupování z přenosného počítače (63 %), vadí jim malá obrazovka (56 %), připojení k internetu je příliš pomalé (34 %) nebo mají obavy z nedostatečného zabezpečení transakcí (18 %). Zatímco námitky ohledně malých obrazovek a slabého internetového pokrytí jsou objektivní, bezpečnost do značné míry závisí na tom, nakolik sami uživatelé dodržují základní bezpečnostní pravidla. Zákazníci by měli dbát také na volbu spolehlivého platebního systému.