Když v červnu roku 1990 byla vytvořena první appka, tedy první chytrá mobilní aplikace na světě málokdo si položil otázku – Jak budou vypadat ikony jako malé grafické piktogramy, které se zobrazují na našich interaktivních plochách smartphonů, telefonů, tabletů a jiných typů mobilních komunikátorů.
Málokdo si ale uvědomil, že ikony programů pro počítače se zobrazují na obrazovkách počítačů již od roku 1981, kdy počítače firmy ATARI poprvé začaly k programům přiřazovat na desktopech ikony jako malá grafická díla, aby člověk rychle svůj program našel. A tak je tomu dodnes.
Podle posledního sčítání k 1.8.2016 bylo ve světě vytvořeno 1, 86 milionu registrovaných appek a odhaduje se, že dalších cca 2,1 milionu je jich ve výrobě nebo v drátěných modelech a nejsou registrovány. Tato data dokládají, že by muselo nebo mělo existovat také stejné množství grafických designů ikon těchto chytrých mobilních aplikací. Ikony jsou skutečně významné jak pro uživatele chytré mobilní aplikace, tak pro marketery, kteří se snaží aplikaci zavést a dostat jí do světa k lidem. Abychom pochopili důležitost ikon a jejich designu, je potřeba si uvědomit jejich význam a účel.
Zkuste si například uvědomit situaci, kdy zalistujete App Storem a pro jednu aktivitu a tedy podobné chytré aplikace najednou se vám objeví desítka ikon a vy se máte rozhodnout, kterou zvolíte a na kterou kliknete. Věřím, že nejprve svůj výběr z desítky zúžíte na pětici podle referencí, systému a jazykového prostředí a teprve pak se rozhodnete zbylé prozkoumat. Podle průzkumu na 15 865 lidech generace Y provedeným mojím týmem v roce 2015 se průzkum začne těmi aplikacemi, jejichž grafika se vám líbí a tak grafika ikony, která vás doslova zaujme na první pohled a je hezky provedená dostává logicky přednost a vy si zobrazíte detaily aplikace a většinou si jí stáhnete. Ikona aplikace je totiž ve většině případů vůbec to první, co z aplikace uvidíte, a proto je její design, informační a emocionální apel kriticky uživatelsky důležitý. Prostě platí, že sebelepší aplikace bez super ikony je podprůměrnou aplikací s malým uživatelským potenciálem. To vědí marketeři, kteří se specializují na appmarketing a proto věnují ikonám chytrých mobilních aplikací významnou až dominantní zaslouženou pozornost.
Podle průzkumů těchto ikon se vytvořily 4 základní směry tvorby designu ikon chytrých mobilních aplikací.
Směr první pracuje s ikonami jako s logy a značkami firem a tedy neodlišuje ikonu a značku organizace nebo společnosti a vnímají je jako grafické ztvárnění značky a loga do plochy ikony. Jinými slovy design značky a loga se umísťuje bud do kruhu či jiného tvaru vepsaného do čtverce nebo klasického čtverce se zaoblenými rohy. Marketingový minimalismus pro tento směr přispívá tím, že informační apel se zužuje na logo či značku a emocionální apel se zužuje na emoce vyvolané tvarem plochy a jeho hlavní barvou. Emocionální apel reprezentují psychologické apely barev jak ukazuje obrázek průzkumu z roku 2015 www.lepsimarketing.cz . Všimněte si, že monochromatická barva vyjadřuje podobně jako barvomluva a květomluva určité symboly a vlastnosti. Naproti tomu polychromie hlavní plochy ikony svádí k emocionální kreativitě, hravosti a pestrosti. Tento směr reprezentuje 17% známých appek a lidé je z hlediska informačních a emocionálních appelů vnímají stejně jako branding produktů a producentů. U uživatelů jsou ale málo oblíbeny, protože nejsou podle průzkumů prováděných v 10 zemích Eu-27 na 12 664 respondentech generace Y prostě cool a trendy.
Některé aplikace mají své odlišné verze pro OS X a na iOS. Sami můžete porovnat ikony na obou platformách. Např. aplikace Coda a Diet Coda sdílejí list, barvu a texturu. Things znázorňují hromadu – štos papírů v přihrádce, jen pod odlišným zorným úhlem. Pro aplikaci Twitterificu je symbolem modrý mávající ptáček, který byl kvůli čtvercovému tvaru ikon v iOS zbaven pozadí atd.
Zdroj. http://jablickar.cz/aplikace-a-jejich-ikony/
Směr druhý se projevil ve starší verze iOS systému, kdy ikony sázely na oblé tvary s tzv. Glass Efektem ve své horní části, což byl zároveň jednotící prvek ikon většiny aplikací a systémových komponent. Avšak v roce 2007 iOS 7 přišel v rámci „modernizace“ s jednoduššími a ploššími ikonami, které oproti předchozím verzím vynikají zpravidla tzv. gradientem, což je např. přechod od tmavšího odstínu barvy k světlejšímu. Modernizace ikon se tak projevila jen duhovým efektem.
Zdroj: http://magazin.stahuj.centrum.cz/apple-je-kritizovan-za-nove-ikony-v-ios-7/?xx%5Bid%5D=1141381 .
Tento efekt mění jen grafiku ale nemění informační a emocionální apel ikony.
Třetím směr pracuje s ikonami jako s emotikony, tedy s hravými symboly, které představují a vyjadřují emoce ve formátu piktogramu. Např. na http://instagramers.com/apps/how-to-use-emoticons-in-instagram/ zájemce najde spoustu emotikonů, u kterých každý ví, co asi jimi autor chtěl říci. Emotikonové ikony jsou zastaralým trendem a v současnosti se používají zejména u appek určených pro rychlé využití, tedy ve zdravotnictví v naléhavých případech, pro seniorskou populaci 55+ a dále pro významné sportovní akce, kde se na ikonkách objevují maskoti těchto akcí. Lidé je pozitivně vnímají v symbolické rovině.
Čtvrtým směrem je práce s vizualizací ve smyslu marketingového minimalismu. Marketingový minimalismus appek a jejich ikon pracuje se čtyřmi jednoduchými prvky. Především – 1) využívá a pracuje s rozlišovacími rámečky ikon. Například všichni hráči vědí, že hry mají vždy žlutý rámeček a tak jsou nezaměnitelné již na ikoně. Stejně tak červený ráme-ček mají podle mezinárodní úmluvy zdravotní aplikace a jejich ikony. Fialový rámeček má symbol – následuj mě aj. Podobně marketingový minimalismus vytváří identifikovatelné – 2) pozadí pro konkrétní skupiny appek a widgetů. Třeba widget českých aplikací obchodů na Praze 10 má pozadí oranžové vytvářející emocionální apel přátelství a dolní lem modrý, což znamená důvěru. Toto pozadí členěné na dvě části má svůj význam. Tzv. spodní část pozadí– ve slangu označovaná jako podlaha – psychologicky informuje o pevném zakotvení v systému appek a generuje třeba modrou barvou důvěru. Horní část pozadí pak navozuje atmosféru. Do 3) centra ikon widgetu jsou pak umístěny symboly identifikující komodity třeba nákupů nebo loga obchodních řetězců aj. jako informační apely v rámci content marketingu. Marketingový minimalismus a content marketing ikon dávají ikonám pravidla, aby se v nich zájemce na App storu prostě neztratil. App story podle marketingového minimalismu a např. rámečku a pozadí dokáží sgrupovat ikony aplikací do skupin a widgetů a tak v podstatě provádějí a marketingově realizují CEO ikon i chytrých mobilních aplikací na App storu i na internetu.
Respektování těchto pravidel je také cestou, jak z grafiky a designu ikon chytrých mobilních aplikací lze vytvářet programy, které dokáží třídit s využitím designerských faktorů ikon aplikace do skupin podle užitků pro uživatele. S rozvojem technologií jako třeba machine learning je tato možnost reálná. Na konci minulého roku se podařilo přijít na to, jak by se něco takového dalo udělat, a vznikl projekt Supernova app. Jde o produkt, který dokáže vzít potřebná data z vizualizace strukturovaného designu ikony, pochopit, co aplikace dělá a vyexportovat tyto informace do datového prostředí. Programátor pak v rámci custom work musí propojit vzniklá data se serverem, odkud aplikace tahá informace, protože tyhle věci v designu prostě nejsou. Práce s chytrými mobilními aplikacemi s využitím marketingového minimalismu umožnuje netušené trendy a využití pro martery i uživatele.
A pokud vás zajímají zajímavosti o aplikacích stačí si jen otevřít http://www.applikace.cz/casopis.