Marketing

CI Marketing Roadshow 2011

1. června se v hotelu Barceló v Praze konala SAS CI Marketing Roadshow – odborná konference, která přilákala desítky marketingových profesionálů. Konference rozproudila živé diskuse na témata týkající se efektivních marketingových investic v době krize, Customer Intelligence jako nepostradatelného partnera marketingu, inteligentní segmentaci zákazníků a řady dalších marketingových trendů jako jsou např. sociální sítě a jejich analýza. Všemi tématy se prolínal analytický přístup k datům a zásadní otázce: jak z dat vytěžit maximum pro každodenní praxi i strategické vize do budoucna.

Nepodceňujte svého zákazníka!
Zajímavý pohled na efektivitu marketingu v roce 2011 přinesla moderovaná diskuse pod taktovkou zástupce šéfredaktora měsíčníku Strategie Petra Kamenického. Jakým směrem by se měl marketing ubírat v letošním roce? Hovořilo se například o špatném chápání a začlenění marketingu ve firmách. „Finanční ředitelé sledují marketing prakticky jen jako nákladovou položku, místo aby se zkoumalo, zda investice v rámci marketingu jsou skutečně realizovány smysluplně a efektivně = s cílem zaujmout zákazníky,“ řekla Petra Lávičková, marketingová a PR manažerka společnosti SAS ČR. Východiskem z této nouze je aktivní spolupráce marketingových a obchodních oddělení ve firmách. Obě strany mají svůj pohled na zákazníka, svá data a pouze kombinací obou pohledů je možné vytěžit pro firmu maximum užitku. „Nepostradatelná jsou v tomto případě především zákaznická data, do kterých je třeba investovat,“ dodala Petra Lávičková. Nesystematickou práci s daty a promarněné příležitosti firem ukázal na několika kuriozních příkladech Jan Severa, Business Development Manager společnosti MATERNA Communications a.s. Jana Přikrylová z Institutu managementu a marketingu Škoda Auto Vysoká škola hovořila především o zákaznících:„Zákazníci se mění, mění se jejich potřeba a chcete-li na trhu uspět, musíte se snažit být o krok před nimi.“

Kdo tedy na trhu uspěje? „Ten, kdo zaujme v prvních 20 vteřinách,“ říká František Vašek, Managing Partner spolupořádající společnosti ConPro, který na konferenci prezentoval řadu příkladů z oblasti utilit v České republice i v zahraničí a dodává: „Je nutné se soustředit na jednoduchost sdělení, což je ta nejtěžší práce s daty.“ Petra Lávičková uvádí, že úspěšný bude: „Ten, kdo dokáže kontinuálně pracovat s daty a tím pádem se svými zákazníky.“ Názorovou mozaiku doplňuje Jana Přikrylová: „Ten, kdo bude vůči svým zákazníkům proaktivní, ne reaktivní.“

Vytváření akceschopných strategií
Ač o tom všichni již delší dobu hovoří, zdá se, že si firmy stále ještě pořádně neuvědomují, že tím hlavím, kdo na trhu rozhoduje je skutečně zákazník. A že znát své zákazníky se opravdu vyplatí, ať už proto, že jim firmy dokáží nabídnout mnohem personalizovanější nabídku nebo dokáží včas zareagovat tehdy, když se zákazníci rozhodnout odejít. To je stav, kterému je třeba předcházet. To je stav, kdy se firmy neobejdou bez dat o svých zákazních a bez schopnosti vytvořit z nich akceschopné strategie, vedoucí k jednoznačnému úspěchu.

„Byznys analýza je způsob, jak přemýšlet o úspěšném podnikání,“ říká David Seibert, generální ředitel společnosti Halada, který společně s Lucií Staňkovou, Customer Intelligence Business Consultant společnosti SAS ČR na několika praktických příkladech ukázali, jak lze s byznys analýzou vytěžit maximum pro úspěšné podnikání. „Věřte, že lze věci měřit. Měříte je? A je toto měření důvěryhodné? A konáte na základě zjištěných informací,“ přibližoval byznys analýzu David Seibert. Do tajů analytické segmentace zákazníků, se kterou je úspěch zaručen, zasvětil účastníky konference Petr Klášterecký, konzultant společnosti SAS ČR. Zdůraznil, jak důležitý je komplexní pohled na zákaznickou bázi, identifikaci klíčových zákazníků a jejich priorizaci a jak lze tyto znalosti využít v praxi. S otázkou co jsou to kvalitní data a jak je získat pak navázal Vladimír Kyjonka, Business Intelligence Advisor společnosti SAS ČR a na příkladech ukázal, jak nebezpečná je datová nekvalita, která má sloužit jako podklad pro stratetické rozhodování ve firmě. „Prevence je levnější než léčba,“ řekl.

Retail budoucnosti: Všichni zákazníci si nejsou rovni
Citátem Gartha Hallberga překvapil účastníky konference Radek Hrachovec, Freelance Loyalty Specialist, který hovořil především o retailu budoucnosti, třídění dat a třech „R“, která v retailu mění svět. Reward, Relevancy, Recogniton. „Věrnostní program je perfektním nástrojem ke komunikaci se zákazníkem,“ řekl Radek Hrachovec k příkladu nejúspěšnějšího světového obchodníka, jehož hlavní zbraní jsou data – společnosti Amazon.com.

Akceschopné webové analýzy, sociální sítě a jak na ně
Účastníky konference zaujala také přednáška Lukáše Zaplatílka, senior UX Consultanta společnosti Et netera o akceschopné analýze chování návštěvníků webu a na příkladu společnosti Telefonica ukázal, jak mohou výsledky analýzy a jejich začlenění do webové struktury ovlivňovat zákazníky i jejich nákupy.

Na případové studii amerického retailera představila Lucie Staňková úspěšný příklad analýzy dat ze sociálních sítí (facebook, twitter, blogy a další) a jejích praktických dopadů na výsledky firmy. „Analýza vám dá to, co potřebujete – informace a doporučení o tom, co zákazníci chtějí a jaké mají představy o tom, jak byste měli ve vztahu k nim fungovat,“ říká Lucie Staňková a uzavírá: „Když víte, co zákazník chce, nabídněte mu to.“

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!