Sdružení CZECH TOP 100 ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR uspořádaly 30.1.2003 diskusní fórum na téma „Jak ovlivní vstup do EU nejvýznamnější firmy ČR“. Fóra se zúčastnili společně s ministrem zahraničních věcí ČR Cyrilem Svobodou a vedoucím Delegace Evropské komise v ČR Ramiro Cibriánem i vybraní generální ředitelé z žebříčku nejvýznamnějších firem CZECH TOP 100. Představitelé společností se na fóru shodli, že se po opatřeních, která v předchozích letech přijali, neobávají možných dopadů vstupu do EU.
Za vážný problém však považují připravenost státní správy na vstup do EU. „Výzvou zůstává přeměna státní správy do stavu, kdy bude připravena na EU,“ uvedl například Radomír Kolařík, obchodní ředitel společnosti SAP. V této souvislosti zmínil generální ředitel společnosti Siemens Pavel Kavka nepochopitelný odklad jazykových zkoušek u státních úředníků.
Vedoucí Delegace Evropské komise (EK) Ramiro Cibrián zdůraznil, že EK je připravena spolupracovat s českou podnikovou sférou ve všech aspektech týkajících se vstupu do Evropské unie. Vítá komunikaci s jednotlivými podniky, upřednostňuje však spolupráci s různými sdruženími, jako je například CZECH TOP 100 či Hospodářská komora ČR.
Poměrně značný prostor byl na diskusním fóru věnován vládní komunikační kampani před vstupem do EU. Ministr Svoboda uvedl, že komunikace vůči veřejnosti se skládá ze dvou častí. Jde jednak o dlouhodobou komunikaci, kde jako příklad zmínil Regionální informační střediska EU či infolinku. Druhá větev komunikační kampaně je ve stadiu příprav a měla by být spuštěna v dostatečném časovém předstihu před referendem o vstupu do EU, které se uskuteční 15. a 16. června 2003. Vláda by měla projednat příští týden tuto komunikační strategii a do 10. února ukončit výběrová řízení na externí firmy, které se na kampani budou rovněž podílet.
Podle ministra Svobody Ministerstvo zahraničních věcí ČR obdrželo zhruba 400 projektů vztahujících se k druhé části komunikační kampaně a věří, že tento kulatý stůl rovněž přispěje ke stanovení priorit při posuzování jednotlivých projektů.
Při komunikační kampani doporučovali zástupci podnikové sféry zdůraznit pozitivní dopady vstupu do EU, aby se podařilo přesvědčit váhající občany i odpůrce, což bude úkol nejenom pro vládu, ale i pro média. Kampaň by se měla rovněž zaměřit na malé a střední podniky, neboť zde existují obavy, že ty nejsou zatím dostatečně připraveny na vstup do EU.
Jako potenciální vážný problém po vstupu do unie spatřují představitelé firem nedostatek pracovníků v některých základních dělnických profesích (zámečníci, zedníci, svářeči apod.), ale ještě horší situace by mohla nastat u vysoce kvalifikovaných odborníků, například konstruktérů či projektantů. Problematické může být rovněž zadávání veřejných zakázek a růst transakčních nákladů. Ladislav Bartoníček, předseda představenstva České pojišťovny, vyjádřil názor, že vstup do unie by měl přispět ke změnám a úsporám ve státní správě, jako příklad uvedl soudnictví.
Sdružení CZECH TOP 100, které každoročně sestavuje žebříčky 100 obdivovaných firem ČR, 100 nejvýznamnějších firem ČR, 100 nejlepších výročních zpráv a spolupracuje na TOP 10 systémových integrátorů, považuje diskuse významných osobností a odborníků na takovéto platformě za užitečné a potřebné, a proto bude v pořádání obdobných diskusních fór pokračovat.
Zdroj: CZECH TOP 100