Třetina nakupujících na internetu a v internetových aukcích uvádí, že se nákupu online nebojí, protože si pečlivě vybírá prodejce. Více než třetina uživatelů si před každým nákupem hledá zkušenosti ostatních nakupujících. Vyplývá to z výzkumu internetových srovnávačů Heureka.cz a Heureka.sk a nákupní galerie Aukro.cz, kterého se zúčastnilo 15 000 českých a 3 000 slovenských uživatelů internetu.
Podobně jako v loňském roce necelých 30 % uživatelů uvedlo, že z nákupu na internetu nemají žádné obavy. „Podobný podíl je zachován mimo jiné díky rostoucím pozitivním zkušenostem s nakupováním online, které vyzkoušelo více než 97 % uživatelů internetu a každý druhý obyvatel České republiky,“ říká Tomáš Hodboď, manažer portálu Heureka.cz, a dodává: „Informovanost o internetovém nakupování roste, zákazníci si umí vyhledat a porovnat nejlepší nabídky a obavy tak postupně ztrácí.“ Na Slovensku nakupuje úplně bez obav asi čtvrtina uživatelů internetu.
Přibližně 40 % českých uživatelů má strach z obtížné reklamace produktu a necelých 10 % vyšších cen za dopravu. „Ceny za doručení mnohdy neúměrně zvyšují cenu zboží. Nakupující často volí ty nejlevnější způsoby doručení, až pětina nakupujících si zboží občas vyzvedává osobně přímo v prodejně, aby za dopravu nemusela platit,“ dodává Hodboď. „Přibližně 20 % se obává nedoručení zboží, tyto obavy jsou však mnohdy neopodstatněné,“ říká David Vychytil, provozní ředitel nákupní galerie Aukro.cz, a dodává: „Na Aukru mohou uživatelé vybírat z nabídky více než pěti tisíc profesionálních prodejců, jejichž zboží je nové a má dvouletou zákonnou záruku a kteří zajišťují profesionální komunikaci i přístup. „Kdyby přece jen došlo k nějakým komplikacím s dodáním zboží, Aukro nabízí Program ochrany kupujících, který poskytuje náhradu škody až do výše 20 000 Kč.“
Ve srovnání s loňským rokem vzrostl počet uživatelů, kteří před každým nákupem hledají hodnocení elektronického obchodu, ve kterém chtějí nakoupit, a to o necelých pět procentních bodů na 34,8 %. Mírně klesl počet uživatelů, kteří recenze vůbec nečtou. „V současné době tak čte před nákupem zkušenosti ostatních až 86,2% nakupujících, kteří si uvědomili, že zkušenosti ostatních jsou v podstatě tou nejlepší zárukou bezproblémového nákupu,“ říká David Vychytil, provozní ředitel Aukro.cz.
Podle odhadů se tržby e-shopů v loňském roce pohybovaly kolem 33 miliard Kč, přibližně třetinu utrží prodejci během vánočních nákupů.
Informace o výzkumu:
– Realizátor – Heureka.cz, Heureka.sk, Aukro.cz, MITON
– Výzkum proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 15 000 českých a 3 000 slovenských internetových uživatelů.
-red-