Výzkum trhu

Češi a Vánoce: dárky na poslední chvíli, úspora na dárcích ne však na jídle

Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím pro všechny prodejce, obraty totiž oproti běžnému roku stoupají o desítky procent. Trend letošních vánočních nákupů se vedle velkého výběru zboží ponese v duchu nízkých cen a mnohých slev. Na rozdíl od let minulých si obchodníci chtějí zajistit zájem zákazníků zajímavými cenovými nabídkami.

Nízká cena vede
Zhruba 41 procent Čechů nakupuje dárky přes internet a cena je při výběru internetového obchodu důležitá pro 66 procent nakupujících. Vyplývá to ze studie, kterou zpracovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a agentura Mediaresearch. Pro uskutečnění obchodu nejsou ovšem nutností jen výhodné ceny, ale zejména spolehlivost prodejce a rychlá dostupnost zboží. „Za přidanou hodnotu, která potěší ty, jež si chtějí objednat třeba jen jeden výrobek, je například doprava zdarma. Vůně přepravujeme zdarma vždy, bez ohledu na hodnotu objednávky, počet objednaných kusů a způsob dopravy,“ sdělil Radek Ondrášík z Parfums.cz.
Některé sofistikovanější internetové obchody nabízejí služby, jež nebývají samozřejmé ani u kamenných obchodníků, o internetových prodejnách typu no name nemluvě. „Tou je například dárek dle vlastního výběru ke každé objednávce,“ říká Ondrášík.

Nákupy na poslední chvíli
Téměř každý pátý Čech shání dárky až přímo na Štědrý den. Stále více stoupá počet těch, kteří vyřeší Vánoce obálkou, kam vloží finanční obnos. Jinak patří Češi při nakupování k těm konzervativnějších zákazníkům. „Věří ozkoušené kvalitě a málokdy chtějí koupit něco nového. Občas zkusí nějaký experiment, pak se ale vracejí zpět ke své klasice,“ řekl Ondrášík. Lidé si obvykle výrobek prohlédnou, vyzkouší v kamenné prodejně a pak zakoupí na internetu. Muži nakupují na internetu parfémy nejčastěji s cenou okolo tisíce korun, vedou u nich orientální vůně. Ženy preferují spíše vůně květů a jsou ochotny kupovat vůně přesahující tisíc korun. Mezi nejčastěji prodávané značky patří Calvin Klein, Channel, Davidoff, Dolce & Gabana, DKNY, Dior/Christian Dior a Hugo Boss. Vyplývá to z výsledků internetového portálu Parfums.cz.

Na jídle nešetříme
Zatímco některé průzkumy ukázaly, že lidé o Vánocích utrácí méně, nákup jídla a pití je ve dny svátků vůbec nejdražší. Vánoční večeře vyjde v české domácnosti průměrně na 780 Kč a ještě o něco dražší je pak oslava Silvestra a Nového roku, ta se pohybuje okolo 900 Kč.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!