Zatímco v České republice roste počet lidí, kteří na internetu nakupují více než pětkrát ročně, na Slovensku jejich podíl naopak klesá. V porovnání s minulým rokem klesl v obou zemích počet lidí, kteří za rok na internetu utratí více než 10 tisíc, naopak, především na Slovensku, vzrostl podíl zákazníků, kteří ročně utratí online méně než tisícovku. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu internetových obchodů Kasa.cz a Hej.sk mezi 10 tisíci zákazníků a z interních statistik.
Podle informací internetového obchodu Kasa.cz vzrostl v posledním roce počet lidí, kteří na internetu nakupují více než pětkrát za rok. Díky růstu o 5 procentních bodů se podíl této skupiny nakupujících na Kasa.cz zvýšil na rovnou polovinu. Naopak klesl počet příležitostných kupujících s frekvencí 2-5krát ročně. Na Slovensku klesl jejich podíl z 50 % na 43 %, o 10 procentních bodů pak stoupl podíl příležitostných online kupujících, kteří nyní tvoří 40 % všech nakupujících na Hej.sk.
Slováci v porovnání s Čechy na internetu utrácejí menší částky – zatímco na Slovensku nakoupí 17 % zákazníků za méně než tisícovku, v ČR tvoří tuto skupinu 9 % zákazníků. Meziročně se podíl této skupiny v obou zemích zvýšil, na Slovensku dokonce o 11 procentních bodů. Naopak v obou zemích klesl podíl lidí, kteří online ročně utrácejí přes 10 tisíc – v ČR z 52 % na 45 % a v SR z 52 % na 38 %.
Typický Čech nakupující na internetu je zaměstnaný nebo podniká, čistý měsíční příjem jeho domácnosti se pohybuje mezi 20-40 tisíci a bydlí v sídle s méně než 100 tisíci obyvateli. Zajímavé je, že nakupujících důchodců je stejně jako zákaznic z řad žen na mateřské dovolené – v obou případech se jedná zhruba o desetinu.
Přibližně 60 % českých zákazníků, tedy 3 z 5, je mladších 40 let, na Slovensku jsou to přitom tři čtvrtiny. V obou zemích jsou v řadách nakupujících na internetu zastoupena obě pohlaví rovným dílem. Rozdíly najdeme v podílu vysokoškolsky vzdělaných zákazníků, kdy vysokou školu v ČR má 23 % nakupujících, na Slovensku 40 %. Z hlediska povolání v obou zemích nejvíce nakupujících tvoří úředníci a pracovníci v kancelářích (26 %) a nejméně zemědělci a manuálně pracující bez kvalifikace (méně než 1 %).
Pro Čechy patří mezi nejdůležitější aspekty nakupování na internetu cena, rychlost dodání, kvalita doručení, šíře nabídky a zákaznické služby. Slováci kladou největší důraz také na cenu, dále pak na kvalitu doručení, rychlost dodání, šíři nabídky a platbu při převzetí. Češi tedy chtějí na zboží čekat méně než Slováci, ti naopak nevyžadují zákaznické služby s přidanou hodnotou, ale chtějí mít možnost platit hotově při převzetí zboží.
Z údajů internetových obchodů Kasa.cz a Hej.sk také vyplývá, že dominantním způsobem platby a doručení zboží nakoupeného přes internet zůstává dobírka, kterou v ČR využívá 58 % a v SR 49 % zákazníků.
Oba národy jsou zatím vůči placení internetových nákupů relativně nedůvěřiví – v obou zemích je 9 z deseti nákupů placených při převzetí zboží, ať již v hotovosti či kartou. A navíc pouze každý jedenáctý nákup zaplatí Češi a Slováci před dodáním zboží, tj. bankovním převodem či online platební kartou.
Slováci více preferují platbu kartou na pobočce (16 % vs. 8 %), tj. bezhotovostní styk (25 % vs. 17 %), Češi naopak dobírku (58 % vs. 49 %). V ČR se 31 % objednávek dočká vyzvednutí na prodejně, v SR 40 %. Dvě procenta nákupů realizují Češi přes internet na splátky, Slováci tak činí ve třech procentech případů.
-red-