Úspěšný český projekt, online tržiště s handmade Fler.cz, oslavilo v únoru 2010 dva roky od svého spuštění. Na Fler.cz, který v únoru 2008 začal od nuly budovat pozici a za jehož vznikem stojí jediný člověk, nyní svoje výrobky (autorské šperky, móda, bytový design, módní doplňky apod.) nabízí 15 000 českých a slovenských tvůrců. Návštěvnost se pohybuje okolo 50 tisíc návštěvníků denně, za den se tu prodá cca 2 000 výrobků a měsíční obraty Fler.cz se pohybují v řádech miliónů Kč. Za první rok vykázal Fler.cz obrat 9 miliónů Kč, v druhém roce pak již 50 miliónů Kč.
Fler.cz je i v evropském kontextu unikátním projektem. Tržiště, které by v podobném rozsahu nabízelo handmade produkty od lokálních tvůrců, má ještě Německo (Dawanda.com) a USA (kultovní Etsy.com). Princip prodeje na Fleru je prostý – tvůrce si tu zřídí vlastní obchod a následný prodej probíhá mezi ním a nakupujícím. Vstup na Fler je zadarmo, tvůrce platí až 11% provizi z prodaného zboží.
Růst Fler.cz současně potvrzuje trend rozvoje drobného podnikání v Česku – podle ČSSZ přibylo loni 1,85 % živnostníků oproti roku 2008. I na Fleru je zřetelný trend k profesionalizaci tvorby, protože přivýdělky z prodeje zde jsou pro stovky tvůrců významným přilepšením. Obraty nejúspěšnějších tvůrců svojí výší pohodlně překračují průměrnou mzdu v ČR.
Fler.cz vymyslel, navrhl a spustil Jiří Kubeš. „Při vzniku Fleru mi pomohly zkušenosti z mých dalších online projektů – v začátcích Fler velmi podpořil můj portál Moje-rodina.cz,“ popisuje Jiří Kubeš, který je jediným majitelem Fler.cz. „Protože drtivou většinu uživatelů Fler.cz tvoří ženy, informace o jeho existence se šířily přirozeně v diskuzních fórech i v dalších sociálních sítích,“ vysvětluje Jiří Kubeš.
Po prvním roce existence Fleru, tedy na konci roku 2008 zde svoje výrobky nabízelo již 4000 česko-slovenských tvůrců. Návštěvnost se na konci tohoto prvního roku pohybovala okolo 18 000 návštěv za den, denně se prodalo cca 600 výrobků, roční obrat dosáhl za první rok hodnoty 9 miliónů Kč. Za druhý rok svého života Fler.cz dokázal zvýšit návštěvnost o více než 300 %, počet uživatelů o 400 %, obraty vzrostly dokonce bezmála šestinásobně. Zajímavostí je, že těchto čísel se Fleru podařilo dosáhnout s téměř nulovými investicemi do klasické reklamy.
„Fler dokázal, že Češi mají cit pro umění a ruční tvorbu, že se umí ,prodat´ a že prodej od člověka k člověku je baví. Nakupující ukázali, že mají rádi originály a že porevoluční trend obliby masových komerčních značek již pro ně není tolik zajímavý,“ uzavírá hodnocení druhého roku na Fleru Jiří Kubeš.
-red-