Výzkum trhu

Průzkum SC&C: Děti a rodiče cennější než sourozenci a prarodiče

Češi kupují vánoční dárky nejčastěji svým dětem a rodičům, na své sourozence a prarodiče ale zapomínají. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který provedla výzkumná agentura SC&C. Za vánoční dárky pro děti vydáme nejčastěji více než dva tisíce korun a na své rodiče pamatuje celých 86 % dotázaných, kteří jim kupují nejčastěji dárky do 1.000 Kč. Naopak na dárky pro prarodiče velmi často „zapomínáme“. Téměř polovina respondentů uvedla, že svým prarodičům na vánoce pod stromeček nedává dárky žádné. Z blízkých příbuzných poté přicházejí nejvíce zkrátka sourozenci, které neobdarovává 60 % dotázaných a téměř 20 % z nás jim kupuje pouze drobné dárky v hodnotě do 500 Kč.

Cennější dárky jsou výjimkou také v případě vzdálenějších příbuzných jako jsou tety, strýcové a jejich děti. Dárky pro tety a strýce nekupuje 57 % dotázaných a u sestřenic a bratranců je toto číslo o 3 % procenta vyšší. U přátel se nejčastěji objevují jako dárky maličkosti od 200 nebo 500 Kč. Nicméně je mezi námi téměř 20% lidí, kteří za dárky pro přátele utratí více než 1.000 Kč.

Pokud máme partnera nebo partnerku, investujeme do dárků pro ně velmi různě – nejčastěji jsou to buď dárky v hodnotě mezi 500 až 1.000 Kč nebo přesahuje objem dárků 2.000 Kč.

Nákup vánočních dárků je přímo závislý na našich finančních možnostech – čím vyšší je náš příjem, tím dražší jsou naše dárky – a odvíjí se od toho také počet osob, které chceme obdarovat. Pokud například naše příjmy přesáhnou 25 tisíc Kč, chceme obdarovat v průměru 10 lidí. Nejčastěji však na vánoce kupujeme dárky pro 7 až 8 lidí a průměrná částka, kterou na jednu osobu vynaložíme, je 996 Kč.

Z průzkumu také vyplynulo, že nákupní horečka před vánoci již začala. Třetina z nás totiž vyráží za nákupy vánočních dárků v měsících říjnu až listopadu. V prosinci je poté vystřídají ti, kteří s nákupem ještě vyčkávají. Nicméně téměř každý pátý Čech nechává výběr dárku až na poslední chvíli. Těsně před Štědrým dnem nebo dokonce v průběhu slavnostního dne nakupuje dárky 18 % dotázaných.

Irena Bártová, ředitelka SC&C, k průzkumu uvádí: „Náš průzkum potvrdil, že nákupní chování Čechů bude i letos velmi různorodé. Přibližně pětina lidí nakupuje pod časovým tlakem těsně před vánoci. Vodítkem pro obchodníky a marketéry by tedy mohly být expresní průzkumy trhu, které toto chovaní blíže popíší. Lze totiž předpokládat, že právě tito zákazníci se neřídí cenou a jsou za dárky ochotni utratit jakoukoliv částku, jen aby dárek sehnali.“

Pokud jde o dekoraci, jsou Češi nakloněni spíše klasickým symbolům českých vánoc – jesličky, betlémy nebo jednoduché zimní a vánoční motivy upřednostňuje celých 52 % dotázaných. Náboženské motivy jsou oblíbené u starších lidí a vločky, sněhuláky a ostatní motivy naopak upřednostňují lidé mladší. Santa Clause se sobím spřežením uvedlo pouze 2 % dotázaných. Českým obchodníkům lze tedy doporučit, aby se při zdobení svých výloh zaměřili na typicky české motivy, případně použili klasickou vánoční dekoraci.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!