align=justify>Již pošesté odpovídalo 250 významných českých exportních firem na dotazy v rámci Exportního výzkumu DHL, který pro DHL realizovala formou telefonického dotazování společnost GfK Praha ve dnech 30. 9 – 8. 10. 2002. Podmínky pro export se za poslední rok, podle nejčastějšího vyjádření exportérů, nezměnily. O tom je přesvědčena více než polovina našich exportérů. Exportérů, kteří se domnívají, že se podmínky změnily, je 40 %. Z tohoto počtu je sedm z deseti přesvědčeno o tom, že se změnily k horšímu. Navzdory tomuto hodnocení změn si téměř polovina všech dotázaných exportérů myslí, že podmínky exportu z České republiky jsou dobré. Stejný počet je však přesvědčen o opaku. Hodnocení informovanosti o podpoře exportu je dlouhodobě stabilní s tím, že si většina exportérů myslí, že je o programech na podporu exportu dostatečně informována. Jak meziroční, tak pololetní srovnání však ukázalo mírné zhoršení. Lepší informovanost přitom převládá mezi exportními firmami z Čech. Programy podpory exportu jsou našimi exportéry nyní hodnoceny výrazně lépe než např. před třemi lety (podzim 1999), kdy je za nedostatečné označilo více než sedm z deseti tehdy dotázaných exportérů. Nyní jsou třetinou hodnoceny jako dostačující, avšak třetinou stále jako nedostačující. Nejčastěji reprezentanti exportních firem žádají programy zaměřené na financování exportu, obecné informace a výchovu manažerů, dále pojištění (rizik) exportu a programy směřující ke zjednodušení celních procedur a cel obecně. Sedm z deseti exportních firem se připravuje na vstup České republiky do EU. V pololetním srovnání je jejich počet mírně nižší, což může znamenat, že některé firmy již své přípravy dokončily (nebo, že tolik příprav není zapotřebí). Nejčastěji se firmy připravují prostřednictvím vyřizování certifikací a slaďováním norem a legislativy se zeměmi EU. Euro a především jeho cena nepředstavuje pro naše exportéry problém. Třetina z dotázaných neočekává po jeho zavedení žádné ovlivnění jejich exportních aktivit. Předpovídají-li exportéři nějaký vliv Eura na jejich obchodování, pak častěji pozitivní. Na jaře tohoto roku očekávali exportéři nejčastěji hodnotu kurzu koruny k Euru v rozmezí 30,00 Kč – 30,40 Kč za jedno Euro. Dle kurzovního lístku ČNB k 31. 10. 2002 byl kurz koruny vůči Euru 30,79 za jedno Euro. Exportéři se tedy ve svých odhadech nemýlili. Nyní očekávají, že na jaře roku 2003 bude k dostání jedno Euro za 30,01 Kč. Vstup ČR do EU obchodování našich exportérů téměř nijak neovlivní. O tom je přesvědčena více než polovina z nich. Z těch, kteří změny očekávají, pak o něco více než čtvrtina tvrdí, že jejich zahraniční obchody vzrostou. Jejich případná negativní očekávání jsou založena na pocitu, že ekonomická situace jejich firem se zhoršila. Zatímco ve srovnatelném období loňského roku hodnotilo ekonomickou situaci (rok před tímto hodnocením) jako lepší polovina firem, při nynějším měření to byla již jen třetina. České firmy se také začaly, z hlediska pomoci exportu vlastní firmy, více spoléhat samy na sebe než na pomoc druhých. Proto uváděly jako faktory, které nejvíce pomohly růstu exportu jejich firem, zejména vlastní úsilí, investice obecně a do nových technologií a další zkvalitňování produkce. Mezi nejčastěji uváděnými faktory, které by napomohly českému exportu jako celku, figuroval slabší kurz koruny, lepší činnost státu a další vnitřní úspory v činnosti firem. To může být také důvodem, proč exportéři již tolik neusilují o zahraniční investice. Ve srovnání s podzimem 2001 se o 10 procentních bodů snížil počet těch, kteří aktivně usilují o zahraniční investice a nyní o ně usiluje o něco více než čtvrtina exportních firem. Oproti svým konkurentům ze (zejména) západní Evropy mají naši vývozci stále výhodu v ceně našeho zboží. České výrobky jsou také více než v minulosti vnímány jako výrobky tradiční. Naopak stále se našim exportérům nedaří změnit image českého zboží v oblasti technické a technologické vyspělosti výrobků a také v jejich kvalitě.
Doplňkové tabulky
Čtěte také
Výrobci televizorů: Silné investice TCL a stabilní Sony |
Výzkum trhu
Gfk