Nedávno proběhl v Praze 9. ročník konference Hospitality & Tourism Summit 2009. Klíčovým tématem bylo nalezení možnosti rozvoje jiných (nejen cenových) konkurenčních výhod, na které by se podnikatelé v hotelnictví a gastronomii měli zaměřit. Problematikou se zabývala i prezentace Image značek „Česká republika“ a „Praha“ v mezinárodním srovnání Jaroslava Jíry, obchodního ředitele GfK Praha, který nastínil silné, ale i slabé stránky Prahy a České republiky ve vnímání cizinců.
Reputace je důležitá pro každou firmu. Totéž platí i pro jednotlivé země nebo města, obzvlášť ty, které chtějí žít i z cestovního ruchu a lákají turisty ke své návštěvě. Rozhoduje-li se potencionální turista, do které země pojede, vnímá politický režim dané země. Jde zejména o to, aby se cítil v destinaci bezpečně. Důležité jsou též kulturní dědictví země a konkrétní nabízené kulturní aktivity. Lidé si jednotlivé země často spojují s určitými výrobky, značkami či průmyslovými odvětvími. Aby kdokoliv vůbec začal uvažovat o návštěvě jakékoliv státu, ať už za prací, studiem nebo jen na dovolenou, musí cítit přátelskost.
Česká republika ctí lidská práva a podporuje světový mír
S tím souvisí schopnost země lákat talenty a kapitál. Atraktivita země závisí nepochybně i na přírodních krásách, množství historických budov a památek či lákadel v podobě městského života. V průzkumu zjištující image země se Česká republika umístila společně s Egyptem na 31. místě. „Nejpozitivněji je na Česku vnímán politický režim. Ctíme respekt k právům občanů a jsme aktivní v oblasti mezinárodního míru. Překvapivě málo atraktivní jsou pro cizince naše turistická lákadla – příroda, historické památky a vyžití ve městech,“ komentuje umístění České republiky v průzkumu Jaroslav Jíra ze společnosti pro výzkum trhu Gfk Praha.
Sousední Rakousko obsadilo 13. příčku. Maďarsko je 28. a Polsko skončilo na 30. pozici. Nejoblíbenějšími zeměmi v očích cizinců jsou Německo, Francie, Velká Británie, Kanada a Japonsko. Až za Českou republikou se umístila oblíbená útočiště letních dovolených, jako jsou Thajsko (34. místo), Turecko (36. místo) a Kuba (46. místo).
Špinavá a nebezpečná Praha
Měří-li se atraktivita města z pohledu jeho skutečných nebo potencionálních návštěvníků, zkoumá se jeho výraznost. Tedy povědomí o něm a nejsilnější asociace s ním spojené. Důležitá je také geologická poloha a čisté životní prostředí. Neméně podstatnou složkou ve vnímání reputace sídla jsou kvalita bydlení a standard veřejných služeb. Město musí nabízet pracovní a studijní místa a rovněž musí poskytovat zajímavou náplň volného času. Stejně jako ve vnímání zemí i u města hraje velkou roli přátelskost obyvatel. Lidé, kteří do města přicestují, se chtějí cítit bezpečně. „Právě pocit malé bezpečnosti je v očích cizinců významný. V tomto bodě a také ve vnímání čistoty města Praha výrazně zaostává ve srovnání se sousední Vídní,“ vypichuje Jaroslav Jíra a dodává: „Výsledky této studie jsou překvapivé a neočekávané. Důvodem je to, že obyvatelé dané země jsou hodnoceni cizinci a ne sami sebou, jak je obvyklé. A v tom je právě síla a jedinečnost této studie.“
Průzkum, který má za cíl pomoci vládám, organizacím a podnikům pochopit, měřit a v konečném důsledku také budovat silnou image a reputaci států či měst probíhá již několikátý rok v řadě. „Zajímavá bude letošní studie, kde se u Česka projeví vliv předsednictví Evropské unii a vliv finanční krize,“ poznamenává Jaroslav Jíra.