Až tři čtvrtiny prodávajících dražší nemovitosti berou v úvahu při výběru realitní společnosti osobní zkušenost nebo doporučení známých. Začínají být oblíbené tzv. butikové realitky.
„Ze studie, která se zaměřila na rozhodovací proces klientů realitních kanceláří, vyplývá, že až 75 procent prodávajících, tedy těch, kteří se na realitní kanceláře obracejí s požadavkem prodat nemovitost, velmi dbá na doporučení příslušníků rodiny nebo širšího okruhu přátel,“ říká Aleš Ježek, jednatel Home Sweet Home. Prodávající se zpravidla velmi pečlivě rozhoduje, kterou realitní kancelář osloví. Podle Ježka tzv. duplicita nabídek vzniká až po prvním zveřejnění.
Naopak v případě kupujících jméno či značka realitní kanceláře hraje pouze nepatrnou roli zejména u nemovitostí, které jsou kupovány střední třídou. Zpravidla jsou to objekty do 10 milionů korun. „U dražších nemovitostí se ale i toto kritérium stává velmi významné. Lidé, kteří uvažují o bytě či residenci za řádově desítky milionů korun, mají celkem konkrétní představu, jak by nemovitost měla vypadat a s tou také přicházejí do realitní kanceláře,“ vysvětluje specifika prodeje luxusních nemovitostí Ježek.
Rozdíl lze podle Ježka také pozorovat v přístupu klientů. Ti, co prodávají nebo kupují drahé nemovitosti, zpravidla vyžadují plně kompetentní makléře a servis. „Ani samotná jednání nejsou mnohdy formální, ale vedou se spíše v odlehčeném duchu,“ říká Ježek, podle kterého studie odhalila ještě jeden zajímavý fakt, a to, že pro Čechy není rozhodující značka, ale přátelský přístup doprovázený příjemným pocitem bezpečí. „Tzv. butikové realitní kanceláře spojují profesionální neformální přístup s precizní prezentací nemovitostí a dokonale připravenými makléři,“ doplňuje Ježek, podle něhož má tento typ služeb potenciál pro budoucí rozvoj.
-red-