Finance

MasterCard: Každou vteřinu probíhá v ČR 10 transakcí platební kartou

Trh platebních karet se v České republice neustále dynamicky rozvíjí. Za poslední rok dosáhl podíl kreditních karet 30 % z celkového počtu karet v ČR. Meziroční nárůst objemu transakcí realizovaných prostřednictvím kreditních karet se pak pohybuje kolem 20 %. „Myslím si, že kreditní karty mají na českém trhu do budoucna velký potenciál rozšíření, loni tvořily platby kreditními kartami 6,7 % z celkového objemu transakcí platebních karet, pomalu se tak přibližujeme hodnotám vyspělých kartových trhů. Platební morálka je u kreditních karet v průběhu let konstantní, a to i přes zvyšující se čerpání prostředků,“ hodnotí situaci Pavel Javorský ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Z nedávného průzkumu společnosti MasterCard vyplývá, že celková informovanost o kreditních kartách roste, lidé si čím dál více uvědomují výhody při platbách kreditními kartami. Pro džitele kreditních karet představuje kreditní karta nejčastěji využívaný způsob financování nákupů a služeb. „Spotřebitelé nejčastěji oceňují fakt, že při platbě kreditní kartou s sebou nemusí nosit finanční hotovost (40 %), dále si často uvědomují, že kreditní karta je možnost rychlého půjčení (26 %) s výhodou bezúročného období (16 %),“ říká Javorský.

Za posledních 6 měsíců platili lidé kreditní kartou za nákup elektroniky a jejích komponentů (47 %), třetina dotázaných si pořizovala nový nábytek nebo vybavení domácnosti (31 %). Následoval nákup oblečení a módních doplňků (28 %) a velmi časté byly také běžné nákupy v potravinách či hypermarketu (26 %).

Kreditní karty vnímají čeští spotřebitelé celkově jako finanční rezervu k překlenutí krátkodobých finančních výpadků. Z těchto důvodů si jí pořídilo 31 % dotázaných. Dalšími důvody k pořízení kreditních karet byla rychlá potřeba větší hotovosti (16 %).

Dvě třetiny držitelů kreditních karet splácí čerpaný úvěr pravidelně a to většinou měsíčně. U 80 % spotřebitelů splácená částka nepřesahuje 5000 Kč měsíčně. Bezúročné období překvapivě využívá jen čtvrtina Čechů. Javorský dále zdůrazňuje: „Správné používání kreditních karet společně s využíváním bezúročného období či dalších doplňkových služeb přinášejí držitelům kreditních karet při platebních transakcích vysokou efektivitu a přidanou hodnotu.“

Zajímavé výsledky také přinesl průzkum mezi nedržiteli kreditních karet. Vysoký podíl respondentů nedokázal správně odlišit rozdíly mezi debetní a kreditní kartou. „Cílem společnosti MasterCard je informovat širší veřejnost o možnosti využívání debetních a kreditních karet. Správná volba produktu a služeb může jejich uživatelům přinést nezanedbatelné finanční výhody,“ poukazuje Javorský. V loňském roce spustila společnost MasterCard pro všechny zájemce o platební karty internetové stránky www.kreditka.cz, kde se návštěvník může zábavnou, ale i sofistikovanou, prezentací dozvědět bližší informace ke kreditním kartám. Může si např. vyzkoušet použití kreditní karty, ale dozvědět se také o způsobu jejich splácení, jak se vyvarovat zadlužení a díky nové funkci Vyhledávače kreditních karet také porovnat aktuální nabídku kreditních karet MasterCard na českém trhu.

Co-brandové karty
Významnou skupinou kreditních karet jsou platební karty co-brandové. Povědomí o co-brandových kartách je však mezi Čechy stále nízké, 64 % dotázaných netuší, co co-brandová karta představuje. Jak vysvětluje Pavel Javorský z MasterCard Europe: „Co-brandové karty jsou vyvíjeny ve spolupráci vydavatele s partnerem z komerční sféry. Spotřebitel za jednotlivé platby získává benefity jako jsou např. slevy nebo bonusové body, které může proměnit za konkrétní zboží či služby. Průměrná částka, kterou jsou lidé ochotni zaplatit za co-brandové karty je 80 Kč měsíčně, ve skutečnosti se za tyto služby ale platí mnohem méně.“

Chytrá karta České spořitelny
Loni v srpnu představila Česká spořitelna novou kartu kreditního typu, Chytrou kartu České spořitelny, u které si klient sám určí, jak bude karta vypadat a co bude umět. Ke kartě lze sjednat 10 služeb, a to i takových, které se u nás ke kartám tradičně nenabízely (garance nejnižší ceny, pojištění při zničení zakoupeného zboží, apod.). Klient sám vybírá také vzhled karty, přičemž 56 % majitelů karty volí jeden ze 48 designů z fotogalerie České spořitelny nebo si nastaví obrázek vlastní. „Chytrá karta České spořitelny je dalším z našich variabilních produktů, které se přesně přizpůsobí potřebám nejrůznějších skupin klientů. Shodnou kombinaci služeb ke kartě si sjednalo pouze 15 % majitelů karty, což ukazuje na to, že klienti nastavitelnost služeb vítají,“ uvedl Martin Techman, ředitel úseku rozvoje obchodu České spořitelny.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!