Rok 2008 byl z pohledu reklamních investic do internetu rokem rostoucím. Obavy z následků finanční krize v USA se spíše projevily jen v nervozitě zadavatelů, než v reálném poklesu investic. Reklamní spendy byly navíc podpořeny mimořádnými sportovními událostmi – letní olympijské hry v Pekingu, fotbalové EURO a MS v hokeji a vznikem nových internetových projektů.
Čisté investice, které zadavatelé reklamy do online média loni investovali, se vyšplhaly podle našich odhadů na 1,315 miliard Kč. Tempo růstu se pohybovalo na úrovni 28,9% oproti roku 2007.
Penetrace uživatelů dosáhla podle výzkumu NetMonitor a MediaProjektu hodnoty 50% při 8% meziročním růstu. Společně s růstem populace jde i růst kvality připojení (broadband = 62%), který umožňuje uživatelům konzumovat více moderních formátů (videa). Online čtenáři a diváci tráví na internetu stále více času – v roce 2008 to bylo o 17 minut měsíčně více, než 2007. Internetová populace si oproti celkové populaci zachovává svá specifika – je mladší, vzdělanější, s vyššími příjmy a vyšším socioekonomickým statutem.
V loňském roce došlo k nárůstu přímého objednávání přes internet (+8%), hraní her online (+5%), sledování zpravodajství (+4%) a uživateli generovaného obsahu formou chatů, diskuzí a účastí ve fórech.
Co očekáváme v letošním roce?
Finanční krize v inzertním sektoru se u nás projeví v prvním kvartále letošního roku formou poklesu inzertních rozpočtů, nejistotě na export orientovaných klientů, koncentraci rozpočtů na 5-7 dodavatelů, tlaku na provize v mediálním řetězci a zastavení ekonomicky náročných projektů s nejasnou návratností investic.
Zadavatelé budou zdrženliví v rozdělování reklamních prostředků. Hlavní důraz bude kladen na efektivitu vynaložených investic s maximalizací výnosů.
Od druhého kvartálu by se situace měla zlepšit a inzertní aktivita by měla posílit. Celkově v roce 2009 dojde k menšímu ochlazení a zbrzdění tempa růstu, než na jaký jsme byli doposud zvyklí. Absence mimořádných sportovních událostí, která je vždy akcelerátorem růstu, tomuto vývoji jenom pomůže.
I přes tento fakt bude internet nadále nejdynamičtěji rostoucím mediatypem a dle našich odhadů si z mediálního koláče ukousne 7%. Čisté reklamní investice do internetu v roce 2009 se dle naší predikce vyšplhají na úroveň 1,552 mld. Kč, o 18% více, než v roce 2008.
Odhady výdajů do internetu
Pozn. Odhady zohledňují klasickou reklamu a sponzoring („peníze procházející mediálním řetězcem“, klíčová slova, přednostní výpisy, řádková inzerce a další příjmy (např. provize) nejsou započítány, bez barterů.
Zdroj: SKMO, GfK Praha – Median, MEDIAPROJEKT, 1.4.2008 – 30.9.2008, věková skupina 12-79 let, NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, říjen 2008