Kvalitní podniková strategie je jedním ze základních nástrojů strategického řízení k zajištění úspěšného dlouhodobého rozvoje podniku. Zkušenosti se zpracováním podnikové strategie potvrzují, že jak praxe, tak i teorie prošly za poslední dvě desítky let bouřlivým vývojem. Lze současně tvrdit, že v souvislosti s výraznými změnami v ekonomickém a politické oblasti a zvláště v souvislosti s globalizací ekonomiky se tento vývoj nezastaví, ale naopak urychlí.
Upevnit a posílit konkurenční pozici podniku v dlouhodobém horizontu znamená, že manažeři ve vedení podniku musí zvládnout základní znalosti a dovednosti, jak kvalitní strategii zpracovávat a jak ji úspěšně implementovat do života podniku. I když existuje řada teorií, jak podnikovou strategii zpracovávat, není možné vytvořit jediný universální model. Každá podniková strategie je unikátní a představuje způsob, jakým chtějí manažeři zajistit úspěšný rozvoj podniku.
Zpracování kvalitní strategie podniku je náročné. Tím však práce manažerů zdaleka nekončí. Rozhodující je implementace strategie, při které manažeři musí v podniku vytvořit takové podmínky, které umožní strategii realizovat. Právě při implementaci strategie se potvrzuje, že řízení je uměním. Jedná se především o umění jednat s lidmi uvnitř podniku, které musí manažeři získat pro naplnění všech záměrů obsažených ve strategii. Bez toho by strategie podniku byla jen kusem popsaného papíru.
Publikace Strategie podniku od Marcely Dedouchové, kterou vydalo nakladatelství C.H. Beck podává přehled současných základních východisek pro zpracování podnikové strategie a ukazuje některé obtíže, se kterými se manažeři mohou setkat při implementaci strategie v podniku. Závěrečné kapitoly se dotýkají vybraných specifik spojených s formulací strategie při podnikání na mezinárodní úrovni, zvláště pak v rámci Evropské unie. Text je doplněn případovými studiemi.
Kapitoly jsou jednotně strukturovány. Zahrnují část teoretického výkladu doplněného příklady konkrétních situací podniků. Na závěr každé kapitoly jsou uvedena klíčová slova, která představují základní terminologii teoretického výkladu. Dále jsou formulovány otázky pro zopakování základních myšlenek a úvah vztahujících se k teorii. Správné odpovědi na otázky lze nalézt v teoretickém výkladu. Účelem otázek je přispět k zamyšlení nad důležitými aspekty formulace a implementace strategie v podniku a k prohloubení teoretických poznatků. V závěru každé kapitoly je chrnutí, charakterizující ve stručné podobě obsah kapitoly.
Názvy jednotlivých kapitol:
1. Strategie – nezbytná podmínka úspěšného rozvoje podniku
2. Poslání podniku, cíle a vlastníci
3. Externí analýza
4. Interní analýza
5. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek
6. Strategie na podnikové úrovni
7. Hodnocení a výběr strategie
8. Výběr organizační struktury
9. Výběr integrace a řídícího systému
10. Vztah mezi strategií, organizační strukturou a systémem řízení
11. Střet zájmů při tvorbě a zavádění strategie
12. Specifika podnikání na mezinárodní úrovni
13. Konkurenční výhody země
14. Strategie podniku v evropském kontextu
Případové studie
Literatura
Rejstřík
Publikace je určena jak pracovníkům podnikové praxe, kteří se zabývají strategickým řízením podniku, tak studentům vysokých škol, kteří se o problematiku strategie podniku zajímají.
Kniha vyšla v nakladatelství C.H.Beck (www.beck.cz ) , na těchto webových stránkách je možné také knihu objednat.
Brožovaná, 272 str., doporučená cena 470Kč
ISBN 80-7179-603-4