Marketing

I chytrý fyto marketing potenciálně generuje chyby (III.)

Celá řada nových majitelů rodinných domků a zahrádek či zahrad kolem nich, s ohledem na to, že nabídka produktů a služeb spojených s vytvořením, údržbou a péčí o obrovské množství nově vznikajících zahrad, nestačí krýt poptávku, generuje u potenciálních zájemců chytrý fytomarketing, ale také chyby….. Často se však stává, že když je nabídka v tuzemsku minimální, obracejí svou pozornost do zahraničí. Není tudíž žádnou výjimkou, že čeští fyto marketeři vyjíždějí do Německa, Polska, Rakouska či Holandska a Belgie a zde ostřížím zrakem pátrají po výsadbovém materiálu do svých zahrad. Snadno se tak stává, že nakoupí plné auto rostlinek stromků a keřů a tyto s láskou vysadí do své milované zahrady. Radují se však jen do prvních mrazů, které většinou neotužilé importované nádherné rostlinky a stromy v horším případě nepřežijí. A tak kromě finanční ztráty ( v EU je však možná reklamace stromků po dobu 2 let) jsou zase na začátku.

Podobně však dopadnou ti, jenž koupí zahraniční sazenice v ČR od překupníků, kteří nevlastní vlastní školku, ale jen dovážejí z Holandska nebo Itálie fytomateriál. V lepším případě po roce či dvou zjistí, že jejich miláček – stromeček se nějak kroutí a i když jej podpírají ze všech stran, tak ne a ne růst rovně. Koupili totiž místo stromku vypěstovaného ze semínek nebo roubu, zasazenou větev, kterou s pomocí biostimulátoru výrobce zakořenil, a která vzhledem ke geotrofismu v genech si prostě roste jak chce, jen ne rovně. A že zisky zahraničních zahradníků takto vyrábějících stromky z větví a „chytrých“ českých překupníků-zahradníků pro „nechytré“ zájemce jsou vysoké, o tom nemusím snad mluvit. Dalo by se takto mluvit o velkovýrobě cedrů, minikonifer, ibišků, javorů dlanitolistých, vistárií apod., stejně jako o rychlení cibulovin, barvení hortenzií atd. A tak nakonec vše skončí na tom, že chytrý fytomarketer se zase vrátí k rostlinkám, keřům a stromkům, které jsou vypěstované v ČR a u ovocných mají sortimentní atest a odrůdové povolení v ČR a jen si uvědomí, že krásu, je třeba hledat doma za humny.

Drtivá většina „takyzahrádkářů“ ve snaze ušetřit si nenechá už v době, kdy projektuje dům, projektovat i zahradu tak, aby byly ve vzájemné integritě a harmonii a ne podle hesla „každý pes jiná ves“ a tak krásný dům zpravidla disharmonizuje s levnou zahradou… To je ale ještě ten lepší případ. Pokud natrefíte v rámci svého fyto marketingu na „taky odborníka“, který doveze přes půl republiky do zahrady několik desítek soliterních kamenů za staticíce korun, jež jsou sice samostatně umístěné krásně, ale do regionu nepatří, ani nezapadají tvarem, barvou, složením ani kompozicí neodpovídající přírodě…. pak jejich haldy nebo skupiny jsou jen statickou kulisou do zahrady, která brzo zevšední, ale vzhledem k hmotnosti hald se se šutry nedá hnout.

Podobně, pokud Vám podobný odborník na vyhloubený svah naveze jílovitou skrývku, tak se začnou tvořit v suchu kontrakční pukliny za deště pak svahu hrozí ujetí…. A zapomene-li třeba navážku překrýt ornicí, pak Vám rostlinky budou živořit…. Základním rysem těchto „takyodborníků“ v praxi označovaných jako zlatokopové či obchodníci se šutry, hlínou a pískem….je, že nechtějí dát nic na papír, tedy namalovat projekt. Ukáží jen jednu realizaci jako bombastický příklad, ale jakmile dostanou zaplaceno za dovoz materiálu, okamžitě se vymluví na to, že nemají čas pro velký počet zakázek, a že s využitím chytrého flora marketingu si zájemce vše udělá sám… Stejné je to s jezírky a jejich budováním, skalkami, stavbou pergol a jiné zahradní architektury, s betonovými prvky nahrazujícími přírodní, s ploty a s vybavením od psinců až po voliéry papoušku nebo klece na šelmy.

V poslední době se stává, že chytrý floramarketing je zahnán do úzkých tím, že majitel chce zahradu jednou vytvořit a pak se o ní nestarat… A tak začne ostřížím zrakem marketera pátrat po hubících přípravcích. Objeví-li v prodeji třeba Roundup s červeným nápisem „Nepřítel plevelů – ničí plevel i s kořínky“ nebo přípravek Dominátor, koupí jej v desítkách litrů, k tomu drahou stříkací nejlépe zahraniční sadu a hurá na zahradu s nádobou na hřbetě se slovy: „přece se nebudu ohýbat, když stačí stříkat“ a místo pletí a kultivace zahrady si ji jen zamořuje herbicidy, klidně i 4x ročně. A tak při poločasu rozpadu 60 dnů (bezpečnostní list přípravku v rámci projektu REACH EU se ani nečte) se zahrada stává postupně lokálním smetištěm chemie, které však na povrchu je esteticky spálené a tedy monotónně hnědé bez trávy, plevele, ale také života i uvnitř… Je doslova kuriózní, že na těchto baleních přípravků je marketingově ještě červeným nápisem uvedeno „ Přípravek na ochranu rostlin“. A tak si zahrádkář ničí systematicky v rámci chytrého flora marketingu své dílo a znehodnocuje i majetek.

Velmi kouzelné je také, když majitelé do zahrad umísťují s cílem ekologizace např. pitítka pro ptáčky a k tomu si pořídí aspoň 2 hafany a nějaké ty mňouky. Pitítka se tak stávají návnadou pro dlabenec mňouků a chytrý chovatel si mne ruce jak nad přírodou vyzrál..a jak se zvířátka mají dobře. Podobné je to s krtky, kteří jsou bez milosti likvidováni a to i návody v televizních pořadech typu Receptář, kde zájemce najde desítky rad, jak krtky zničit, vyhubit, odstranit a přitom, krtek na zahradě je radostí pro děti ( nemusí mít jako v pohádce ani modré kalhoty) i milovníky přírody a dokládá, že zahrada je živá.

Celá řada chytrých flora marketerů chce mít svou zahradu nádhernou, dokonalou a přístupnou v lakýrkách a tak betonuje a betonuje……., aby plochy, kde jejich miláčci rostou měly obrubníky, palisády, cestičky, schody a já nevím co… Beton zbarvený jakkoliv a s reliéfem s maximální bizarností nahrazuje přírodní materiál a opět vymezuje na zahradě plochy umělé a plochy přírodní.. a přitom stačí jen si v přírodě vzít příklad a použít přírodní materiály místo betonových prvků.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!