Agentura pro výzkum trhu Synovate zveřejnila výsledky výzkumu, který ukázal, že nejpopulárnější značkou džín je celosvětově Levi’s. Nejlevnější džíny si kupují Američané, ty nejdražší Rusové. 16% žen by raději nakupovala plavky než hledala džíny, které dokonale sedí.
Výzkum Synovate probíhal mezi 7 700 respondenty ve Spojených Státech Amerických, Kanadě, Brazílii, Francii, Tchaj-wanu, Koreji, Srbsku, Rusku a Jihoafrické republice a ptal se na vše, co je spojené s džíny – jak sedí, kolik jich mají lidé ve skříni, jaké značky preferují a kolik jsou ochotni utratit, aby dosáhli džínové Nirvány.
Značky vedou
Bez ohledu na cenu, jsme se zeptali respondentů, jaké značky džínů by nejraději nosili. Bez jakýchkoliv omezení v odpovědi – značky mohly být globální nebo lokální – třetina lidí si vybrala globální džíny nebo džíny od známých světových návrhářů.
Celosvětově se stala favoritem značka Levi’s s jedním z pěti respondentů, kteří uvedli tuto značku jako svoji nejvíce preferovanou volbu. Nejvíce ji preferují ve Francii s 45% respondentů. Kolem třetiny obyvatel Malajsie, Spojených Států Amerických, Srbska a Jihoafrické republiky by si vybralo taktéž Levi’s. Generální ředitel francouzské pobočky Synovate, Thierry Pailleux, řekl, že ve Francii není Levi’s jen obyčejnou značkou.
„Levi’s je ve Francii synonymem pro džíny. Je považována za autentickou americkou značku a má skoro mýtický status. Ve skutečnosti se říká – “Jdu si koupit ‘Levisky’ ne jdu si koupit džíny.“
Streetwear a vliv celebrit
Průzkum Synovate také sledoval, zda si lidé všímají značek džín kolemjdoucích a zda sledují jaké džíny nosí celebrity. Celých 26% respondentů souhlasilo, že si všímají, co se nosí – nejvíce pak v Jihoafrické republice s 62% respondentů, kteří sledují tzv. street módu. Stejně tak si všímají značek v Malajsii s 44% respondentů, kteří uvedli svůj zájem. Nejméně si všímají, jaké značky kdo nosí v Americe (90%), Kanadě (82%) a ve Francii (89%).
Na otázku, zda lidé souhlasí nebo nesouhlasí s výrokem: „Všimnu si jakou značku nosí celebrity v časopisech“ odpovědělo 26% respondentů pozitivně. Nejvíce všímaví jsou v Jihoafrické republice s 60% a v Malajsii s 42%. Nejméně si všímají opět ve Francii (94%), v Kanadě (88%) a ve Spojených Státech Amerických (84%).
Hans Raemdonck, ředitel divize Decision Systems a odborník na retailový výzkum, řekl: „Možná že s americkými časopisy plnými poznámek a módních odhalení, lidé zkrátka ztratili zájem o značky na známých zadcích.“
Vezmu si modré, černé nebo do zvonu
Když přijde na džíny, vypadá to, že jedny džíny většině našich respondentů nestačí. Napříč 10 trhy, které Synovate zkoumal, 31% lidí vlastní troje nebo čtvery džíny a dalších 29% jich vlastní pět až deset. Nejvíce džín mají ve svých skříních Brazilci se 14% respondentů, kteří uvedli, že mají více než 10 džín a 40% má pět až deset kusů džín.
Ignacio Galceran výkonný ředitel Synovate v Latinské Americe říká, že toto zjištění není překvapující. „Brazilci mají uvolněný, ale sexy smysl pro styl a džínovina ladí s jejich životním stylem. Mít mnoho džín nabízí mnoho možností vybrat si ty své, ať jdete, kam jdete.“
Naopak, 29% Malajců nemá ani jedny džíny, dále Tchaj-wanci s 13% a Rusové s 13%. Generální ředitel Synovate Malajsie, Steve Murphy to připisuje místní kultuře.
„V Malajsii máme mnoho odlišných kulturních skupin, což znamená velkou rozdílnost ve výběru oblečení. Mnoho Malajců a Indů, zvláště žen nosí tradiční oděv. Přesto si více a více mladých vybírá právě džíny. Dokonce není výjimkou vidět tradiční šátky na hlavu v kombinaci s džínovinou.“
Džínová melancholie (aneb…nemám v těchto velký zadek?)
Skvělé džíny mohou pozdvihnout oblek z fádnosti k báječnosti; a osobu z žalostné k úžasné. Proč je tedy tak těžké, zvláště pro ženy, najít džíny, které sedí? 45% respondentů souhlasí s výrokem ‚Je pro mě velmi těžké najít džíny, které mi sedí perfektně‘. Lidé, kteří to mají nejtěžší jsou Srbové (59%), Američané (57%) a Kanaďané (53%).
Raemdonck, řekl, že pro obchodníky je výzvou vůbec dostat lidi do zkušebních kabinek, neboť mnoho lidí je odrazeno ještě předtím než začnou svoji honbu za džínami svých snů. „Průzkum ukázal, že více žen (55%) než mužů (37%) přiznalo problém sehnat perfektní střih. Může to být tím, že ženy mají vyšší očekávání, jak by měly v džínách vypadat.“
Synovate také požádal ženské osazenstvo respondentů, aby ohodnotily hledání džín oproti stejně náročnému výběru plavek. Očekávali jsme, že hledání správných plavek bude více depresivní – překvapením tedy bylo, že 16% žen ze všech trhů považuje výběr plavek za jednodušší než výběr správných džín.
Průzkum také odhalil, že 63% žen považuje nákup džín ze jednodušší než nákup plavek – a 10% uvedlo, že ani jedno není lehké. Kanadské a americké ženy čelí největším obtížím s 30% a 28% – říkají že ani jeden nákup není jednoduchý.
Vybrat dokonalý denim
Lidé milují džíny, vlastní jich mnoho, ale je pro ně těžké najít ty, co by perfektně padly. Za tohoto předpokladu, Synovate požádal respondenty, aby vybrali nejdůležitější faktor, který by ovlivnil jejich nákup.
Kvalita je při nákupu nejdůležitější – 39% všech respondentů vybralo právě výrok ‚Jsou v dobré kvalitě a vydrží dlouho.‘ Tento faktor vyhrál nad cenou. 22% vybralo výrok ‚Cena je přijatelná‘.
Průzkum objevil rozdílné priority napříč zkoumanými trhy. Patnáct procent Srbů vybralo výrok ‚Maskují moje chyby‘ a 15% Korejců vybralo výrok ‚Dělají mě hubenější‘. Korejci byli nejvíce ovlivněni značkou – 17% vybralo výrok ‚Mám rád značku‘.
Když přijde na styl, Rusové a Francouzi jsou v čele s 11% a 10% a za nejdůležitější faktor ovlivňující jejich výběr považují poslední módu. Priority se mění v souvislosti s pohlavím. Kvalita zůstává na vrcholu priorit nezávisle na pohlaví respondentů. Ženy mnohem spíše preferují džíny, které zamaskují chyby a ty, které je dělají štíhlejší.
Co je dokonalá cena?
Bylo dosáhnuto džínové nirvány a perfektní denim je v rukou spotřebitele. Kolik jsou zákazníci za takové džíny zaplatit?
„Pro snadné srovnání jsme se zeptali lidí, aby uváděli cenu za dokonalé džíny, které odpovídají jejich potřebám v amerických dolarech. 44% očekává platit méně než 40 dolarů – to se netýká jen zemí s nižším příjmem.“
„76% respondentů ve Spojených Státech vybralo 1 – 40 dolarů jako nejvyšší sumu, kterou by byli ochotni zaplatit, což znamená, že Američané utrácejí za denim nejméně ze všech zkoumaných zemí.“
Naopak 26% Rusů uvedlo, že by za džíny utratili 120 nebo více dolarů, 10% je připraveno utratit i více než US$200.
Maria Vakatova, ředitelka pro marketing a komunikaci v ruské pobočce Synovate, řekla, že toto vše spočívá ve faktu, že lidé chtějí získat pozornost za jakoukoliv cenu.
„Když jdou například Rusové do exkluzivního klubu, nebudou ve svém kruhu akceptováni, pokud budou nosit levné džíny. Toto je ‚glamour‘ nemoc, která je široce rozšířená po celé Moskvě. Ve skutečnosti, není neobvyklé, zejména pro ženy, utratit velkou část jejich měsíčního platu za značku, kterou mají rády. Důvod? Okouzlit muže, samozřejmě! Ruské ženy vynaloží hodně úsilí, aby toho dosáhly.“
„Další faktor je ruská náchylnost k utrácení – Rusové mají tendenci utrácet peníze a preferují žít zde a nyní,“ řekla dále Vakatova.
Na úplném vrcholu, 5% ruských spotřebitelů je ochotno zaplatit více než 280 dolarů, stejně jako 3% Tchaj-wanců. 13% Korejců je připraveno zaplatit více než 200 dolarů. Srbové jsou také ochotni investovat do svých ‚džín snů‘ – téměř čtvrtina je připravena utratit 120 dolarů a více. Průzkum zjistil, že celkově sedm z deseti lidí očekává platit něco pod 80 dolarů.
Skoupost na styl
Kdy jsou džíny stylové a kdy jsou nevhodné? Synovate se zeptal lidí, zda jsou džíny v kanceláři „OK“ a zda jsou již pasé na party, a zjistil, že nejodlišnější názor na to mají styloví Francouzi.
Přes 37% všech respondentů souhlasilo s výrokem, že “džíny jsou vhodný oděv do kanceláře”. Nejvíce pak ve Francii, kde souhlas vyjádřilo až 87% Francouzů. Navzdory tomuto vysokému číslu, není denim tím správným oblečením na party. 74% Francouzů nesouhlasí s výrokem ‘Skoro vždy nosím na party džíny‘. Toto je značný rozdíl oproti celkovým výsledkům. V Jihoafrické republice nosí hrdě džíny na party 39% respondentů.
– red –