Marketing

Malé a střední české firmy dosud jen zřídka využívají elektronická tržiště

Největším přínosem elektronických tržišť je možnost proniknout na nové trhy. Shodla se na tom téměř čtvrtina (23 %) z 900 malých a středních firem do 100 zaměstnanců, které se zúčastnily průzkumu sdružení BMI a agentury DEMA, podpořeného společností TELE2.

Každá pátá firma oceňuje nejvíce na této formě obchodování možnost okamžitého porovnání s nabídkou konkurence a pružné reakce, třetím největším přínosem je podle 19 % firem rychlost uzavření obchodu. Přesto však zatím jen 4 procenta firem si v praxi vyzkoušela, jak takové elektronické tržiště funguje, dalších 14 procent to má v úmyslu do konce letošního roku, ostatní s touto možností vůbec nepočítají.

Častěji využívají elektronická tržiště firmy s počtem 51 až 100 zaměstnanců (9 %) než menší firmy, z jednotlivých odvětví mají nejvíce zkušeností podniky z oblasti informačních a telekomunikačních technologií (12 %) a z velkoobchodu (9 %). Ze sedmi krajů, ve kterých průzkum probíhal, nejčastěji obchodují na elektronickém tržišti firmy z Libereckého kraje (13 %).

Za největší komplikaci účasti v elektronickém tržišti pokládá nejvíce firem svoji nezkušenost (31 %), a to malé podniky do 10 zaměstnanců (30 %), středně malé od 11 do 50 zaměstnanců (33 %) i střední od 51 do 100 zaměstnanců (32 %). Dalšími v pořadí jsou absence osobních vztahů při obchodu (19 %) a vhodnost e-tržiště pouze pro některé produkty (19 %), důvěryhodnost transakcí (11 %), složitost procesu určení cen (9 %) a malý počet účastníků aukce (8 %). Ani u těchto důvodů nehraje příliš velkou roli velikost firmy.

Předběžné výsledky průzkumu, který obsahoval na 90 otázek, posloužily BMI sdružení ke zpracování přílohy k Zelené knize o elektronickém obchodu, kterou přijala vláda ČR v lednu letošního roku. Podrobnější analýzu pak po dokončení průzkumu dostal pracovní tým, který nyní připravuje Bílou knihu o elektronickém obchodu.

Čtěte také

  1. Akviziční specialista
    Praha | 40000 - 60000 Kč za měsíc
  2. Specialista na digitální obsah a vizualizaci iiot
    Brno-Ostrovačice | od 50 000 Kč výše
  3. Obchodní manažer pro prodej reklamy v mobilních aplikacích
    Bratislava
  4. Obchodní zástupce pro hokejovou značku (celá ČR)
    Plzeň | 30000 - 70000 Kč za měsíc
  5. Star asistent/ka,promoter/ka,hostesing, luxusní auto. společnost
    Praha
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!