Marketing

Marketing – VCRM a projekt Evropské Unie REACH

Na rozhraní dvou tisíciletí v návaznosti na Summit Země v brazilském Rio de Janeiru (1993) se iniciativně EU rozhodla ozdravit prostředí na naší Modré planetě tím, že do roku 2020 provede úplnou inventarizaci všech chemikálií používaných ve výrobních procesech a zemědělství během tvorby hodnot a selektivně zakáže a vyřadí z použití látky škodlivé pro člověka a prostředí. Tento ambiciózní plán nemající obdobu na ostatních světadílech dostal název REACH. Řada lidí tomuto plánu nevěřila. Ale již v roce 2001 byl v EU projekt písemně naformulován, v roce 2003 připomínkován a v roce 2005 jej projednal úspěšně Evropský parlament. V prosinci 2006 byl k němu připojen Saconiho balíček podle Itala p. Saconiho, 13.12. 2006 byl odsouhlasen Evropským parlamentem a 18.12.2006 přijat Radou Evropy. Téměř málokdo ví, že tento projekt REACH již 1.6.2007 vstoupil v účinnost a platnost a tak je závazný i pro všechny tvůrce hodnot v EU i v ČR. Zájemce o podrobné informace odkazuji na www.reach.cz.

Co projekt REACH znamená pro firmy a marketing? Všechny české firmy a firmy registrované v ČR a EU by měly v rámci své činnosti (procesů a core businessu) řídit svůj vztah se subjekty a prostředími v globalizovaném tržním prostředí zpravidla na bázi dříve používaného XRM ( X Relationship Management, kde X představuje v matici EU firmy (B), zákazníky (C), obyvatele a zaměstnance (E), akcionáře (Sh), dodavatele (S) aj. a dále prostředí: sociální (So), ekologické , etologické a environmentální (E), konkurenční (Ko) aj.) , tj. řízení vztahů s…. a v posledních 3 letech nahrazených XVRM (X Value Realationship Management), tj. řízení vztahů s……. na bázi hodnot. Řízení vztahů v režimu XRN nebo nověji XVRM spadá do kompetence procesu relačního marketingu v rovině jak strategické, tak i výkonné a tudíž projekt REACH by měl být ve firmách i neziskových organizacích integrován do tohoto procesu.

Konkrétně to znamená, že by v rámci nákupního marketingu ( SRM – Supplier Relationship Management), každá firma měla vyžadovat od dodavatelů vstupů doložení, že dodané materiály jsou od určitého období registrovány u Evropské chemické agentury se sídlem ve Finsku a tudíž, že podle bezpečnostního atestu jsou nejenom ekologické ale lidskému zdraví a obecně planetě Zemi neškodné. Obdobně pak každý producent hodnot v rámci prodejního marketingu (CRM – Customer Relationship Management) by měl dokládat, že jeho hodnoty byly vyrobeny bez použití látek škodících člověku a poškozujících životní prostředí.

Jaký je vztah projektu REACH k integrovanému systému řízení? Většina firem dnes produkuje kontinuum produktů a navazujících služeb tak, že je certifikována na ISO 9001 (jakost), ISO 13001 (ekologii) a ISO 18 001 (bezpečnost práce) ve vzájemné synergii integrovaného systému řízení. Projekt REACH v tomto systému řízení podporuje produkci jakostních hodnot podle ISO 9001 tím, že nebudou škodlivé spotřebitelům a v ekologických a etologických vztazích přírodě. Dále projekt REACH zabezpečuje šetrnost vůči spotřebitelům a uživatelům hodnot i naší Modré planetě v souladu s ISO 13001. Ve svém důsledku tím, že projekt REACH eliminuje ve výrobních řetězcích škodlivé látky, tak přispívá k plnění bezpečnosti práce podle ISO 18 001.
Ten podnikatelský subjekt a firma, která bude dodržovat projekt REACH v co nejkratším časovém intervalu získává v tržním prostředí významnou konkurenční hodnotu. V EU dodržování pravidel projektu REACH je předpokladem k certifikaci TQM nebo GQM či GQVM.

Závěrem je třeba ještě uvést, že projekt REACH vstoupil v platnost pro všechny členské země EU k 1.6. 2007. Producenti produkující ročně více jak 1000 tun chemikálií a látek musí své produkty zaregistrovat u Evropské chemické agentury do 1.12.2010, výrobci s roční produkcí látek v intervalu 100 až 1000 tun za rok do 1.6. roku 2013 a výrobci s objemem menším než 100 tun ročně nejpozději do 1.6.2018. A tím, že při registraci budou z výrobních procesů eliminovány postupně škodlivě a planetu poškozující látky, tak EU vyšle jasný signál a svůj příspěvek pro trvale udržitelný zdravý vývoj planety s šetrnou produkcí hodnot pro obyvatele i prostředí a látek.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!