Internet

Žijeme v E-světě

E-svět. Žijeme v něm a ani si to možná neuvědomujeme. Už dnes nemusíme víceméně opouštět dům, jestliže máme připojení k Internetu. Můžeme vyřizovat poštu, telefonovat, vést videokonference, vzdělávat se, obchodovat, podávat daňová přiznání, komunikovat s přáteli, řídit firmy. A to vše přes Internet.

Podle Internet World Stats je v České republice 5,1 mil. uživatelů Internetu, což je 49,9 % populace. V celé Evropské unii je 51,9 % uživatelů Internetu. Pokud se podíváme na Evropu jako celek, tak počet uživatelů Internetu klesá na 38,2 %. Mezi země, které patří v počtu užívání Internetu k evropským „tahounům“, patří Island (86,8 %), Švýcarsko (68,1 %), Norsko (67,8 %) a Faerské ostrovy (66,5 %).

Není překvapením, že z hlediska kontinentálního vede Severní Amerika (69,1 %) před Austrálií a Oceánií (54,1 %) a Evropou (38,2 %). Počet uživatelů Internetu celosvětově každoročně roste.

Dnešní svět je, ať chceme nebo ne, E. E-svět vyžaduje i nové marketingové přístupy k řízení firem.

Nové marketingové trendy můžeme stručně definovat těmito pojmy:

  • Globalizace (GLOBALISATION)
  • Internet (INTERNET)
  • Vztah se zákazníkem (CUSTOMER RELATIONSHIP)
  • Inovace (INNOVATION)
  • Informace (INFORMATION)
  • Investování (INVESTMENT)
  • Hyperkonkurence (HYPERCOMPETITION)
  • Integrace zákazníka (CUSTOMER INTEGRATION)
  • Technologie (TECHNOLOGY)

Určitě bychom našli i další pojmy definující nové marketingové trendy, ale domnívám se, že předložené pojmy jsou dostatečné a dostatečně je definují.

Specifika marketingového mixu v digitálním prostředí
Nástup Internetu a bezdrátových komunikačních technologií nabízí odlišný pohled na 4P, resp. na 7P marketingového mixu. Kvůli novým technologiím je nutné tradiční marketingové přístupy efektivně revidovat.

Marketingoví manažeři si musejí uvědomit následující rozdíly oproti klasickému marketingovému mixu:

Výrobek
V digitálním marketingovém prostředí jsou zákazníci úzce vtaženi do on-line marketingového procesu. Jinými slovy, tradiční koncept vývoje výrobků v novém marketingovém prostředí není vhodný. Příkladem tvorby výrobků v digitálním prostředí mohou být internetové konfigurátory. Zákazníci si mohou on-line sestavit vlastní výrobek šitý na míru. V této souvislosti můžeme hovořit o tzv. spoluutvářecím marketingu, který umožňuje oběma stranám, zákazníkovi i marketérovi, interakci v oblastech designu výrobku, výroby a spotřeby výrobků a služeb. Je nutno si ale uvědomit, že toto je možné pouze u výrobků dražších ne-li luxusních (počítač, automobil). V drtivé většině případů si není možno „nakonfigurovat“ výrobek běžné spotřeby.

Výrobek v digitálním provedení má ale také své nevýhody pro zákazníka. Výrobek si nelze „osahat“, vyzkoušet, nechat si jej předvést. Výrobek je víceméně nehmatatelný. Dnešní digitální doba sice nabízí 3D prohlídky výrobků, různé animace výrobků ve flash formátech, ale mnoho lidí si nákup výrobků bez fyzického kontaktu s ním nedokáže představit. Mnohdy kamenné obchody slouží jako předváděcí místnosti výrobků, kde lze výrobky vidět. Následná koupě potom probíhá přes e-shop za e-cenu, která je nižší než v kamenných obchodech.

Cena
Na rozdíl od vývoje tradičního marketingu, internetový marketing se nemůže dlouho zaměřovat na tradiční způsoby stanovování cen od té doby, co transparentní prostředí Internetu způsobilo jednodušší cenová srovnání. Mnoho internetových obchodů nabízí možnost snížení ceny na úroveň konkurence v případě, že zákazník najde někde ten samý výrobek levnější. Ceny na Internetu jsou daleko nižší než v klasických kamenných prodejnách. Je to způsobeno především nižšími nebo žádnými náklady na prodejní prostory, prodejní personál, klasickou propagaci, přímými distribučními cestami atd.

Distribuce
Co se týká místa jako dalšího marketingového P, tak neexistuje na Internetu omezení. Marketéři by se měli zaměřit na budování on-line vztahů v digitálním prostředí za účelem zvýšení zkušeností zákazníků s Internetem. Internetový obchod víceméně „supluje“ roli klasického zprostředkovatele, ale s daleko nižšími maržemi.

Reklama
S rozvojem telekomunikací může být čím dál tím větší množství informací přenášeno čím dál tím méně nákladněji, multimédia mohou být přenášena efektivněji a izolované počítače mohou být součástí celosvětové sítě. Vývoj marketingových komunikací je potřeba změnit z tradičního informačně chudého a emocionálně bohatého přístupu na přístup informačně bohatý a multidimensionální. Reklama na Internetu je mnohem efektivnější z následujících důvodů:

  • Zacílení
  • Rychlost
  • Měřitelnost účinnosti

Objem internetové reklamy v loňském roce poprvé překročil magickou hranici 1 miliardy českých korun. V roce 2006 hrubý obrat internetové reklamy zřejmě dosáhne 1,39 miliardy Kč.

Každému marketingovému P bychom mohli věnovat celý jeden příspěvek. Byl bych rád, kdyby tento článek byl považován za úvod do problematiky. Podrobnostem se budeme věnovat v dalších příspěvcích.

Čtěte také

  1. Koordinátor/ka promo akcí - možnost práce Z domova
    Modletice
  2. Obchodní zástupce pro hokejovou značku (celá ČR)
    Plzeň | 30000 - 70000 Kč za měsíc
  3. Star asistent/ka,promoter/ka,hostesing, luxusní auto. společnost
    Praha
  4. Asistent/ka marketingu
    Mukařov | 32000 - 34000 Kč za měsíc
  5. Akviziční specialista
    Praha | 40000 - 60000 Kč za měsíc
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!