Nakladatelství Management Press uvádí do distribuce druhé, rozšířené vydání jedinečné moderní mezioborové monografie pro studium i praxi, kterou připravil autorský kolektiv vedený Evou Bedrnovou a Ivanem Novým. Velkou pozornost v ní autoři věnují také psychologickým (a sociologickým) aspektům obchodní činnosti a obchodního jednání (interpersonální dovednosti a jejich využívání v obchodní činnosti apod.), psychologickým zákonitostem uplatňujícím se v průběhu osobního prodeje, jakož i možnostem uplatnění psychologie a sociologie v marketingu (psychologická analýza spotřebitele a jeho chování atd.).
Obsáhlá kniha autorského kolektivu vedeného Evou Bedrnovou a Ivanem Novým Psychologie a sociologie řízení byla svého času první domácí moderní monografii ve svém oboru. Po čtyřech letech nakladatelství Management Press připravilo druhé, rozšířené vydání této bezprecedentně komplexní monografie. Publikace přináší dobře strukturovaný a tematicky vhodně provázaný text, který zahrnuje široké spektrum problémů z oblasti manažerské psychologie a sociologie. Jednotlivé kapitoly jsou tak věnovány všem podstatným otázkám psychologie a sociologie řízení a lze je shrnout do čtyř okruhů:
- Vymezení předmětu manažerské psychologie a sociologie a koncepční hlediska týkající se fungování organizace (kapitoly 1 – Předmět a vývoj manažerské psychologie a sociologie, 6 – Koncepce a systém práce s lidmi v podniku a 8 – Podniková kultura a identita).
- Sociální procesy probíhající v organizaci a jejich ovlivňování (kapitoly 4 – Interakce a komunikace v organizaci, 5 – Ovlivňování v pracovním procesu a 9 – Organizační změna).
- Individuální a skupinové hledisko v rámci fungování organizace v kontextu subjektu a objektu řízení (kapitoly 2 – Lidé v organizaci a 3 – Řídící pracovník-manažer).
- Vnější vztahy organizace (kapitola 7 – Psychologie a sociologie v obchodní činnosti a částečně i 8 – Podniková kultura a identita).
Kapitoly knihy jsou účelně sestaveny a řazeny tak, že text představuje systematicky a harmonicky uspořádaný celek. Dále je nutno pozitivně hodnotit potřebné prolínání psychologických a sociologických pohledů a témat, což napomáhá širšímu porozumění problematice řízení. Více také odpovídá manažerské praxi, kde oddělování psychické a sociální stránky (a samozřejmě ani stránek dalších) při řešení konkrétních případů není možné.
Ocenění si zaslouží také didaktické zpracování textu, který je čtivý a srozumitelný, aniž by to ovšem jakkoli snižovalo jeho odbornou úroveň. Je zřejmé, že autoři využili svých bohatých publikačních zkušeností a svých zkušeností s praktickým využíváním autorských studijních materiálů a tyto zkušenosti posunují jejich knihu na kvalitativně novou úroveň. Uživatelskou hodnotu publikace zvyšuje také část Otázky a náměty do diskuse, která uzavírá každou z jejích kapitol. Za zmínku stojí i přehledné grafické zpracování textu, které zvýrazňuje nejdůležitější pasáže a odlišuje části doplňující a ilustrativní.
Jaké jsou změny oproti vydání prvnímu? Autoři především zdůraznili a rozšířili téma dynamiky chování a vedení skupin spolupracovníků. Hlouběji jsou propracovány také interkulturní aspekty manažerské práce. Doporučené postupy jsou a budou stále prospěšnější pro ty manažery, kteří usilují o integrační vztahy např. ve formě strategických aliancí (včetně joint ventures) či o těsnější vztahy v podobě stále častějších fúzí a akvizic firem, které mají jiné kulturní zázemí (především zahraniční a nadnárodní podniky). Ve srovnání s prvním vydáním knihy jsou hlouběji propracovány otázky rozvoje pracovních kompetencí a účelného řízení profesní kariéry. Jak studentům, tak i manažerům „v poli“ tyto textové inovace dávají cenné podněty pro cílevědomou práci na vlastním kariérním rozvoji.
Kniha Psychologie a sociologie řízení autorského kolektivu vedeného E. Bedrnovou a I. Novým již dostatečně prokázala, že je výborným teoreticky fundovaným a prakticky užitečným dílem. Přesvědčují se o tom vysokoškolští studenti ekonomického i technického zaměření, jimž – stejně jako účastníkům postgraduálních studií typu MBA nebo jiných manažerských programů – slouží jako jedinečný studijní text. Přesvědčují se o tom manažeři v praxi, jimž slouží jako zdroj inspirace pro další práci. O její potřebnosti nelze pochybovat: svými poznatky totiž poskytuje dnešním i zítřejším vedoucím pracovníkům výraznou „konkurenční výhodu“ v jejich kariérním růstu i v jejich podnikatelské činnosti.
(e)
Kniha vyšla v nakladatelství MANAGEMENT PRESS.
Knihu je možné objednat u stejného nakladatelství.
Váz., 165 x 235 mm, 592 str.,
doporučená cena 640 Kč, ISBN 80-7261-064-3