On-line

Internetové hvězdy jsou nuceny spojovat se v souhvězdí

Přežily velký třesk před více než šesti lety, kdy technologický sektor prošel první skutečně velkou krizí. V posledních letech ukázaly svou rostoucí sílu, jakoby je už nic nemohlo zastavit v rozletu. Ty nejsilnější začaly bojovat mezi sebou i proti těm, kdo se pokoušejí je dostihnout. Jejich jména zná celý svět, tedy alespoň ta jeho část, která už vyplula na moře zvané Internet.

Microsoft, Yahoo, Google nebo eBay, to všechno jsou firmy, jejichž postavení v rámci jejich segmentu se rovná postavení všech velký průmyslových ikon. Ovládly technologický svět a jejich aktivity jim přinášejí stále vyšší zisky. Poslední týdny naznačují, že právě mezi nimi (ale nejen mezi nimi) zuří tichý, leč urputný boj. Důvodem jsou pochopitelně peníze, především ty, které se generují z internetové reklamy. Viděno z jiného úhlu, technologický sektor stanul na prahu přirozené konsolidace, která se týká těch nejvýznamnějších hráčů stejně jako společností menších.

V minulých dnech rozhýbala především anglosaská média spekulace na téma kdo s kým, za kolik a jakou formou. Některá tvrzení se zatím ukázala jako nepodložená, jiná velmi rychle nabyla konkrétní podoby. Do té první skupiny patří například zpráva, že Yahoo by měl skončit jako úlovek Microsoftu. A do té druhé zase informace o zahájení úzké spolupráce mezi Yahoo a mezi jednou z největších e-komerčních firem na světě, společností eBay.

Globalizace po všech stránkách
Jak Yahoo, tak eBay mají v posledních měsících těžkou hlavu z konkurenčního tlaku, o nějž se úspěšně snaží Google. Udělaly tedy to zdánlivě nejjednodušší, čím se mohou pokusit tlak zmírnit. Přikročily ke vzájemné spolupráci. Ta by se měla týkat mnoha oblastí, z nichž tu nejvýznamnější dozajista představují on-line reklama a platby přes internet.

Na trhu s internetovou reklamou je to právě Google, komu patří prvenství. Spoluprací s eBay by se mohlo Yahoo podařit se této první pozici velmi přiblížit. Google i Yahoo, kdysi pouhé internetové portály a vyhledávače, se však dnes velmi úspěšně zabývají i e-komercí včetně internetových aukcí, tedy produkty, jež ještě před několika málo lety byly doménou společností jako je právě eBay. Jenže virtuální internetový svět je vskutku tak globální, že bylo jenom otázkou času, kdy se propojí vše se vším. Stále více rozmazlený uživatel a zákazník je nejspokojenější, když pod jednou střechou, tedy spíše pod jednou stránkou, nalezne kupříkladu informace, poštovní služby, nabídku e-komerce a poslední dobou také internetovou telefonii.

Já na bráchu…
Všechno se tak rychle proplétá navzájem a příjmy z reklamy hrají v tomto někdy nepřehledném světě rozhodující roli. eBay utratí ročně 260 mil. USD (572,3 mld. Kč) za reklamu na své služby, která běží na vyhledávacích serverech. Nyní se tato firma naopak uvolila, že bude na své stránce poskytovat prostor reklamě, kterou prodává Yahoo, tedy jeden z vyhledávačů. Není to ovšem zas tak převratná novinka, podobná spolupráce běží už nějaký čas s Googlem.

Ten, kdo na tom všem zřejmě získá víc, je Yahoo: jak jsme se již zmínili, zvětší se pro něj operační reklamní prostor. Nicméně Yahoo nabídlo firmě eBay, že se postará o to, aby lidé, kteří si prostřednictvím jeho stránky nakupují nějaké zboží nebo služby, využili platební služby PayPal, již vytvořil eBay. Obě firmy také chtějí do budoucna prozkoumat možnosti společného rozvoje dalšího produktu z dílny eBay, internetového telefonního systému Skype. A to včetně toho, že by se uživatel mohl prostřednictvím Skypu propojit se zadavatelem reklamy, na jehož banner si klikne.

eBay je v pozici, že mu nezbývá nic jiného, než se spojovat právě se svými vlastními konkurenty, pokud ovšem nechce skončit jako úlovek některého z nich. Ani tento krok ale není zárukou že se tak nakonec stejně nestane.

Stránky podle vašich přání
Ani postavení jeho konkurentů však není neotřesitelné. Všichni, včetně Microsoftu, se na poli internetových služeb a portálů snaží, co to jde. Nabídka služeb se neustále rozšiřuje a mění se také tváře jednotlivých portálů. Uživatel je už dnes unaven jednotvárným vzhledem stránek.

Yahoo, Google i Microsoft na svém portálu MSN proto chystají velké změny. Týkají se jednak samotného grafického layoutu, ale především pak mají směřovat k větší personifikaci stránek. Pokud si uživatel zvolí jako svou domovskou stránku například Yahoo, dostane napříště možnost sestavit si její vzhled podle toho, co ho zajímá a eliminovat naopak to, co považuje na portálu z hlediska svých potřeb za zbytečné. Personalizace se zatím dočkají ze 400 milionů uživatelů služeb Yahoo ti, kdo žijí v zemích, jež považuje společnost za nejvýznamnější trhy, tedy například v USA, Velké Británii, Francii nebo Itálii.

-čzb-

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!