Knihy

Nové vydání knihy Mikroekonomie

Mikroekonomie, ojedinělá domácí učebnice mikroekonomie pro posluchače ekonomických fakult a užitečný průvodce mikroekonomií pro zájemce z řad širší ekonomické veřejnosti, základní dílo autorského kolektivu pedagogů pražské VŠE J. Soukupové, B. Hořejší, L. Macákové a J. Soukupa, analyzuje tržní chování a rozhodování jednotlivých mikroekonomických subjektů – jednotlivců (domácností), podnikatelských subjektů (firem) a státu (jako tvůrce „pravidel hry“, ale i jako zřizovatele hospodářských organizací) – na trzích finální produkce i na trzích výrobních faktorů, studuje interakce jednotlivých trhů a subjektů a otázky důsledků rozhodnutí státních orgánů na tržní aktivity spotřebitelů a firem.

Je evidentní, že příprava standardní vysokoškolské učebnice vždy představuje problém spíše pedagogický a „literární“ než odborný v úzkém slova smyslu: jde o to, jaké části z rozsáhlé teorie vybrat, aby se vměstnaly do rozsahu vymezeného koncepcí kursu, jehož potřebám má příslušná učební pomůcka sloužit. V případě učebnice mikroekonomie pro středně pokročilé, která se na vysokých školách ekonomického zaměření standardně vyučuje jako dvousemestrální kurs pro posluchače inženýrského (magisterského) studia, jde zejména o volbu mezi různými možnými kombinacemi množství exponovaných problémů a hloubky jejich výkladu, dále o volbu základního přístupu (dílčí rovnováha vs. všeobecná rovnováha), volbu metody výkladu (tradiční optimalizační modely založené na metodách matematické analýzy vs. přístup založený na využití teorie her), stupeň matematizace a řadu dalších problémů (včetně míry expozice problémů institucionálního uspořádání ekonomických subjektů a jejich interakce, využití poznatků ekonomických škol stojících mimo hlavní proud ekonomické teorie aj.).

S těmito dilematy se autoři vyrovnali velmi dobře: zvolili tradiční výklad založený na dílčí rovnováze, doplněný v závěru o základy problematiky všeobecné rovnováhy (pojednané ovšem – sice zjednodušujícím způsobem, ale zcela v souladu s celým předchozím výkladem založeným na dílčí rovnováze – nikoli prostřednictvím walrasiánského systému simultánních rovnic, ale prostřednictvím jednoduchého Edgworthova „krabicového“ modelu; tradiční pojetí optimalizačních modelů spotřebitele a firmy výběrově doplnili tam, kde to bylo užitečné (problém oligopolu) o nejběžnější herní modely; použití matematických prostředků výkladu omezili na nejmenší nutnou míru (matematické dodatky kapitol neobsahují důkazy příslušných tvrzení a vět), avšak zároveň ukazují čtenáři možnosti, které rigorózní matematická formulace příslušných problémů poskytuje; v závěru pak čtenáře stručně seznamují se stěžejními problémy, které do mikroekonomie přinesl neoinstitucionální proud v neoklasické ekonomii.

Autorům i nakladatelství Management Press patří ocenění za to, že kniha je po technické stránce srovnatelná se zahraniční konkurencí: to se týká grafů, členění kapitol na základní výklad, rozšiřující výklad a matematické dodatky, shrnutí výkladu za každou kapitolou, slovník základních pojmů v závěru knihy apod. K přehlednosti textu přispívá i rejstřík.

Třetí vydání knihy přináší četné aktualizace (příklady apod.) a doplnění a vylepšení vycházející ze zkušeností z výuky, námětů kolegů a studentů. Oproti předchozímu vydání byly prakticky kompletně přepracovány kapitoly 17 (Trh kapitálu) a 18 Všeobecná rovnováha).

Další vydání Mikroekonomie J. Soukupové a kolektivu spolupracovníků svědčí o tom, že si kniha již našla cestu k svým čtenářům a uživatelům, a to jak mezi studenty a akademickými ekonomy, tak i mezi širší odbornou ekonomickou veřejností – manažery, podnikateli, státními úředníky a vůbec všemi, kdo se z nějakého důvodu zajímají o ekonomické otázky.
(pm)

Kniha vyšla v nakladatelství MANAGEMENT PRESS.
Knihu je možné objednat u stejného nakladatelství.

Váz., 165 x 235 mm, 552 str.,
doporučená cena 620 Kč, ISBN 80-7261-061-9

Čtěte také

  1. Marketing Manager - Retail
    Praha 4
  2. Datový analytik pro marketingové oddělení (40 - 60.000 Kč)
    Zlín | 40000 - 60000 Kč za měsíc
  3. Tiskař (M/Ž)
    Břeclav
  4. Obchod a marketing | Buďte součástí firmy s kompenzačními pomůck
  5. Brand Manager FMCG
    Praha
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!