Podle průzkumu provedeného KPMG ve střední a východní Evropě zaznamenávají výrobní společnosti působící ve střední Evropě (SE) nevídaný nárůst příjmů, zvýšenou produktivitu a vytvářejí další pracovní místa. Průzkum však zároveň ukazuje, že přestože celý region vykazuje vysokou výkonnost, nadnárodní a regionální společnosti stále značně převyšují ty, které působí pouze na domácím trhu.
KPMG v průzkumu nazvaném “O tygrech, dinosaurech a gazelách: definování konkurenčního podnikatelské modelu pro výrobní společnosti v nové Evropě“ oslovila 180 různých společností z 11 zemí ve střední Evropě. Jedním z překvapivých zjištění je skutečnost, že vznikl velmi úspěšný, regionálně zaměřený podnikatelský model. Na základě porovnání provozních údajů společností, které mají sídlo v jedné zemi v SE a provozovny po celém regionu, bylo zjištěno, že tyto společnosti dohánějí tradičně vysoce výkonné nadnárodní společnosti a v některých případech je dokonce předběhly.
Studie KPMG se zúčastnily společnosti působící pouze na domácím trhu (místní společnosti), společnosti, působící na domácím trhu, ale s centrálou v některé z předních ekonomik (nadnárodní společnosti) a společnosti založené v některé ze zemí střední Evropy, které rozšířily své provozovny po celém regionu (regionální společnosti).
Skupina regionálních společností vykázala nejvyšší míru růstu příjmů a v roce 2004 zvýšila tržby o 22 procent. Pro srovnání, průměrný nárůst příjmů pro celý vzorek respondentů je 16 procent. Regionální společnosti také vykazují nejvyšší produktivitu na zaměstnance měřeno výnosy (165 000 euro), v porovnání s nadnárodními společnostmi (164 000 euro) a místními společnostmi (111 000 euro). Toho bylo dosaženo 15procentním zvýšením produktivity u regionálních společností v porovnání s pouze 10procentním zvýšením u nadnárodních společností. Nejvýznamnější zjištění je, že regionální společnosti dosáhly těchto výsledků zároveň s 8procentním zvýšením počtu pracovních míst. „Jsme svědky dospívání skupiny společností v regionu, který se nadále rozvíjí a stále více integruje do ekonomických struktur Evropské unie (EU),” poznamenal Mark Walton, partner KPMG odpovědný za průmysl a maloobchod ve střední a východní Evropě. „Tyto společnosti rovněž disponují rychlostí, pružností a bezprostředně nabytými znalostmi, což jim umožňuje být mezinárodně konkurenceschopné a skutečně soupeřit s nadnárodními konkurenty.”
Walton to z velké části připisuje takovým klíčovým faktorům provozní výkonnosti, jako jsou rychlost, pružnost a strategické řízení.
“Nárůst produktivity celého regionu byl ve skutečnosti 14procent , což je velmi pozitivní, především pokud vezmeme v úvahu, že tyto společnosti vytvořily v roce 2004 celkem 3 000 pracovních míst,” dodává Mark Walton. „Regionální společnosti ještě překonávají překážky, které jejich nadnárodní protějšky hladce zvládají. Mezi tyto oblasti patří kontrola nákladů a řízení rizik, což jsou dovednosti, v nichž se regionální a místní společnosti budou ještě muset zdokonalit, pokud si chtějí udržet konkurenceschopnost vůči nadnárodním společnostem.”
Další významné trendy, na které studie KPMG poukázala, jsou úroveň kvality a konkurenční tlaky na trhu. Walton to komentuje: „Obavy ze zvyšující se úrovně konkurence v regionu a možnost zákazníků vybírat si nutí regionální výrobce ve střední Evropě, aby reagovali rostoucí kvalitou svých výrobků a uváděli na trh výrobky nové. Zaměření výrobních společností ve střední Evropě se přesouvá od fúzí, akvizic a restrukturalizace směrem k zavedení nových výrobků a přehodnocení nabídky výrobků, které se v současné době jeví již zastaralé.
Bohužel pro místní společnosti byl nárůst produktivity poháněn nadbytečnou kapacitou pracovních sil. Nicméně průměrná výnosnost dotazovaných společností je zdravá, s průměrnými obchodními maržemi před zdaněním okolo 10 procent a dvouciferné marže za stejné období vykazuje téměř 30 procent zúčastněných podniků.
Střední Evropa je podle Waltona v porovnání s jinými rozvíjejícími se trhy výjimečná a zároveň často přehlížená – tvoří jí 16 různých zemí s různě vyvinutými ekonomikami, což může zmást zahraniční investory, pro které je levná pracovní síla na dalekém východě velmi lákavá. Walton zdůrazňuje, že střední Evropa má svá vlastní kouzla, která by neměla být přehlížena.
„Jedním z nich je blízkost k západní Evropě, což ji činí zajímavějším místem pro výrobu a vývoz zboží s vysokou přidanou hodnotou na důležité trhy v EU. Zároveň je politicky a ekonomicky stabilní. Pravděpodobně nejdůležitější je však výnosnost, která je pro všechny investory rozhodující” vysvětluje Walton. „Náš průzkum rovněž poměrně přesvědčivě ukazuje, že ve střední Evropě lze velmi reálně dosáhnout celkovou výnosnost a návratnost investic, což ne vždy platí v exotičtějších lokalitách jakou jsou Čína nebo Indie. Jsme proto přesvědčeni, že výrobní sektor ve střední Evropě dosahuje výborné výkonnosti nejen v současnosti, ale čeká jej zářivá budoucnost,” dodal.