Odborné a společenské setkání špiček českého hotelového, restauračního a cateringového trhu Czech Horeca Summit 2005, které se uskutečnilo dne 2. listopadu v Top Hotelu Praha hostilo v průběhu odborného programu celkem 372 účastníků, což představuje mírný nárůst oproti loňsku a zároveň nejlepší účast v historii 5 ročníků této konference. Zároveň se podařilo udržet poměrně reprezentativní zastoupení hoteliérů a restauratérů (téměř 40 % účastníků), obdobný podíl pak měli dodavatelé zboží, služeb a technologií. Zbylých 20% představovali delegáti ze státních institucí, škol, poradenských firem a zástupci médií.
Je potěšitelné, že výsledky ankety mezi účastníky potvrdily vzestupnou úroveň akce, a to jak po programové, tak i organizační stránce. Průměrně dosažené známky pro hodnocení vystoupení v plenárním bloku (2,02) a pro hodnocení programu diskusních sekcí (1,99) byly nejlepší v uplynulých 3 letech.
Nejlepším řečníkem se stal pan Viliam Sivek (Euroagentur), jehož referát na téma historie budování úspěšného českého řetězce hotelů a restaurací získal průměrné ohodnocení 1,33. Jeho charismatické vystoupení účastníky oslovilo především objektivním pohledem i adresnou kritikou současných problémů a zároveň jim poskytlo praktická doporučení a důvěru ve vlastní podnikání.
Na druhém místě (se známkou 1,75) se shodně umístily dva příspěvky – přehledné shrnutí nových konceptů a trendů ve stravování v Evropě od Daniely Vaziri z redakce Food Service Europe („obsahově přínosné, inspirující“) a emotivní show Vladislava Kovala na téma Stodolní v Ostravě („poutavé podání, vítané oživení, cenný názor z vlastní praxe“).
Velmi dobře byl přijat i příspěvek pana Hanse Sisteka, majitele restaurantu ve švýcarském St. Gallenu (známka 1,81) vybízející v hotelnictví i gastronomii k návratu k českým tradicím – kromě jiného oslovil účastníky „kultivovaným projevem, který našemu restauratérství po letech komunismu chybí“ – a příspěvek Jany Adamcové z Ministerstva zahraničních věcí (známka 1,96), který zaujal „sympatickou snahou o nápravu věcí ze strany státní správy“.
Z diskusních sekcí byla nejlépe (známkou 1,44) hodnocena sekce představující Víno jako podnikatelský koncept. Lze se právem domnívat, že k její výjimečnosti přispěla nejen výborná příprava a kvalitní panelisté, ale i „příjemná atmosféra a skvělé pohoštění“, díky němuž se sekce stala „skutečným svátkem gastronomie“.
Druhou nejlépe hodnocenou sekcí byla Role státu při propagaci hospitality sektoru(známka 1,66), která přinesla velmi živou diskusi a dále odhalila nedostatky, které s sebou současná forma propagace cestovního ruchu v ČR nese. Ohlasy účastníků pak vyzývaly ke koncentrovanému dialogu 2 stran (horeca provozovatelů a státu), přičemž na každé ze stran by měl být pouze jeden kvalifikovaný a respektovaný partner.
Vysoce oceněny byly i sekce Spoluprací k efektivnosti (známka 1,69), která se mj. zabývala marketingovými příležitostmi pro malé a střední podniky, jakými cestami se lze prosadit na trhu, jak legálně ušetřit na nákladových položkách (outsourcing služeb), jaká je únosná míra podílu nájmu na výši příjmů z podnikání, či jak je důležité sledovat počínání konkurence.
S dobrým hodnocením se setkaly i sekce Zaměstnanci a legislativa a Wellness – příležitost k získání nových zákazníků. Velmi vysoce oceněná příprava i vedení těchto sekcí však nebyly provázeny dostatkem aktivní konkrétně zaměřené diskuse. Nejhůře hodnocenou sekcí byla Renesance kavárenství, které se nepodařilo naplnit šíři avizovaných diskusních témat a skončila tak s průměrným hodnocením 2,72.
Celkově byla konference převážnou většinou respondentů hodnocena jako velmi dobrá. Organizace a konferenční prostory získaly historicky nejlepší známku (1,3), díky novým kongresovým prostorům byly lépe posuzovány i možnosti komunikace – příležitosti k jednání (1,86). Stravování dopadlo též velmi příznivě (průměrná známka 1,64 vykazuje zlepšení oproti minulému ročníku). Část profesionálních účastníků pouze navrhovala, že by možná pro příště bylo vhodné koncipovat večerní raut více jako vrcholovou prezentaci kuchařského a cukrářského umění.
Vyvrcholením konference byl bohatý společenský večer, jehož úvod poctil svojí přítomností pan premiér Paroubek a jehož součástí bylo dále vyhlášení vítěze Trophée Bohemia Sekt – Sommeliér ČR 2005 a předání cen souběžně probíhajícího Veletrhu HORECA (více než 200 hostů večera představovali vystavovatelé a výherci soutěží, kteří do Top Hotelu přijeli po ukončení programu prvního dne z Veletržního paláce).
Společenský večer byl celkově přijat velmi dobře (známka 1,5) – hosté zejména ocenili jeho důstojnější průběh diky možnosti sezení u kulatých stolů a skutečnost, že program kromě slavnostního předávání cen měl i svoji zajímavou kulturně společenskou část, jejímž vyvrcholením byla módní přehlídka z dílny Osmana Laffity a závěrečná barmanská show v barvách společností Kofola a Bohemia Sekt.
Z hlediska celkového informační přínosu konference HORECA Summit 2005 byla pozitivně oceněna především snaha přinést ucelený obrázek branže a případové studie z praktického života podnikatelů v oboru.
Již tradičními organizátory konference byly Vysoká škola hotelová v Praze, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a společnost INCOMA Consult ve spolupráci s podnikatelskými asociacemi NFHR ČR, UNIHOST a oborovými sdruženími Asociace kuchařů a cukrářů ČR a České barmanské asociace.
Konference se konala díky podpoře mnohých firem a institucí – platinovým partnerem byla společnost Kofola, významnou podporu poskytla agentura CzechTourism a Ministerstvo zahraničních věcí ČR.
– red –