On-line

Internetové bankovnictví je pohodlné. Je i bezpečné?

Finanční server Měšec.cz připravil podrobnou studii kvality zabezpečení internetového bankovnictví tuzemských finančních ústavů. Vyplývá z ní, že mnohé základní verze bankovních aplikací bývají nedostatečně zabezpečené a že si za dodatečné a kvalitnější zabezpečení banky nechávají zaplatit, čímž od něj podstatnou část klientů odrazují.

Internetové bankovnictví je zřejmě nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí českého finančního trhu. Využívají ho téměř 2 miliony klientů a ročně jejich počet roste o stovky tisíc.

Klientům především umožňuje rychlou a pohodlnou správu finančních prostředků nezávisle na fyzické blízkosti a otevírací době banky. Vedle nesporných pozitiv však tento způsob komunikace obsahuje rizika, s nimiž je třeba počítat, aby je bylo možné minimalizovat. Tato rizika se týkají především zabezpečení účtu a prováděných transakcí proti zneužití třetí stranou. Finanční server Měšec.cz proto připravil studii, která se zabývá právě tímto aspektem internetového bankovnictví. Studie podrobně mapuje aktuální situaci v České republice a přináší komplexní přehled toho, jaké jsou vlastnosti systémů jednotlivých finančních ústavů a jak se banky vyrovnávají s existencí potenciálních rizik, ohrožujících bezpečnost důvěrných dat.

Měšec.cz analyzoval internetové bankovnictví 13 peněžních ústavů. Dospěl k závěru, že mezi banky s nejlepším zabezpečením vstupu na účet v základní verzi (tj. bez doplatků) patří eBanka a HVB Bank. Vstup na účet je nejméně chráněn (a klient si nemůže ani zvolit vyšší úroveň zabezpečení) u BAWAG Bank, Citibank, Poštovní spořitelny, Raiffeisenbank, Volksbank a WSPK. Klienti si mohou za velmi kvalitní zabezpečení připlatit u České spořitelny, ČSOB a Komerční banky.

O něco lépe jsou chráněny aktivní operace. I zde jsou ale banky, které ověření transakcí nevyžadují – Citibank a Česká spořitelna. Aktivní operace nejlépe chrání stejné banky, které chrání nejlépe i vstup na účet, klienti si mohou kvalitnější autorizaci připlatit také u WSPK Živnostenské banky a Poštovní spořitelny.

Jak ovšem zdůrazňuje autor studie, šéfredaktor finančního serveru Měšec.cz Petr Zámečník: „Samotná kvalita zabezpečení sama o sobě nestačí, pokud klient není dostatečně opatrný a při internetové komunikaci s bankou nedodržuje základní bezpečnostní pravidla. Právě k tomu, aby se tato pravidla stala přirozenou součástí uživatelského chování, chceme svým skromným dílem přispět prostřednictvím této studie.“

Studie je doplněna o dvě přílohy. Jednak o přehled nejzajímavějších vlastností českého internetového bankovnictví a pak také o Desatero bezpečného používání internetového bankovnictví.

– das –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

  1. Specialista produktových informací (až 45.000 Kč) #2494
    Olomouc | 30000 - 45000 Kč za měsíc
  2. Akviziční specialista
    Praha | 40000 - 60000 Kč za měsíc
  3. Návrhář Nábytku
    Mníšek pod Brdy | 40000 Kč za měsíc
  4. Obchodní ředitel, HPP, auto, benefity
    Brno | 70000 - 130000 Kč za měsíc
  5. Obchodní manažer pro prodej reklamy v mobilních aplikacích
    Bratislava
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!