Irský Ryanair se za svou dvacetiletou historii stal již legendou mezi leteckými společnostmi. Ještě před několika lety byl oblíbeným mediálním příkladem, jak lze i v tomto vysokonákladovém segmentu uspokojit zákaznické potřeby na velmi konzumní úrovni a zároveň dělat dlouhý nos na starší a větší konkurenty. I Ryanair už ale poznal, že žádný strom neroste do nebes a že se rivalové rychle učí.
V polovině 80. let minulého století začínal Ryanair jako provozovatel jedné jediné, čistě lokální linky spojující Londýn s jihoirským Waterfordem. Dnes nabízí svým klientům spojení do 220 destinací v 19 zemích.
V minulých letech, kdy problémy zachvacovaly postupně jednu velkou leteckou společnost za druhou, se Ryanair šplhal bezohledně nahoru a dokazoval, že řešení tkví v nízkých nákladech na administrativní chod firmy a že v Evropě jsou tisíce klientů, kteří se chtějí především dostat v krátkém čase do místa určení, a to i za cenu velmi omezeného komfortu. Na velkých evropských letištích se jako houby po dešti rozrůstala zastoupení Ryanairu, k nimž mají v nejbližších měsících přibýt další ve střední a východní Evropě.
Propouštíme, ale rozrůstáme se
Irské nízkonákladové aerolinky uzavřely v měsíci březnu své roční hospodaření a v těchto dnech zveřejnily výsledky minulého fiskálního roku, které překvapily analytiky a možná i samotné vedení. Zisk po zdanění dosáhl 266,7 mil. EUR (8,10 mld. Kč), když v loňském roce činila tato položka 226,6 milionů eur. Výnosy společnosti stouply meziročně o 24 % na 1,34 mld. EUR a počet pasažérů o 19 % na 27,6 milionu.
Skutečnost ale není tak růžová, jak na první pohled vypadá. Konkurence je stále útočnější a také v Ryanairu se muselo v minulých měsících sáhnout k úsporným opatřením, která představovala především propouštění několika stovek lidí ze současného personálu. Na druhé straně jen tímto způsobem společnost udržela svou likviditu a mohla si dovolit uzavřít smlouvu s Boeingem na koupi 70 nových letounů, nebo rozšířit svůj současný letový řád o nové linky do Polska a na Slovensko. A zároveň tak zostřit konkurenční boj se svým největším soupeřem, britskými aerolinkami EasyJet.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.