Nevyžádaná pošta ve formě reklam, nabídek výher v loteriích, pornografických stránek či různých vtípků se v poslední době rozšiřuje prostřednictvím e-mailu jako mor. Softwarové firmy ale na mor už nabízejí lék.
Nevyžádané e-maily obtěžují příjemce, někdy jsou agresivní a šíří viry, ale v každém případě způsobují miliardové škody tím, že zdržují od práce.
Problémem nevyžádané pošty, tzv. spamů, se už zabývá i Evropská komise. Podle Erkki Liikanena, bývalého komisaře pro průmysl a informační společnost, je spam nejen obtížný, ale i drahý. Jeho podíl na celkové korespondenci se od roku 2001 zvýšil ze 7 % na 52 procenta. Ročně způsobí v EU pokles produktivity práce, jenž Liikanen vyčíslil jako škody ve výši 2,5 miliardy eur.
V Evropě už existuje legislativa postihující spam, ale problém je v tom, že většina nevyžádané pošty přichází ze zemí mimo Evropu a je zákony nepostižitelná. Podle dostupných statistik více než dvě pětiny nevyžádaných emailových zpráv loni vznikly v USA, následují Jižní Korea s více než 13% podílem a Čína včetně Honkongu, odkud pocházelo 8,4 procenta spamu.
Loňský rok přinesl i průlom v užití legislativy. Nizozemská agentura pro dohled nad komunikačním a poštovním trhem OPTA udělila několik pokut jednotlivcům a malým společnostem ve výši až 42 500 eur (1,29 mil. Kč). V USA padla loni doposud nejvyšší pokuta za rozesílání nevyžádané pošty. Tři podniky se podělily o zaplacení 1,3 miliardy dolarů za šíření „internetového smetí“.
Ani programy proti spamu to nemají jednoduché
Česká republika má od loňského září také svůj zákon proti spamu a jeho šiřitelé mohou dostat pokutu až 10 milionů korun. Jenže naše legislativa má s účinností stejné problémy, jako legislativa evropská či americká. Proto se stále více podniků brání pomocí různých programů zachycujících spam ještě než do firmy dorazí.
„Jenom královéhradecký městský úřad zaměstnává 500 lidí, většina z nich dnes používá mailovou poštu. Kdyby každý pracovník mazal nevyžádanou poštu denně jenom dvě minuty, dojdeme k neuvěřitelným číslům a potažmo i škodám,“ říká Martin Říha z firmy PB Com. Firma na českém trhu zastupuje společnost GFi z Malty, která vyvinula účinnou softwarovou ochranu proti nevyžádané poště.
Jde o to, že program nějaký čas testuje příchozí i odchozí poštu a navzorkuje si typickou e-mailovou komunikaci dané společnosti. „Pokud jsou počítače například v realitní kanceláři, je v elektronické poště slovo hypotéka běžné, ale například ve strojírenských firmách nebo státních institucích se hypotéka bude vyskytovat ojediněle a s největší pravděpodobností pošta s tímto slovem představuje reklamu nebo nějakou nevyžádanou nabídku a v podniku nemá co dělat,“ vysvětluje M. Říha jeden z mnoha principů detekce spamu. Druhým je například ten, že legální pošta se od odesílatele pokouší o doručení několikrát, kdežto spam, který je rozesílán ve statisícových balících, se o doručení pokusí jenom jednou, a když je odmítnut, další pokusy o doručení už nečiní.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.