Společnost AISA provedla šetření zaměřené na mínění české veřejnosti o ochutnávkách. Dotazován byl reprezentativní výběrový soubor 1084 občanů České republiky ve věku od 15 do 69 let. Z výzkumu vyplývá, že veřejnost si všímá nabízených ochutnávek, účastní se raději ženy než muži a přes polovinu účastníků ochutnávky podněcují k dalšímu nákupu. Každého čtvrtého účastníka ochutnávka velmi zaujala a ochutnávaný výrobek si buď již koupil nebo si rozhodně koupí.
Osm Čechů z deseti si povšimlo, že různé firmy nabízejí ochutnávky svých výrobků
Ochutnávek si povšimla většina příslušníků všech hlavních sociálně demografických skupin. Slabší rozdíly existují v závislosti na pohlaví, vzdělání a sociálně- ekonomickém postavení.
O něco častěji si ochutnávek všímají ženy (84%) než muži (74%). Zaznamenalo je více vysokoškolsky vzdělaných respondentů (94%) než respondentů se základním vzděláním a vyučením (75%). Dále si jich povšimlo více příslušníků sociálně-ekonomických skupin s nejvyšším postavením A+B (91%) v porovnání s příslušníky sociálně-ekonomické skupiny s nejnižším postavením E (71%).
Místo konání ochutnávek
Osm Čechů z deseti se setkalo s ochutnávkami v supermarketu nebo v samoobsluze, na jiných místech jen zřídkakdy.
Osobní účast na ochutnávkách
Každý druhý dotázaný (56%) se osobně nějaké ochutnávky zúčastnil.
O něco častěji k účastníkům patří ženy (64%) než muži (46%). Účast se zvyšuje s velikostí místa bydliště respondentů, takže relativně méně častá je mezi lidmi z malých obcí do 1000 obyvatel (36%) a velmi široká mezi lidmi z měst se 100 tisíci a více obyvateli (73%).
Zhodnocení poslední ochutnávky
Dáme-li stranou ty, kdo se nezúčastnili, pak naprostou většinu účastníků ochutnávky zaujmou a podněcují více či méně k dalšímu nákupu. Každý druhý účastník (53%) se přiklání k názoru, že poslední ochutnávka ho dost zaujala, takže si možná ochutnávaný výrobek koupí. Každého čtvrtého účastníka (25%) ochutnávka velmi zaujala a ochutnávaný výrobek si buď již koupil nebo si rozhodně koupí.
Necelou pětinu účastníků (18%) ochutnávka nezaujala, takže si výrobek (spíše) nekoupí.
Značka a výrobek z poslední ochutnávky
K naposledy nejčastěji ochutnávaným výrobkům patřila káva, sýr, alkohol a jogurty.
Významná část účastníků ochutnávek uváděla:
- u čaje značku Jemča;
- u kávy především Tchibo, Jacobs, Douwe Egberts, Dadák a Nescafé;
- u jogurtu Danone;
- u polévek v sáčku Vitanu;
- u sýru Apetito/Apetitto;
- u alkoholu velké množství různých značek.
18% veřejnosti (asi každý třetí účastník ochutnávek) neví, jakou značku ochutnala. Mezi lidmi, kteří si značky ochutnávaného výrobku nevšimli nebo ji zapomněli, je mnohem víc těch, kdo si výrobek nehodlají koupit. Naopak pokud si lidé značku zapamatovali, výrobek je zpravidla zaujal a ochutnávka motivovala ke koupi.