Online podvody se v letošním roce velmi zdokonalily. K nejobvyklejším podvodným formám patří rozesílání e-mailů jménem banky, s požadavkem na citlivé údaje, na jejichž základě lze provést nelegální přesuny finančních prostředků z účtů. „Nikdy na podobné e-maily neodpovídejte, a pokud máte pochybnosti, vždy se spojte s vaší bankou buď osobně, nebo prostřednictvím telefonního čísla, které obvykle používáte,“ důrazně varuje Charlie Patrick, partner KPMG CEE specializující se na prošetřování podvodů, korupce a nezákonných aktivit ve firmách v 15 zemích střední a východní Evropy.
V posledních patnácti letech dostávají společnosti i jednotlivci stále častěji dopisy od podvodníků, kteří se pod nejrůznějšími záminkami domáhají přístupu k jejich financím. Záminkou je nabídka provize za pomoc při uvolnění fiktivních finančních prostředků, vázaných na bankovních účtech, uložených v bezpečnostních sejfech nebo složených u nějaké další finanční instituce. K podvodu stačí jeho organizátorům získat osobní údaje jednotlivce, hlavičkový papír firmy a číslo účtu. Podle obvyklého schématu jsou důvěřivci lákáni na velký zisk přesahující milion amerických dolarů.
Charlie Patrick vzpomíná, jak obdržel první dopis „419“ v roce 1989 nebo 1990, ještě když pracoval po ukončení university ve své první společnosti. Kódové označení 419 se týká podvodných aktivit pocházejících z Nigérie, neboť mnoho z podvodných dopisů a e-mailů má původ právě v této jihoafrické zemi. K elektronické poště se podvodníci přiklonili nedávno, neboť jim umožňuje rozeslat s nulovými náklady tisíce dopisů. Tito lidé se také stále zdokonalují, sledují světové události, od kterých pak odvozují obsah svých dopisů a ty tím pádem vypadají mnohem důvěryhodněji. Příjemce dopisu se může například dočíst o problému s majetkem bílých farmářů, jejichž půda byla zabavena v Zimbabwe.
Podle Charlie Patricka je však nejvíce znepokojivá letošní inovace, při níž podvodníci rozesílají e-maily, které vycházejí z dobré znalosti vaší banky. Vyznačují se následujícími hlavními znaky:
- nesou bankovní logo
- obsahují požadavky na zabezpečení, tzn. nutnost přihlásit se, zadat číslo účtu, heslo k bankovnímu účtu, případně další podrobnosti
- spojení vypadá velice věrohodně, nicméně nenese bezpečnostní podpis „https“, který se při internetovém spojení s bankou používá
- obsahují varování, že v případě pomalého zadávání dat budou bankovní účet či platební karta zmrazeny.
„Viděl jsem tyto e-maily, které dostávali lidé ve střední a východní Evropě. Jsou daleko nebezpečnější, protože vypadají, na rozdíl od předchozích nesofistikovaných e-mailů, reálně. Pochopitelně jsou opět podvodné a spoléhají na to – pokud se s názvem banky trefí do té vaší – že jim poskytnete detailní údaje o svém bankovním účtu a heslo. To podvodníkům otevře dveře k vašim penězům,“ varuje Charlie Patrick. Zároveň vyjmenovává základní pravidla, jak se účinně bránit:
- na podobné e-maily v žádném případě neodpovídat
- nikdy neposkytovat důvěrné informace jako odpověď na neočekávaný e-mail
- v případě pochybností navštívit svou banku, nebo do ní zavolat, avšak na číslo, které klient v minulosti používal.
Charlie Patrick dodává, že dříve nebo později přijdou podvodníci s novou taktikou, a proto je třeba soustavné obezřetnosti, neboť „Čert nikdy nespí“.
– red –