Bylo jen otázkou času, kdy se na svých nebeských cestách střetnou dva velcí konkurenti: irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair a její britský rival EasyJet. Pro Ryanair je tato událost o to smutnější, že se tak stalo tak říkajíc na domácí půdě.
Pryč jsou roky, kdy levné aerolinky drtily v konkurenčním boji své velké a silné protějšky. V nedávné minulosti také tyto malé štiky poznaly, jak vrtkavé jsou štěstěna i přízeň zákazníků. Musely proto zkrátit křídla svým velkolepým plánům a začít se střízlivým hospodařením.
EasyJet s Ryanairem zůstávají v tomto segmentu nejsilnějšími hráči, třebaže se od konce 90. let minulého století objevilo v Evropě mnoho jejich více či méně úspěšných následovníků. Právě tyto dvě společnosti se mezi s sebou stále předhánějí a momentálně se zdá, že britský EasyJet o nepatrný krůček předběhl svého irského rivala.
Poslední měsíc je to právě EasyJet, kdo zaměstnává velmi usilovně ekonomickou mediální scénu. Vše začalo ve chvíli, kdy koupily za neuvedenou cenu 10% podíl v této letecké společnosti islandské aerolinky Islandair. Okamžitě se začalo spekulovat o možném převzetí, nic však doposud tyto pověsti nepotvrdilo.
O několik dní později oznámil EasyJet, že zahajuje provoz na třech nových linkách směřujících do Irska, které patřilo doposud v nízkonákladových letech do výlučného království konkurenčního Ryanairu. Ten svému konkurentovi ihned oplatil, tím, že oznámil zahájení provozu na linkách do španělské Almery a Valencie, kam zase doposud létal jenom EasyJet. Tomu nakonec nezbylo nic jiného, než přidat na těchto trasách několik letů.
Utěšovat se ale může svými celoročními hospodářskými výsledky. Na konci září se uzavřel jeho finanční rok, jenž skončil s 21% nárůstem zisku před zdaněním, který tak dosáhl 62,2 mil. GBP (2,76 mld. Kč). O 17 % si polepšil EasyJet i v tržbách, ty se vyšplhaly na 1,09 miliardy liber.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.