Počátkem září bylo zveřejněno hodnocení kvality firemních internetových prezentací v České republice WebTop100. Na prvním místě ze sta vybraných společností se umístil výrobce koupelen – společnost Ravak. Prezentace Ravaku tedy nejlépe splňuje kritéria moderního, funkčního a dobře použitelného webu.
Druhý ročník projektu WebTop100 si klade za cíl podpořit rozvoj kvalitních firemních webových stránek v ČR, a tak i efektivitu investic českých společností do internetových prezentací. Proti loňskému ročníku zaznamenal několik změn. Jednou z nich je výběr hodnocených společností. Zdrojem se stal žebříček Czech Top 100 obdivovaných (vloni to byl Czech Top 100 Nejvýznamnějších).
„Pro žebříček 100 obdivovaných jsme se letos rozhodli zejména proto, že firmy v něm obsažené nejsou seřazeny podle dosaženého obratu, ale podle toho, jak je veřejností vnímána jejich image. Předpokládáme, že pro takové firmy bude Internet lépe využitým komunikačním a obchodním kanálem. I díky tomu jsme mohli výsledky zpracovat do jakési obecné studie o tom, jaké jsou nejčastější chyby při vývoji firemních stránek v ČR a jak se jim vyhnout. Kromě toho jsme chtěli dát při hodnocení šanci i jiným firmám, než jsou ty největší, což přineslo i nového vítěze.“, řekl ke změně Ondřej Bartoš, výkonný ředitel jednoho z organizátorů, sdružení technologických podnikatelů TUESDAY Business Network. Studie bude zdarma k dispozici účastníkům WebTop100 konference 2004, která proběhne 29. září 2004 v hotelu andel’s za účasti odborníků z oblasti tradičního i internetového marketingu (více informací o konferenci na www.webtop100.cz).
Došlo i k úpravě hodnocených kritérií. „Kritéria jsme sestavovali tak, aby skutečně odpovídala tomu, jak by měl vypadat moderní korporátní web, který má efektivně sloužit jako součást marketingového mixu firmy. Nakonec jsme vybrali 32 hodnocených kritérií, která jsme rozdělili do 5 skupin – Grafika, Informační hodnota, Použitelnost, Technické řešení (Přístupnost) a Marketingové nástroje,“ komentoval změnu David Špinar, vedoucí konzultačního centra Dobrý web.
Výsledky hodnocení WebTop100 2004
Firma | Web | Body (max. 100) |
|
---|---|---|---|
1 | RAVAK, a.s. | www.ravak.cz | 85 |
2 | L I N E T spol. s r.o. | www.linet.cz | 83 |
3 | Český Telecom | www.telecom.cz | 81 |
ING | www.ing.cz | 81 | |
5 | Eurotel Praha, spol. s r.o. | www.eurotel.cz | 80 |
T-Mobile Czech Republic a.s. | www.t-mobile.cz | 80 | |
7 | ČESKÁ TELEVIZE | www.czech-tv.cz | 79 |
8 | Česká spořitelna, a.s. | www.csas.cz | 78 |
Komerční banka, a.s. | www.kb.cz | 78 | |
10 | Plzeňský Prazdroj, a. s. | www.prazdroj.cz | 77 |
Na prvním a druhém místě se umístily středně velké společnosti, které dokázaly porazit vítěze loňského ročníku Český Telecom. Ten se letos dělí s ING Group o třetí příčku. Podle organizátorů projektu je ale překvapivé, že ani obdivované firmy v České republice nevyužívají možností Internetu v míře, v níž je to obvyklé v zemích původní evropské 15, a zejména na tak vyspělých trzích, jako jsou USA, Japonsko či jihovýchodní Asie. „Celková kvalita hodnocených webů byla horší než jsme u nejobdivovanějších českých firem očekávali. Průměrný počet dosažených bodů je 56 ze sta. Lepšího výsledku než 75 bodů dosáhlo jen dvanáct společností. Přesto nás velmi těší výsledky firem na prvních pěti místech, jejichž weby jsou velmi kvalitní a plné zajímavého a marketingově využitelného obsahu. Navíc jsou i velmi dobře použitelné a přístupné,“ řekl David Špinar.
Projekt WebTop100 spoluorganizují kozultační centrum Dobrý web, sdružení TUESDAY Business Network a časopis ebiz.
– red –