Obchodní trh v ČR se díky rychlé expanzi mezinárodních řetězců již prakticky nasytil a panuje na něm velmi ostrá konkurence, která nutí jednotlivé aktéry hledat nové cesty, jak přitáhnout a udržet stále náročnější zákazníky.
Shodla se na tom většina řečníků 8. ročníku Konference o rozvoji obchodu v ČR, pořádané Svazem obchodu ČR, VŠE Praha a poradenskou firmou INCOMA Consult.
Firmy podnikající na českém obchodním trhu jsou dnes prakticky konfrontovány se stejnými výzvami, jako obchodníci ve vyspělých zemích Evropské unie. Klíčovým problémem se stává boj o loajalitu zákazníků. Analýzy trhu, prezentované na konferenci společnostmi INCOMA a GfK, prokazují, že díky tvrdé konkurenci se nyní lze jen stěží prosadit pouze nízkými cenami.
Tématem dne se proto stává diferenciace jednotlivých řetězců na základě „necenových“ nástrojů. Úspěšní budou nadále pouze ti obchodníci, kteří dokonale poznají své zákazníky a nabídnou jim více než konkurenti, a to srozumitelným, věrohodným a nenapodobitelným způsobem.
Řada praktických zkušeností, se kterými vystoupili například top manageři společností Ahold, Baumax, Carrefour, Delvita, Globus, Hornbach, Makro Cash & Carrry či Tesco, naznačuje, že boj o zákazníka bude do budoucna sveden novými zbraněmi, jako jsou zlepšení nabídky čerstvého zboží, profesionalizace personálu, zpřehlednění nabídky a orientace v prodejně či zrychlení obsluhy. Stále více při tom bude platit, že úspěšné obchodní firmy neprodávají jen výrobky, ale i s nimi spojené pozitivní pocity a představy. Kromě prostého uspokojování primárních „materiálních“ potřeb je třeba zákazníkům nabídnout plnohodnotný nákupní prožitek, pohodlí a příjemnou atmosféru.
Základní údaje o 8.ročníku Konference o rozvoji obchodu v ČR
- Letošní ročník konference byl obdobně jako loňské setkání rekordní počtem svých účastníků (více než 700). O bohatosti programu svědčí fakt, že s referáty a diskusními příspěvky vystoupilo téměř 90 řečníků.
- Konference o rozvoji obchodu v ČR (2002) prohloubila oproti předchozím ročníkům svůj mezinárodní charakter. Zúčastnili se jí zástupci 18 zemí. Internacionální povahu konference dále posílilo vystoupení několika významných mezinárodních managerů (zejména p. Moynihana, evropského obchodního ředitele Coca-Cola HBC a p. Hallleyho, prezidenta Eurocommerce).
- Konference reflektovala v plné míře blížící se vstup ČR a dalších reformních zemí do Evropské unie. Historickým momentem bylo zejména zasedání výboru Eurocommerce pro rozšíření EU a setkání vedení Eurocommerce se zástupci obchodních svazů a asociací střední a východní Evropy.
- Struktura účastníků byla prakticky totožná s předchozím ročníkem: mezi účastníky převažovali manageři obchodních firem a jejich dodavatelů spotřebního zboží (obě kategorie shodně představovaly zhruba 28% účastníků). Na konferenci se dále registrovali dodavatelé informačních, obchodních a komunikačních technologií (14 %), služeb (6 %) , zástupci bank, investorů a firem poskytujících finanční služby (5%), školství (7%) a médií (5%). Ostatní účastníci reprezentovali státní, regionální a komunální správu, podnikatelské svazy, velvyslanectví, odborové svazy a další instituce.
- Konference se zúčastnili zejména zástupci top managementu a vedoucí pracovníci, zodpovědní za řízení obchodních činností (prodej, nákup, marketing, popř. i logistika a export). Novinkou letošního ročníku byla hojná účast celých management týmů (3 – 7 účastníků z managementu jedné firmy). Na konferenci se takto zúčastnila většina společností z kategorie top 10 českého obchodu i top 10 dodavatelů.
- Konference se konala díky podpoře několika desítek firem a institucí. Zvláštní poděkování organizátorů patří generálním partnerům (Adastra, Dataware, Fontea, IBM, Intentia, Makro, Pěkný-Unimex, S&K Kontakt, Super Automation Systems, Thimm obaly a Živnostenská banka) za finanční podporu, hotelu Voroněž Brno za vynikající služby konferenčního centra, společnosti Radiomobil za komunikační partnerství a firmě Oracle za odbornou garanci konference.