Marketing

Vozy s diamanty ve znaku čeká těžká zkouška

Mitsubishi je čtvrtou největší japonskou automobilkou. Zaměstnává po celém světě na 45 tisíc lidí a její závody najdeme vedle rodného Japonska také ve Spojených státech amerických či v Nizozemsku a na Filipínách. Je také ale jediným z japonských výrobců vozů, který je momentálně ve ztrátě. Její výše dosáhla na konci března, kdy Mitsubishi ukončilo uplynulý finanční rok, výše 1,9 mld. USD (50,06 mld. Kč).

Poslední roky jsou pro automobilku prokleté. Neustále klesá její tržní hodnota, na domácím trhu ztrácí přízeň zákazníků a aby nebylo starostí pomálu, od počátku letošního roku lze napočítat stovky reklamací, především na nákladní a užitkové vozy prodané v Japonsku. Před nedávnem skončili někteří z managerů, včetně dnes již bývalého prezidenta společnosti, za mřížemi kvůli obvinění právě z dlouholetého utajování výrobních závad. Chlubit se nemůže ani finanční divize sídlící v USA, která v boji o zákazníka doslova rozdávala půjčky na nákup vozů. Bohužel se však ukázalo, že někteří z takto štědře obdarovaných nemají na splácení.

Pomozte si sami
Současné vedení společnosti na konci května pochopilo, že situace je natolik vážná, že musí přistoupit k nepříjemným úsporným opatřením. Nesešel se ještě ani měsíc s měsícem a restrukturalizační plán doznal změn, které daleko překračují původně uvažované úspory. Stalo se tak především proto, že německý DaimlerChrysler odmítl do těžce zkoušené automobilky, v níž vlastní přes 37 %, pumpovat další investice.

Současný výkonný ředitel Yoichiro Okazaki nakonec dokázal uzavřít dohodu s investory a Mitsubishi získalo naději na záchranný „balíček” v hodnotě 4 miliard dolarů. Cena za něj je však neuvěřitelně vysoká. Automobilka slíbila propustit 11 000 zaměstnanců a zavřít některé závody v Japonsku a v Austrálii. Výrobní závody v USA projdou restrukturalizací, která bude stát místo stovky zaměstnanců.

Zaplatíme všichni
Zároveň automobilka zastavila všechny investice do rozvoje několika IT projektů a pokračuje jen v takových, které souvisejí s požadavky regulátorů trhu. Rapidně se snížily náklady na reklamu a na výzkum. Sídlo ředitelství se chystá k velkému stěhování: opustí japonskou metropoli Tokio a přestěhuje se do levnějšího Kjóta.

I ti, kteří ve firmě zůstanou, se musejí připravit na utahování opasků. A to včetně nejvyššího managementu. Zrušeny byly finanční dávky ředitelům odcházejícím na penzi, platy nejvyššího managementu klesnou v některých případech až o 50 %, středního managementu o 10 % a řadových zaměstnanců o 5 procent. Počítá se rovněž s poklesem výroby. V souhrnu to vše znamená, že za letošní finanční rok by měla automobilka snížit celkové náklady o 34,4 mld. JPY (8,28 mld. Kč) a v příštím fiskálním roce dokonce o více než 38 miliard jenů.

– čzb –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodařství.

Čtěte také

  1. Recruiter/Betreuer pro Německou firmu Humanus Personalservice
    Nördlingen | 2080 EUR za měsíc
  2. Koordinátor/ka promo akcí - možnost práce Z domova
    Modletice
  3. Star asistent/ka,promoter/ka,hostesing, luxusní auto. společnost
    Praha
  4. Asistent/ka marketingu
    Mukařov | 32000 - 34000 Kč za měsíc
  5. Hledáme kolegyni (kolegu) na administrativu a personalistiku
    Plzeň - Černice | 200 - 500 Kč za hodinu
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!