Prodej léků, vitamínů a tonik přes internet má velkou šanci na výrazný nárůst. Z celkového počtu 29 sledovaných produktových skupin prodávaných přes internet, mají právě zdravotnické přípravky největší tržní potenciál. To je jeden z hlavních poznatků výzkumu na téma nakupování na internetu – Online Shopping Survey 2004 – jedná se o společný projekt organizací výzkumu trhu ENIGMA GfK a TNS Infratest.
Pouze 830 000 uživatelů internetu si v roce 2003 online opravdu zakoupilo léky na předpis a bez předpisu, tonika a vitamínové přípravky online, a v průměru tak každý z nich utratil částku ve výši asi 40 EURO. Více než 5 milionů spotřebitelů si však umělo představit, že by si v budoucnosti objednali zdravotnické výrobky přes internet, tj. online.
Dodavatelé těchto typů přípravků mohou v průběhu několika málo let očekávat dvakrát, dokonce i třikrát vyšší nárůst prodeje. K tomuto vývoji přispělo přijetí zákona Gesetz zur Modernisierung der gesetzlichen Krankenversicherung (GMG – Zákon o reformě německého zdravotnictví), který na začátku roku 2004 stanovil zákonné parametry pro online lékárny. Spotřebitelé si tak už nemusejí dělat starosti, zda se nepohybují v šedé zóně zákona, ale mohou plně využívat legální výhodu atraktivních nabídek na internetu.
Zvyšující se zájem o kosmetiku a prostředky péče o tělo
Internet také nabízí výrazný potenciál růstu prodeje u kosmetických výrobků, výrobků péče o tělo, a dekorativní kosmetiky. Zatímco v posledním roce si už 1,8 miliony uživatelů internetu objednalo výrobky péče o pleť a tělo online, dalších 4,9 milionu lidí si dovedou představit, že tak učiní v budoucnosti. 1,7 miliony spotřebitelů si v roce 2003 koupilo kosmetické výrobky a parfémy online, avšak tržní potenciál existující u tohoto segmentu dosahuje výše dalších 4,5 milionů nakupujících na internetu.
Prodej automatických praček a televizorů přes internet
Němečtí spotřebitelé se stále více a více obracejí na internet při nákupu elektronických přístrojů a zábavní elektroniky. 1,4 milionu zákazníků si v roce 2003 koupilo velké domácí spotřebiče dlouhodobé spotřeby jako jsou automatické pračky a myčky nádobí na internetu – online. U tohoto segmentu existuje další nákupní potenciál ve výši 3,7 milionu spotřebitelů. Je pravděpodobné, že internetový prodej televizorů, videorekordérů a hi-fi souprav poroste ještě vyšším tempem. Zatímco v roce 2003 si 2,9 miliony uživatelů objednalo přístroje zábavní elektroniky přes webovou síť, další 6,2 milionu německých spotřebitelů si umělo představit, že tak učiní v budoucnosti.
Dobré vyhlídky pro poskytovatele u růstových segmentů
Pro online obchodníky, kteří se neomezují na internetové “klasický“ sortiment internetového prodeje, jako jsou knížky, CD a oblečení, nabízejí růstové kategorie elektronického obchodu slibné perspektivy a obchodní příležitosti. Výrobci však budou muset v budoucnosti zvážit inteligentní řešení pokud jde o skladování a manipulaci s velkým, neskladným nebo křehkým zbožím.
Výzkum na téma nakupování na internetu – The Online Shopping Survey (OSS) je společnou studií společnosti ENIGMA GfK a TNS Infratest. V lednu a únoru 2004 bylo dotazováno celkem 1 035 německých uživatelů internetu ve věku 14 – 69 let prostřednictvím telefonu na to, jak využívají internet, jakou úlohu pro ně hraje internet při nákupech 29 kategorií výrobků i služeb a na elektronické bankovnictví.