Když lidé věnují dost času hledání nejvýhodnější nabídky, mohou na pronájmu hotelového pokoje výrazně ušetřit. Hotely po celém světě totiž nabízejí stejné ubytování za několik různých cen. Rozdíly vycházejí ze způsobu rezervace. Vyplývá to z nedávného průzkumu poradenské společnosti KPMG, do kterého bylo zahrnuto 319 hotelů ze 13 zemí Evropy (včetně České republiky), USA, Kanady, severní Afriky a Austrálie.
Záleží na tom, zda si člověk pokoj objedná na hotelovém webu, přímým telefonátem do hotelu, přes hotelový centrální rezervační systém, prostřednictvím on-line zprostředkovatelů nebo u cestovní kanceláře. Podle studie KPMG v západní Evropě může rozdíl činit téměř 80 procent ceny, ve východní Evropě je to pak zhruba 60 procent.
Graf: Cenové rozdíly podle způsobu rezervace
Rozdíl lze nalézt téměř u všech hotelů, konzistentní ceny na všech prodejních kanálech nabízí podle průzkumu jen dvě procenta z nich. Obecně platí, že si stále větší popularitu získávají rezervace přes internet. Jde například o weby jako Expedia, Travelocity nebo Lastminute.com. V roce 2003 tak bylo celosvětově provedeno 14 procent rezervací a experti očekávají, že v roce 2006 to už bude více než 24 procent*. On-line rezervace také často bývají nejlevnější. Ve východní Evropě jim ale svou výhodností ještě stále konkurují ceny při přímé rezervaci nebo na hotelovém webu. V západní Evropě už ale on-line rezervace převažují a ve Velké Británii jasně vedou. Naopak při cestě do USA je evidentně lepší obrátit se na cestovní kancelář, případně na hotelový web.
Graf: Nejlevnější způsoby rezervace
Nevěřte heslům o nejnižších cenách
Lidé by si také měli dávat pozor a nevěřit proklamacím o nejlepších cenách, které hotely nabízejí. Přibližně 30 procent hotelů totiž propagovalo na svých internetových stránkách garanci nejlepších cen a dalších možných slev, ale pouze 28 procent z nich následně dodrželo své závazky. „Hlavní cíl většiny hotelů je přimět zákazníky, aby si objednávali pokoje přímo u nich. To je ale v praxi velmi těžké, protože jejich cenám konkuruje řada dalších subjektů, které nabízejí ceny nižší. Zákazníci proto budou používat nepřímé distribuční cesty dokud se nepřesvědčí, že hotely skutečně nabízejí nejnižší ceny,“ říká k tomu Nick Pattie, který má v KPMG na starosti poradenství v oblasti hotelů.
Východní Evropa má stále rezervy
Jedním z důvodů, proč má východní Evropa relativně vysokou úroveň rezervování hotelových pokojů přes přímé kanály, je podle studie KPMG poměrný nedostatek webových stránek a nízký počet portálů pro vyhledávání hotelů a rezervaci ubytování. Jako příklad může sloužit i Česká republika. Z šetření je například patrné, že 12 procent zkoumaných hotelů v ČR nemělo vlastní webové stránky. Mezinárodní on-line rezervační weby pak, pokud se týká východní Evropy, často obsahují zastaralé nebo nepřesné informace. „V ČR vidíme trendy, které se budou objevovat v návaznosti na rozvoj cestovního ruchu,“ říká Tomáš Kulman z KPMG Česká republika. „Obecně snaha provozovatelů ubytovacích kapacit povede k rozvoji co nejefektivnějších způsobů prodeje ubytování, tzn. rozvoj on-line prodeje a rezervací. Snaha o rozšíření turistické sezóny, tzn. vytížení ubytovacích kapacit i mimo hlavní turistická období, stejně jako rozvoj konkurenčního prostředí, by měla motivovat provozovatele k zavedení sofistikované cenové struktury. Nabídka „balíčků“ zájemcům o ubytování, ať již z řad cestovních kanceláří, či jednotlivců, může být jednou z prvních vlaštovek. Cenové zvýhodnění určitých způsobů prodeje a aplikace odpovídajících nástrojů je předpokladem pro jejich rozšířené využívání ze strany zákazníků.
* Zdroj: Lodging Intermediation – A White Paper on Shifting Online Lodging Distribution Dynamics, CSFB
– red –