Knihy

Roman Bajčan – Techniky public relations

Když jsem se v předmluvě ke knize „Techniky public relations“, kterou vydalo nakladatelství Management Press, dočetl, že autor Roman Bajčan „odkrývá více, než musí“, přepadla mě obava, že zde najdu především pikantní pohledy do zákulisí sedmé velmoci. Naštěstí se brzy rozptýlila. Odkrývání – někdy opravdu nemilosrdné – se týká samotné kostry a základních mechanismů, které hýbou světem médií a tím také těmi, kteří jsou na nich závislí – včetně „píárystů“, jak se dnes módně říká.

Kdybych měl jedním slovem charakterizovat tuto zajímavou knihu, asi bych použil slovo „syrová“. Autor dokáže podat podstatné informace bez zbytečného románového rozepisování a rozmělňování, stručně a srozumitelně. Snad proto se do knihy tolik informací vešlo i když není příliš rozsáhlá (pro věčně zaneprázdněné čtenáře jistě významné plus). Od charakteristiky jednotlivých médií, přes pojednání o komunikaci, až po konkrétní rady, jak na novináře. Právě posledně zmíněným návodům Roman Bajčan, sám bývalý ekonomický novinář, dává největší prostor. Nejen proto, že díky svým zkušenostem dobře ví, jak potěšit novinářovu dušičku, vyhmátnout jeho slabost a zalichotit jeho egu. Mezi řádky celé knihy můžete najít přesvědčení, že organizace, technika či bezvadné vystupování jsou sice pro firemního mluvčího nezbytnými nástroji, ale to podstatné, bez čeho nikdy dobrých výsledků nemůže dosáhnout, jsou vztahy. Zejména spolupráce, založená na oboustranné výhodnosti, má klíčový význam.

Dozvíte se proto, že novinařina je podnikání jako každé jiné, že osobní postoje do médií nepatří, že novinářům nemáte lhát, ale nemusíte jim zase říkat všechno. A dostane se vám varování, aby vás ani nenapadlo do novinářů „šťourat“ nebo je dokonce napadat. Bez dobrých a profesionálních vtahů s nimi se zkrátka můžete snažit sebevíce, ale výsledek bude žalostný. V knize mě kromě zasvěcených pohledů na „druhou stranu“ zaujal také popis vztahů k reklamním agenturám a zejména k samotným zákazníkům. Autorovy nepříliš dobré zkušenosti s vedením i velkých společností ukazují, že by si knihu neměli přečíst jen mluvčí, ale také celý management firmy. Tak se vyhnou běžné situaci, kdy si sice zaplatí odborníky na public relations, ale k jejich radám jsou hluší. Ze své praxe mohu jen potvrdit, že existuje mnoho firem, kde mluvčí i management ve své nepoučenosti (a někdy i nepoučitelnosti) přinášejí více škody než užitku.

Moje doporučení tedy zní: „Techniky public relations“ do každé firmy. Díky jasně a srozumitelně popsaným návodům se mohou i menší podnikatelé, pro které je mluvčí či dokonce útvar PR nepředstavitelným luxusem, stát partnery novinářů. Že by jim to prospělo více, než peníze vydávané na reklamu, o tom je jistě Roman Bajčan přesvědčí.

Roman Bajčan Techniky public relations, vydalo nakladatelství MANAGEMENT PRESS; brož., 148 str., doporučená cena 260 Kč

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!