Ve Velké Británii výrazně roste obliba menších osobních automobilů na úkor větších a lépe vybavených modelů střední třídy. Vyplývá to z údajů, které společně uveřejnily poradenská společnost KPMG UK a společnost Spyder, která zpracovává tržní analýzy a prognózy pro automobilový průmysl.
Prodej nových automobilů vyšší střední třídy (např. Ford Mondeo, Opel Vectra atd.) se mezi lety 1998 a 2002 snížil o 28 procent. Celkové prodeje nových osobních automobilů přitom ve stejném období vzrostly o 14 procent a to především díky 35procentnímu vzestupu prodeje automobilů třídy mini (např. Ford Fiesta, VW Polo). V ČR podíl malých vozů na automobilovém trhu už řadu let nepatrně osciluje kolem hodnoty 52 procent.
Důvod, proč se ve Velké Británii tak výrazně zvyšují prodeje malých vozů vidí Pavel Tunkl, tajemník českého Svazu dovozců automobilů, který sdružuje více než tři desítky oficiálních importérů motorových vozidel, v rozdílu obou trhů: „Britský automobilový trh je nasycen, takže zákazníci kupují druhý či třetí vůz do rodiny, který je určen jen na cesty do práce, do školy, za nákupy apod. – a to je role malých vozů. V ČR jde většinou o nákup prvního vozu, které musí vyhovět nejrůznějším účelům, a proto postupně roste prodej větších vozů. Zatím poměrně vysoká a stabilní obliba malých vozů v ČR je do značné míry dána jejich cenovou dostupností.“
Třída kompaktních velkoprostorových vozů (např. Citroën Xsara Picasso, Renault Zafira) ve Velké Británii také zřetelně posílila, její prodej stoupl o 17 procent. Popularita velkoprostorových vozů roste rychle i v ČR – zatímco tomuto segmentu patřilo v roce 1988 pouhé jedno procento trhu, vloni to už bylo celých šest procent.
Vedle preference menších automobilů odhalil již zmiňovaný průzkum prohlubující se rozdíl mezi „teoretickými“ cenami vozů, jak je uvádějí oficiální ceníky prodejců, a reálnými cenami, za které zákazník vůz skutečně koupí. Vinou nižších reálných cen, které jsou dány nejrůznějšími slevami a finančními výhodami, je pro průměrné zákazníky stále obtížnější orientovat se v aktuální nabídce automobilového trhu. Cenové zvýhodnění nejrůznějších, většinou časově či kvantitativně limitovaných akčních nabídek přitom může představovat 15 až 20 procent z ceníkových sazeb prodejců. Poskytnutí výhod mívá často formu zdarma dodávaného příslušenství a doplňkové výbavy (např. sada zimních pneumatik, klimatizace, autorádio, metalický lak, kola z lehkých slitin…).
Znalci českého automobilového trhu tvrdí, že neustávající záplava slev a akčních nabídek ve své podstatě vede k novému cenovému vyrovnání (ovšem na nižší úrovni) nabídky jednotlivých konkurujících si značek. „Zákazník by měl sám za sebe zvažovat, co je pro něj – pro jeho potřeby a požadavky – nejvýhodnější. Přitom ani na první pohled tak lákavá nabídka, jako dodání některého druhu příslušenství zdarma, nemusí být pro každého tím nejlepším řešením,“ říká Pavel Tunkl, tajemník českého Svazu dovozců automobilů.