Marketing

Česká republika je pro německé investory nejatraktivnější zemí střední a východní Evropy

Němečtí investoři očekávají, že rozšíření Evropské unie o země střední a východní Evropy s sebou přinese investiční boom. Jak vyplynulo z průzkumu společnosti Ernst & Young, v současné době řada německých firem s investicemi vyčkává, dokud nepadnou poslední obchodní a investiční bariéry. Zemí, do níž by mělo po rozšíření směrovat nejvíce německých investic, je Česká republika.

Průzkumu Investování ve střední a východní Evropě, který zpracovala společnost Ernst & Young, se zúčastnilo 335 německých podnikatelů. Z nich 130 už v zemích střední a východní Evropy investovalo a 105 ještě ne. Z průzkumu vyplynulo, že ze zemí bývalého „východního bloku“ jsou pro německé investory zajímavé především Česká republika, Polsko a Maďarsko. Nejvyšší atraktivitu pak má pro německé investory právě Česká republika. V následujícím roce v ČR plánuje investice 46 % německých podnikatelů. V Polsku hodlá v následujícím roce investovat 44 % německých podnikatelů, v Maďarsku 42 %.

Více než polovina firem, které už v regionu střední a východní Evropy již investovaly, směřovala své investice do České republiky. Konkrétně se jedná o 56 % firem. V Polsku investovalo 49 % německých podnikatelů, kteří se angažují ve střední a východní Evropě. Třetí příčku obsadilo Maďarsko, kde investovalo 44 % firem, které investovaly ve střední a východní Evropě. Čtvrté skočilo s velkým odstupem Rusko, kam směřovalo své investice 14 % firem.

„Vzhledem k hospodářské stagnaci v Německu stále více německých podniků pošilhává po střední a východní Evropě,“ poznamenává Ulrich Schroeder, vedoucí sekce pro německé klienty firmy Ernst & Young. „Rozhodující argumenty pro to, aby se německé firmy angažovaly v kandidátských zemích a v Rusku, jsou slibná odbytiště a výhodné výrobní náklady,“ dodal Ulrich Schroeder z Ernst & Young.

Celkové podmínky pro investice jsou podle německých podnikatelů nejlepší v Maďarsku, následovaným Českou republikou a Polskem. Nejlépe ze zemí střední a východní Evropy dopadla v hodnocení německých podnikatelů Česká republika v oblasti právní, daňové a v hodnocení celkové ekonomické situace. V oblasti infrastruktury hodnotí německé firmy nejlépe Maďarsko, ve mzdových nákladech a odbytových možnostech u nich vede Polsko.

I v příštích letech zůstanou Česká republika, Polsko a Maďarsko mezi prvními zeměmi, z nichž si němečtí investoři budou vybírat. Šedesát procent firem, které již dnes působí ve střední a východní Evropě, má konkrétní plány investic na další dva roky.
Většina představitelů německých firem (82 %) hodnotí podmínky pro investory ve střední a východní Evropě jako dobré nebo spíše dobré. Špatné či spíše špatné připadají podmínky pro investice 11 % německých podnikatelů.
Pro každý třetí německý podnik, který dosud ve střední a východní Evropě nepůsobí, bude rozšíření EU o východoevropské země investiční pobídkou. Z firem, působících ve střední a východní Evropě, udává 58 procent, že pro ně rozšíření o východní země představuje důležitý impuls pro další konkrétní investice.
Padesát dva procent firem, které se zatím ve východní Evropě investičně neangažovaly, tak nehodlá učinit ani do budoucna. Jako důvod uvádějí především podnikovou strategii a faktory specifické pro jednotlivé obory. Nebezpečí chybné investice odrazuje od investování na východě každou pátou firmu.

Z průzkumu Ernst & Young překvapivě vyplynulo, že ani firmy, které již ve východní Evropě investovaly, nejsou dostatečně obeznámeny s možnostmi podpory z veřejných prostředků. Každý třetí německý podnikatel uvádí, že neví o možnostech subvencování z německých nebo evropských fondů. „Veřejné prostředky se mohou výraznou měrou podílet na úspěchu investičních projektů,“ říká Dirk Kroonen, vedoucí partner Ernst & Young pro region střední Evropa – jih. „Řada firem si nechá takovou příležitost ujít, ať už z neznalosti nebo z obav před další byrokracií,“ dodal Dirk Kroonen z Ernst & Young.

Podle více než poloviny německých podnikatelů bude mít rozšíření Evropské unie vliv na další investování v zemích střední a východní Evropy. 58 % představitelů německých firem očekává pozitivní efekt vstupu do EU na možnosti investic v kandidátských zemích. Více než 12 % podnikatelů pokládá zlepšení možností pro investice za pravděpodobné. Takřka 29 % německých podnikatelů naopak lepší možnosti po rozšíření EU neočekává.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!