Výzkum trhu

Pětadvacet největších světových agentur pro průzkum trhu udržuje pozici

Výroční zpráva Honomichl Global 25 vydaná AMA Marketing News 19. srpna 2003 uvádí následující žebříček pětadvaceti největších světových agentur pro výzkum trhu za rok 2002:

Top 25 světových agentur pro výzkum trhu

Pořadí

 Společnost

Země původu

Globální výnosy¹ (v miliónech dolarù)

% změna ve srovnání s rokem 2001²

2002

2001

 

 

 

1

1

VNU N.V.

Nizozemsko

2 814,0

1,2

2

2

IMS Health Inc.

USA

1 219,4

3,9

3

3

The Kantar Group

Velká Británie

*1 033,2

*-0,7

4

4

Taylor Nelson Sofres Plc.

Velká Británie

908,3

0,2

5

5

Information Resources Inc.

USA

554,8

-0,2

6

6

GfK Group

Německo

528,9

4,2

7

8

Ipsos Group S.A.

Francie

509,0

14,0

8

7

NFO WorldGroup Inc.

USA

466,1

3,0

9

10

Westat Inc.

USA

341,9

17,9

10

9

NOP World

Velká Británie

320,0

-11,3

11

11

Synovate

Velká Británie

317,6

3,4

12

12

Arbitron Inc.

USA

249,8

8,7

13

13

Maritz Research

USA

183,3

0,9

14

14

Video Research Ltd.**

Japonsko

152,0

-3,5

15

15

Opinion Reserch Corp.

USA

132,7

-0,7

16

16

J.D. Power and Associates

USA

132,1

3,2

17

21

Harris Interactive Inc.

USA

120,9

0,5

18

18

The NPD Group Inc.

USA

115,5

13,6

19

17

INTAGE Inc.**

Japonsko

105,4

NC

20

20

Dentsu Research Inc.

Japonsko

62,0

-18,6

21

AGB Group

Itálie

61,1

18,7

22

 

Wirthlin Worldwide

USA

54,2

-0,6

23

22

Abt Associates Inc.

USA

53,8

-14,3

23

Market & Opinion Research Int’l

Velká Británie

53,8

5,0

24

Lieberman Research Worldwide

USA

52,7

22,3

 

 

 Celkem

 

US$10 542,5

2,3%

* Odhad Inside Research; ** Pro fiskální rok končící březnem 2003
¹ Celkové výnosy, které obsahují i aktivity mimo výzkum trhu jsou v případě některých společností výrazně vyšší.
² Tempo meziročního růstu bylo upraveno tak, aby neobsahovalo zvýšení nebo snížení výnosů způsobené akvizicemi nebo prodeji. Tempo růstu je vypočteno z domácí měny a zahrnuje vlivy směnného kurzu.

V roce 2002, kdy jejich úhrnné výnosy dosáhly výše 10,5 miliardy dolarů, se růst 25 největších agentur pro průzkum trhu a veřejného mínění téměř zastavil. I přesto však zodpovídaly za 63 procent celosvětových výdajů na průzkum trhu, asociací ESOMAR odhadovaných na 16,6 miliard dolarů.

V roce 2002 skupina Top 25 vzrostla o 8,2 procenta ve srovnání s rokem 2001. Pokud se však započítá efekt akvizic a celosvětová inflace (1,6 procent), činil čistý růst pouhých 0,7 procenta. Pro srovnání – v roce 2001 byl čistý růst 4,1 procenta a v roce 2000 to bylo 6,3 procenta. Na letošní úrovni růstu se nepříznivě odrazila celosvětová recese, stoupající napětí před válkou v Iráku, a také krize kolem epidemie SARS. Tyto důvody způsobily odklad nebo zrušení mnoha plánovaných průzkumů.

V čele seznamu je již druhým rokem společnost VNU, která kontroluje zhruba 27 procent výnosů celé skupiny Top 25. Pořadí dalších tří firem se v posledním roce nezměnilo, jsou jimi IMS Health, The Kantar Group a Taylor Nelson Sofres. Tyto tři společnosti dohromady zodpovídají za téměř třicet procent výnosů Top 25. Všechny čtyři zmíněné firmy dohromady kontrolují téměř 57 procent trhu pětadvaceti největších agentur.

Pořadí by vypadalo jinak, kdyby se letošní červencové převzetí deváté NFO WorldGroup firmou TNS uskutečnilo už v roce 2002. Společnost TNS by se v takovém případě s kombinovanými výnosy téměř 1,4 miliardy dolarů vyhoupla až na druhé místo. IMS a Kantar by tím pádem sestoupily o jednu příčku níž. Dnešní situace je taková, že TNS se na druhé místo dostane v průběhu roku 2003 a zároveň bude na čtvrtém místě žebříčku padesáti největších firem v USA.

V současnosti je jedenáct firem z tohoto žebříčku přímo veřejně obchodovatelnými společnostmi a dalších šest je takovými společnostmi vlastněno.

Firmy ze Spojených států vykazují stabilní pokles výnosů. Ačkoli třináct z pětadvaceti největších firem má své hlavní sídlo v USA, dohromady zodpovídají pouze za 35 procent výnosů celé skupiny. S akvizicí americké NFO britskou TNS tento podíl klesne až na méně než 29 procent.

65 procent výnosů skupiny Top 25 pochází z poboček nebo z činnosti mimo země, ve kterých mají firmy základny. Westat Inc., Dentsu a Lieberman byly jediné tři z pětadvaceti firem, které neměly žádné výnosy z operací mimo své mateřské země. Pro srovnání – v roce 1995 činily celkové výnosy skupiny Top 25 5,7 miliard dolarů a 45 procent z této částky pocházelo z aktivit mimo domovské země.

Fůze pokračují
Navzdory zpomalenému reálnému růstu se v roce 2002 v rámci Top 25 uskutečnilo 37 akvizic, buď formou úplného převzetí nebo získání majoritního podílu. V roce 2001 bylo zaznamenáno 35 akvizic. Ovšem objem výnosů firem převzatých v roce 2002 byl ve srovnání s rokem 2001 méně než poloviční (průměrně 7,2 milionů dolarů na firmu v roce 2002 a 15,0 milionu dolarů v roce 2001).

Do letošního července zatím v rámci Top 25 proběhlo 11 akvizic, tempo je tedy ve srovnání s rokem 2002 zhruba poloviční. Úroveň výnosů převzatých firem byla 8,1 miliónu USD. I velikost transakcí tak výrazně zaostává za hodnotami z předchozího roku.

Zdroj: Esomar

Čtěte také

  1. Koordinátor/ka promo akcí - možnost práce Z domova
    Modletice
  2. Obchodní ředitel, HPP, auto, benefity
    Brno | 70000 - 130000 Kč za měsíc
  3. Specialista na digitální obsah a vizualizaci iiot
    Brno-Ostrovačice | od 50 000 Kč výše
  4. Obchodní manažer pro prodej reklamy v mobilních aplikacích
    Bratislava
  5. PPC specialista | senior | 2 dny home office
    České Budějovice | 50000 - 100000 Kč za měsíc
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!