Výzkum trhu

Pravidelní uživatelé potravinových doplňků výživy jsou především z řad „padesátníků“

Nejvýznamnějším trendem českého farmaceutického trhu je obrovský nárůst nabídky volně prodejných léčiv. Československo patřilo v této oblasti k jedné z nejrestriktivnějších zemí. V roce 1989 mělo tehdejší Československo něco mezi 50 až 60 volně prodejnými léky, výdej všech ostatních léků byl vázán na lékařský předpis. Už v roce 1993 však jejich počet vzrostl zhruba na 600 druhů přípravků, nárůst pokračoval i v dalších letech a v současnosti překročil počet volně prodejných přípravků hranici dvou tisíc. Největší zastoupení mezi volně prodejnými léčivy zaujímají potravinové doplňky výživy.

Jak bylo zjištěno v rámci výzkumu, který autorka prováděla v rámci zpracování své disertační práce v únoru 2003, pravidelnými uživateli těchto přípravků je 8,4 % respondentů. Mezi přípravky, které pravidelně užívají uvedli muži většinou multivitamínové přípravky, zatímco ženy kloubní výživu. K občasným konzumentům potravinových doplňků výživy patří 35,3 % a mezi nejčastější přípravek, který je občas konzumován patří Beta karoten. Jeho občasné užívání je jistě i podmíněno sezónností tohoto přípravku, kdy jeho užívání je doporučováno v letních měsících jako účinná ochrana proti slunečnímu záření. Další uváděným přípravkem je vitamin C, jehož občasná konzumace záleží pravděpodobně na aktuálním zdravotním stavu dotazovaného a jehož spotřeba přirozeně stoupá v době chřipkových epidemií.

V době onemocnění téměř polovina (46,2 %) respondentů přistupuje k samoléčbě prostřednictvím doplňků výživy. Užívání přípravků v době nemoci je rovnoměrné mezi celou zastoupenou populací. 10,1 % respondentů doplňky výživy neužívá.

Graf: Užíváte vitamínové a minerálové přípravky?

Obecně lze říci, že ženy užívají léčivé přípravky více než muži. Nejvíce byl tento rozdíl patrný v případě kloubní výživy, přípravků na hubnutí a jednosložkových vitamínů. Naopak multivitaminové a multiminerálové přípravky užívají podle zjištěných dat více muži.

Co se týče jednotlivých věkových kategorií nejstarší věková kategorie užívá často specifické přípravky jako např. léky na snížení cholesterolu, na zlepšení spánku, léky na snížení krevního tlaku nebo přípravky na žíly.

Střední generace ve srovnání s ostatními věkovými skupinami vykazuje největší spotřebu jednosložkových vitamínů a multivitaminů. Nejmladší věková skupina nejčastěji užívá ostatní přípravky, nejvíce dermatologické přípravky a stomatologické přípravky.

Jistá skupina přípravků není ovlivněná věkem a je v dotazníku řazena do kategorie ostatní, kde mezi nejčastěji jmenované patřily přípravky na bolesti v krku nebo proti rýmě. Spotřeba takových to přípravků vzrůstá pochopitelně zvláště v období chřipkových epidemií. Níže je uvedeno pouze pořadí podle četností odpovědí.

  1. jednosložkové vitamíny (např. vitamíny A, C, E)
  2. multivitaminy a multiminerály
  3. kloubní výživa
  4. přípravky na hubnutí
  5. specifické přípravky (na křečové žíly, na snižování cholesterolu atp.)
  6. ostatní přípravky
  7. jednosložkové minerály (např. zinek)
  8. produkty pro děti

Velkou roli při rozhodování o koupi léčebného prostředku hraje pro dotazované doporučení lékaře či lékárníka (62,2 %). Naopak podle tvrzení respondentů reklama nákup a rozhodování o koupi léčebného přípravku příliš neovlivňuje.

Reklamou se nechává při koupi léčebného přípravku spíše ovlivňovat příslušníci nejmladší generace. Pro nejstarší věkovou kategorii je rozhodujícím faktorem nákupu dostupnost a cena přípravku (4,2 %). Střední generace se nechá často při nákupu ovlivnit radou nebo doporučením svých známých nebo přátel.

Graf: Na základě čeho vybíráte potravinové doplňky výživy?

Spotřebitelé patřící do kategorie nad 50 let jsou obecně z marketingového pohledu zatím značně zanedbávanou cílovou skupinou. Jejich věková kategorie je však ta, na kterou by v budoucnu farmaceutické firmy měly soustředit svou pozornost, jak vyplynulo z vyhodnocení dotazníku. Pravidelní uživatelé léčivých přípravků se rekrutují právě z řad nejstarší věkové kategorie.

Tato cílová skupina roste a stává se lukrativní. Je třeba však také konstatovat, že je velice roztříštěná, zastoupeny jsou v ní lidé s různým sociálním postavením, proto její vymezení není jednoduché. Navíc je tato skupina velice často chápána jako „staří chudáci, kteří mají hluboko do kapsy.“

Tato generace je ekonomicky velmi diverzifikovaná s nerovnoměrně rozloženými příjmy. Patří do ní lidé s největšímu disponibilními příjmy ve společnosti, ale nalezneme zde i skupinu závislou na státní sociální podpoře. Generace „padesátníků“ se také dožívá stále vyššího věku, žije daleko aktivněji a je fyzicky „mladší“ než stejná generace před pouhými deseti lety.

V rámci celé cílové skupiny „padesátníků“ se dají definovat podskupiny, které jsou z marketingového hlediska velmi zajímavé. Mají peníze na utrácení, více volného času, stejné potřeby jako mladší generace a jejich děti již odešly z domova. Je to generace, která především v oblasti potravinových doplňků výživy přináší příležitosti pro nové produkty (např. kloubní výživy, regulace vysokého krevního tlaku, problémy s prostatou, křečové žíly, problémy spánku, nervozita a stres).

Obyvatelstvo ČR je na počátku 21. století nejstarší v celé své dosavadní historii. Vedle demografických změn se stárnutím obyvatelstva se zákonitě změní i životní styl společnosti, počínaje změnou strukturou trhu spotřebního zboží. Cílová skupina nad 50 let by tedy měla být už nyní z obchodního a marketingového hlediska velmi podstatná a zajímavá.

Význam této skupiny do budoucna bude navíc vzrůstat a to především proto, že celá populace České republiky stárne, a proto se bude tato skupina početně rozrůstat. Lidé, kteří se v příštích letech do této kategorie dostanou, budou už lidé s větší kupní silou než nynější starší generace. Do důchodu budou totiž odcházet lidé, kteří si již dnes vytvářejí finanční rezervy (např. prostřednictvím důchodového připojištění).

Jednosložkové vitamíny patří mezi nejužívanější potravinové doplňky výživy. Tento fakt je pravděpodobně způsoben hned několika faktory:

  • Zákazníci si vybírají specifický vitamín na specifický problém (např. vitamín C v době chřipkových onemocnění, beta karoten k ochraně proti škodlivému slunečnímu záření).
  • Většina jednosložkových vitamínů patří mezi vyprofilované komerční hity a lidé je užívají preventivně.

Zatímco ve světě se multivitamínové přípravky nazývají „manažerské pilulky“, v České republice se zatím nevyprofilovala specifická skupina uživatelů těchto preparátů. Přesto patří mezi nejužívanější léčivé přípravky. Jejich velká obliba je jistě dána univerzálností použití.

Mezi přípravky, které se také velmi dobře prodávají patří různé druhy kloubních výživ a přípravky na hubnutí jejichž uživatelé se rekrutují především z řad žen. Základ portfolia volně prodejných léčiv farmaceutických firem by měl být tvořen multivitamínovými a multiminerálovými přípravky, jednosložkovými vitamíny, některým typem kloubní výživy a přípravkem na hubnutí. U posledně jmenovaných doporučuji také zjistit, v jaké formě jsou přípravky pro zákazníky nejvíce přijatelné (koktejly, tablety atp.).

Historie potravinových doplňků výživy je v České republice poměrně krátká a jejich konzumace není zdaleka na takové úrovni jako v zemích EU a USA. Je třeba však podotknout, že Česká republika má velmi dobré výchozí podmínky pro budoucí rozvoj těchto produktů farmaceutického trhu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!