Média

YouTube: Druhá největší televize v Česku

Ze zábavného portálu pro sdílení videa s kamarády vyrostlo klíčové reklamní médium s velkým zásahem, a to nejenom v mladé cílové skupině.

Video portál YouTube byl lokalizovaný a s prémiovým partnerským programem na český trh uvedený v roce 2008. V září roku 2010 se otevřely pokročilé možnosti pro inzerenty včetně reklamy na domovské stránce a pro tvůrce prémiového obsahu. O něco později se spustil Partnerský program pro tvůrce z řad uživatelů. Podle průzkumu společnosti TNS Aisa z něj po pěti letech v Česku vyrostla důležitá reklamní platforma, kterou již úspěšně využívají značky po celém světě.

Médium: Druhé místo v žebříčku českých “TV stanic”
Přestože je YouTube nejoblíbenějším video portálem v Česku již několik let, jeho zásah i objem českého obsahu pořád dynamicky rostou. Měsíčně YouTube navštíví 5,1 mil. českých uživatelů, což představuje 20% meziroční nárůst. 8 z 10 internetových uživatelů v Česku navštíví YouTube alespoň jednou měsíčně. Zásahem v cílové skupině 15-34 let se YouTube dostalo na druhou příčku žebříčku českých televizních stanic. (viz. graf Měs. zásah TV stanic 15-34). Ve věkové skupině 15-54 se dostává nad hranici 70% společně s TV Barrandov, Prima Cool a Nova Cinema.

Konzumace obsahu: Neustálý “prime time”, trend 4 obrazovek a vliv sociálních sítí
Přestože zásahem YouTube odpovídá největším TV stanicím, výrazně se liší z hlediska způsobu konzumace jeho obsahu. Vzhledem k tomu, že konkrétní obsah je uživatelům přístupný kdekoliv a kdykoliv, kdy mají zájem jej sledovat, YouTube má tzv. prime time pořád.

Co se týče struktury obsahu, který uživatelé sledují, převládají zejména tzv. tematická videa. Uživatelé – odběratelé konkrétního YouTube kanálu – se vracejí pro sledování nových videí a epizod. Výrazný vliv má i doporučení přátel ze sociálních sítí (Google+, Facebook, Twitter), s nimiž je YouTube platforma velmi organicky propojená.

Cílová skupina: Bez ohledu na věk
Průzkum popírá i často stereotypní názory, že na YouTube jsou jenom mladí lidé a že jde spíše o muže. Uživatelé a uživatelky YouTube jsou ve velmi genderově vyváženém poměru 52 : 48 (muži; ženy). Zároveň třetinu “diváků” YouTube tvoří lidé ve věku od 35 do 50 let.

YouTube diváci jsou aktivní a pokročilí uživatelé internetu. Jsou také častějšími zákazníky internetových obchodů (alespoň jednou měsíčně online nakupují YouTube uživatelé o 5 % častěji než online populace). Za měsíc uživatelé z Česka zhlédnou až 500 mil. videí. Video obsah přitom konzumují v průběhu celého dne nejen prostřednictvím obrazovek svého počítače, ale stále častěji také na mobilním telefonu nebo tabletu. 45 % uživatelů YouTube využívá internet v mobilu.

Kampaň: Přidaná hodnota a tandem s klasickou TV pro posílení značky
Přidanou hodnotu YouTube lze popsat pomocí několika klíčových kritérií. Míra pozornosti 1,5krát vyšší než v TV. Jeden spot je možné využít pro 4 obrazovky, tj. TV, tablet, smartphone, laptop. Sofistikované reklamní funkce, jako je platba jen za dokončená zhlédnutí (tj. když uživatel dobrovolně zhlédne reklamu až do konce). Plánování a cílení je možné přizpůsobit podle obsahu, demografických či zájmových skupin. Díky remarketingu je možné dostat se za hranice TV spotu a znovu oslovit uživatele, kteří zhlédli spot do konce nebo navštívili web.

O Generaci C
Existuje skupina lidí, pro kterou není internet jenom důležitou součástí života, ale životem samotným. Nazývá se Generace C a v současnosti určuje světové trendy. Vystihuje ji vyšší využití internetu, neustálá přítomnost chytrého telefonu, aktivita na sociálních sítích. Příslušníci Generace C jednoduše vstávají a usínají s mobilem připojeným k internetu, sdílejí vše, vždy a všude a když potřebují mluvit s přáteli, poradit se, nebo si něco zjistit, jdou automaticky na internet. Když je něco nadchne nebo rozhořčí, dají to hned vědět ostatním online.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!