Marketing

Jsou soutěže a hry efektivní?

Ne. Možná trochu tvrdý a zobecňující odsudek hned na začátku, ale ve většině případů tomu tak je.

Současným trendem marketingové komunikace jsou hry a soutěže. Už to, že se jedná o trend, by nás mělo varovat. Co dělají všichni, obvykle neprospěje nikomu. Když bude soutěž na každém webu a každá firma bude chtít, aby si zákazníci hráli, nezbude nikdo, kdo by něco kupoval. Také je nutné rozlišit povahu her a soutěží. Zatímco v pojetí marketingové komunikace hra nevede k výhře (jedná se o zábavu), a tudíž spadá spíše do oblasti public relations, soutěž je (má být) jednoznačně formou podpory prodeje. Trendem je, opět, zamaskovat různé akční nabídky a slevy hrou.

Ať už to budeme chápat tak či tak, vždy musí být jak ve hře, tak v soutěži být vidět produkt. Hra sama o sobě může být velmi zábavná a vtipná, ale v jejím průběhu nebo na konci si musí hráči uvědomit, že hrají díky konkrétní firmě nebo kvůli konkrétnímu produktu. U soutěží je to obdobné. Cíl je zde však mnohem jasnější. Jde o to prodat. Na konci soutěže má být výhrou produkt dané firmy, je jedno zda se jedná o výrobek nebo službu. Tímto způsobem lze dosáhnout určitého zvýšení prodeje nebo alespoň podnítit zájem, který se snad promítne do pozdějších tržeb. Na místě je však nepodléhat příliš velkým očekáváním. Většina lidí totiž soutěží tzv. profesionálně.

Jakmile se někde na webu objeví soutěž, okamžitě tito lidé vyhodnotí atraktivnost nabídky a možnosti využití produktu, a zapojí se. Nebo také ne. Velkou roli v tom hraje také rychlost, s jakou se dá něco vyhrát. Tyto profesionální soutěžící nezajímá to, že vyhrají auto po půl roku trvající soutěži, ale stačí jim kolo, avšak hned. Je to sice do jisté míry nadsázka, ale odráží současnou situaci. Také kvůli tomuto vzorci chování vznikla celá řada webů, které upozorňují na různé soutěže nebo je i samy organizují. V drtivé většině mají své stálé uživatele. Firmy ale chtějí získat stálé uživatele svých produktů a neměly by je zajímat stálí uživatelé soutěžních portálů.

Organizovat soutěže jako součást podpory prodeje smysl jistě má. Je však třeba zvážit nejen obor podnikání, ale také cílový segment, který chceme oslovit. Proto se spíše vyplácí soutěže, které kladou na soutěžící vyšší nároky. Soutěžících pak bude samozřejmě méně, ale máme alespoň nějakou naději, že jsou to naši potenciální zákazníci.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!