Čokoládu jako dárek kupuje téměř každý desátý Čech. V předvánočním období se přitom zvyšuje jak poptávka po čokoládě, tak její nabídka. V loňském roce uvedli výrobci na světový trh o 45 procent více čokoládových novinek určených pro období svátků než v roce 2010. Pokud lidé chtějí čokoládou obdarovat své blízké, preferují menší luxusní sety. Češi čokoládu vybírají především podle druhu (v 50 procentech případů) a značky (34 procent), hledí ale i na cenu. Ta je hlavním kritériem při nákupu pro 12 procent zákazníků. Tato zjištění přinesla studie společnosti KPMG The Chocolate of Tomorrow, v jejímž rámci se uskutečnil i lokální průzkum veřejného mínění.
Čokoládu jako dárek nejčastěji vybírají Západoevropané, nejvíce pak Britové a Francouzi. Během svátků v roce 2011 vzrostl prodej čokoládových výrobků v obou zemích o 53, respektive 41 procent. Nárůst spotřeby čokolády ve svátečním období hlásí také Čína, kde se cukrovinka stává vyhledávaným dárkem mezi střední třídou. Na čokoládové dárky slyší také Češi – oslava či návštěva jsou důvodem k jejímu nákupu pro devět procent respondentů. „Rozvinutější trhy jsou dobrým odbytištěm především pro menší luxusní sady – v roce 2011 jsme v tomto segmentu zaznamenali šestiprocentní nárůst. Česká republika v tomto směru zatím poněkud zaostává, významnou roli pro nás hraje stále ještě cena, která je motivem k nákupu pro 12 procent Čechů. Sedm procent z nás pak čokoládu nejraději kupuje ve slevě,“ objasňuje Marika Konečná, Partner odpovědný za služby pro maloobchod, KPMG Česká republika.
Jiný kraj, jiná chuť
Ačkoliv cena hraje při nakupování Čechů velkou roli, průzkum společnosti KPMG Česká republika ukázal, že se při výběru čokolády orientují především podle druhu (v 50 procentech případů) a značky (34 procent). „Obecně máme nejraději mléčnou čokoládu, nicméně naše chuťové preference se liší kraj od kraje. Je zajímavé, že například v Královéhradeckém a Pardubickém dávají přednost čokoládě hořké, zatímco mléčnou s přísadami si oblíbili v Libereckém a Moravskoslezském kraji. Na Plzeňsku si rádi pochutnají jak na hořké, tak na mléčné, a to i pokud jsou do ní přimíchány oříšky nebo ovoce. Bílá čokoláda a netradiční chutě respondenty oslovují ze všeho nejméně,“ doplňuje Marika Konečná. Nicméně i v České republice se v nabídce můžeme setkat s netradičními přísadami, jako je mořská sůl nebo chilli papričky.
Chuť na čokoládu klesá s věkem
Více než polovina Čechů si čokoládu dopřává až několikrát týdně – a čím mladší konzument, tím častěji. Zatímco čokoládu si jednou týdně dá 58 procent lidí ve věku 18–25 let, v kategorii nad 55 let jde jen o 47 procent. Až několikrát denně se touto kakaovou pochoutkou odmění šest procent mladých lidí, u starších jde o ojedinělé případy. „Právě mladí lidé určují směr, kterým se čokoládový průmysl v budoucnu vydá. A přihlížet musí nejen na chuť či design. Stále větší roli hrají i zdravotní aspekty čokoládových výrobků, které nemusí mít nutně jen negativní účinky. Přiměřená konzumace kvalitní hořké čokolády s vysokým podílem kakaa například snižuje krevní tlak nebo zlepšuje naši náladu,“ upozorňuje Marika Konečná.
Velikonoce? Zatím největšími celosvětovými svátky
Svátky a oslavy jsou pro výrobce čokolády ideální tržní příležitostí. Z celosvětového pohledu patří mezi nejvýznamnější čokoládové slavnosti Velikonoce. V Brazílii se prodeje velikonočních vajíček ročně vyšplhají ke stu milionu kusů, v Austrálii vzrostly podle prvních odhadů tržby za čokoládové produkty o letošních Velikonocích o tři procenta, tj. na více než 178 milionů dolarů (v přepočtu zhruba 3,41 mld. korun). „Na českém trhu tzv. sezónních čokoládových cukrovinek výrazně převažuje vánoční sortiment nad velikonočním. ,Vánoce‛ tvoří více než dvě třetiny českého sezónního trhu. Celkově český trh vánočních cukrovinek dosahuje ročně řádově 470 milionů korun a v minulé sezóně vzrostl v objemu o téměř šest procent,“ uvádí Hana Chybová, manažerka marketingu cukrovinek Nestlé Česko s.r.o., výrobce nejsilnější tuzemské značky Orion s více než 50procentním podílem na trhu vánočních cukrovinek.