Marketing

On-line business a jeho off-line prezentace

Mít kvalitní produkt není pro společnost konečná. Stále více se všichni zajímáme o kvalitu a dostupnost poskytovaných služeb. Prodejců je dnes více než dost. Je z čeho vybírat. Zákazník chce za své peníze jistotu kvality i celkového servisu. Jak se má ale dobře rozhodnout? Mnohdy kromě ceny nemá k dispozici jiný indikátor.

On-line business a jeho off-line prezentace

Jak dlouho pracujeme s on-line projekty našich zákazníků, stále nás překvapují svou nepochopitelnou odlišností rétoriky off-line prezentace. Nejčastější chybou je kopírování konkurence „venku“ a snaha o odlišnost uvnitř pavučiny.

Jak taková obvyklá komunikace se zákazníkem vypadá?

Nejčastěji tak, že vůbec není. Nejsou stanoveny cíle prezentace, neumí či neměří své investice do reklamy a zpravidla ani neví kdo je jejich cílový zákazník. Od své internetové prezentace však očekávají, že zvolí správné nástroje a začnou prodávat. Ano, stát se to může. Je třeba si uvědomit, že zákazníci nejsou hloupí. Oni jsou čím dál náročnější. Působení firmy musí být jednotné a nezaměnitelné. A to jak on-line tak i off-line.

Co tedy firmám chybí?

Často jde o absenci celkové marketingové strategie firmy. Z dob minulých v lidech zůstává přesvědčení, že marketingové oddělení či marketing jako takový si mohou dovolit jen společnosti s vysokými obraty. Žijeme však v digitálním světě. Vše, co menší firma k provozování marketingu potřebuje se vejde na jeden psací stůl. Tužka, papír, telefon, počítač a připojení k internetu.

Jak začít?

Stále se učíme z vlastních chyb. Zkoušíme vše co se dá a získáváme tak zkušenosti. Zkusme se zamyslet nad tím, co kdysi říkal J. A. Komenský: „Postupovati vždy od známého k neznámému, od jednoduššího ke složitějšímu.“ První co je tedy třeba při sestavení firemního profilu udělat je uvědomit si sám sebe. Tady a teď.

Jakmile budete vědět kdo jste a čeho chcete svým podnikáním dosáhnout, zapněte počítač a začněte se rozhlížet. Po zákaznících, po konkurenci. Myslím, že je podstatně jednodušší se vyprofilovat on-line a pak své „zásluhy“ přenést do reálného života a na tom, respektive na svém on-line jménu, postavit marketing a podnikání.

Proč si to myslím?

Slyšeli jste o někom, kdo vydělal na internetu svůj první milion? Jistě ano. Ale odkud jste se o tom dozvěděli? Buď Vám přišel e-mail s upozorněním, že na internetu se dají vydělat velké peníze, nebo jste si v knihkupectví koupili příručku zaručující okamžité bohatství. Nebo Vám to pověděl kolega?

Pokud jste reagovali na e-mail, jste jedním mála. Nejúčinnější je druhá a třetí možnost. Doporučení známého či nějaké instituce (například nakladatelství). Marketing postavený na osobnosti. Je to neuvěřitelné? Když o někom řeknete že je dobrý v oboru či se o někom jiném zmíníte, že je dobrý v oboru a je ho plný internet. Kdo bude mít větší úspěch? Co myslíte?

Stejné je to i s Vaším produktem

Když se pustíte do podnikání a Vaše úsilí zaměříte na off-line propagaci, zcela jistě uspějete, ale za předpokladů zásoby dobrých nápadů a neomezeného rozpočtu. Nápady se můžete inspirovat například v zahraničí a pak je aplikovat na domácí podmínky. Co ale rozpočet? Nikdo ho nemá nafukovací.

Na druhou stranu vybudování pověsti odborníka na internetu Vás stojí „jen“ čas a vědomosti. Užitečná informace se na internetu šíří rychlosti blesku. Lidé na ně nezapomínají. Nebudou si hned pamatovat Vaše jméno, když to uděláte jednou. Pravidelnou a poctivou prací však dosáhnete uznání.

Prodáváte-li například náplně do tiskáren. Analýza konkurence, cen a zprovoznění e-shopu bude Vaším prvním krokem. Pak můžete investovat do PPC kampaní a získat tak okamžitý přísun peněz, nebo se věnovat dobročinnosti a „rozdávat rozumy“. V ideální případě byste měli dělat obojí. Důvod je následující:

Google nabízí 970 000 výsledků na dotaz „Náplně do tiskáren“. Jak chcete prorazit? Jenom PPC Vás může zruinovat, optimalizace stránek je běh na dlouhou trať. Off-line marketing je drahý a mnohdy nefunguje. Inzeráty v novinách mnozí nečtou, billboardy nemají pro Váš produkt vypovídající schopnost. Rádio? Televize? Pochybuji:-)

Jak na to? Co třeba užitečná rada v diskuzi, na blogu či na sociálních sítích? Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že největší počet příchozích návštěv na naše stránky je právě ze stránek diskuzí, fór a sítí (nebereme tady v potaz fulltext). Samozřejmě musíte dělat nevtíravým a hlavně nekomerčním způsobem. Uživatelé prokouknou snahu prodat za každou cenu. Váš příspěvek pak budou zcela ignorovat. To v lepším případě. Spíše Vás moderátor z diskuze vyřadí…

Bude trvat měsíce, než se dostanou první výsledky. A nejhorší je, že se o tom jen tak nedozvíte. Začne růst návštěvnost webu, zvedne se prodej a objednávky, Vy si řeknete, že důvodem je přítomnost na internetu. A to již nějaký ten pátek. Omyl, podívejte do analytických nástrojů. V okamžiku, kdy uživatelé začnou chodit na Vaše stránky přes název Vaší společnosti, případně přes Vaše jméno, například: Náplně Novák nebo Náplně Novák, s.r.o., Váš on-line marketing začal fungovat. Živte ho, vytvářejte komunity svých příznivců a Princip vděčnosti na sebe nenechá dlouho čekat.

Přišel čas se pustit do Off-line marketingu!

Mohl jsem to napsat hned v úvodu a zkrátit tak článek o dvě stránky, ale kdo by se v tom pak vyznal. Off-line marketing musíte dnes stavět na své osobě. Na osobě odborníka v oboru. Váš inzerát v novinách už nebude znít – „Jsme nejlevnějším dodavatelem náplní do tiskáren“, více info na www.vasedomena.cz. Ale např. – „Náplně do tiskáren, záruka a profesionální servis pro Vás“. Reference a ohlasy zákazníků na www.vasedomena.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!