Dne 27. dubna 2003 byl ukončen sběr dat již IX. vlny projektu Trade Business Barometer (TBB). Tento indikátor, shromažďuje názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision Makers) z odvětví obchodu a sektoru cestovního ruchu (ubytování a pohostinství).
Cílem výzkumu byla analýza situace v odvětví obchodu a cestovního ruchu v prvním čtvrtletí a očekávaná situace v druhém čtvrtletí roku 2003.
Výsledky IX. vlny projektu:
První čtvrtletí letošního roku nebylo ve srovnání s koncem roku 2002 pro odvětví obchodu a sektor ubytování a pohostinství nijak příznivé. Téměř 40 procent podnikatelů a manažerů z této oblasti podnikání hodnotí současnou hospodářskou situaci jako mírně se horšící a necelá polovina ji považuje za neměnnou.
Realizovaný obrat v 1. čtvrtletí roku 2003 mírně klesal. Pokles obratu jde z části na vrub sezónního výkyvu. Ve 2. čtvrtletí očekává však již téměř 50 procent Decision Makers zvýšení obratu do 10 %. Téměř 14 % respondentů očekává zvýšení obratu o více než 10 %.
I důvěra ve vývoj hospodářské situace pro období 2. čtvrtletí se mírně zvyšuje (téměř 40 % respondentů). Pouze pětina dotázaných je spíše skeptická. Rozhodující je samozřejmě sezónní vliv zejména v sektoru cestovního ruchu.
Počátkem tohoto roku se dále zvýšil růst mzdových prostředků. To při stagnaci obratu tlačí na snížení produktivity a míry zisku. Nejvíce se společnosti v 1. čtvrtletí tohoto roku zaměřily na rozšíření nabídky či sortimentu. Nejméně management plánuje rozšiřování předmětu činnosti a změnu sídla společnosti do výše prestižních prostor. Růst počtu pracovníků se předpokládá jen výjimečně.
Management hodlá nadále investovat především do rozvoje nových produktů (52 %) a rozvoje informačních systémů (51 %). V seznamu plánovaných investic nechybí oblast reklamy a marketingu (50 %), která je nejvyšší ze všech 9. vln TBB. I další růst kvalifikace pracovníků patří mezi preferované oblasti investování (46 %). Pokračuje koncentrace kapitálu, akvizici jiné obchodní společnosti či spojení připravuje 15 procent dotázaných podnikatelů a manažerů. Kapitálový vstup jiné společnosti očekává celkem 11 % podniků.
Business Future Index (BFI)
Investment Future Index (IFI)
- BFI Index (Business Future Index, Index budoucích obchodů) představuje očekávání podnikatelů a manažerů pro druhé čtvrtletí tohoto roku. Hodnota indexu roste (129,2 bodu). Optimismus narůstá a je zřejmé, že výsledkem bude obratový růst. Ve druhém čtvrtletí roku 2003 bude tedy podnikání v odvětví příznivé.
- IFI Index (Investment Future Index, Index budoucích investic) je vytvářen z názorů na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách ve střednědobém pohledu několika následujících let. Index zaznamenal stabilní vývoj – úroveň 130 bodů a i jeho vývoj naznačuje pozitivní očekávání v odvětví.
Metodika výzkumu
Výzkum probíhá kontinuálně, čtvrtletně a on line v prostřední internetu. Respondenti jsou vybíráni náhodně z databáze ekonomických subjektů České republiky. Osloveno bylo téměř 500 manažerů a podnikatelů z ČR. Vzorek respektoval následující výběrová kritéria:
- předmět činnosti (obchodní činnost, stravování, ubytování, výrobní firmy prodávající spotřební zboží na vnitřní trh)
- specifické formy obchodování – přímý prodej, zásilkový obchod
- regiony v České republice (nové kraje)
- vlastnická forma (privátní, družstevní, fyzická osoba, apod.)
- velikostní a typová struktura
Více informací: tbb@gfk.cz